Berta Sándor
Amerikai határvédelem - elfogyott a türelem
Még mindig nem működik az amerikai-mexikói határon az új védelmi rendszer, ezért az amerikai kormány úgy döntött, nem fizet tovább a Boeingnek.
Tavaly szeptemberben dőlt el, hogy a következő hat évben az óriáscég erősítheti meg az amerikai határokat és építheti fel az új, a XXI. század minden csúcstechnológiáját felvonultató amerikai-mexikói határvédelmi rendszert. A Boeing nem egyedül végzi majd el a munkát, hiszen a csapat tagja még a Raytheon, az Ericsson, a Lockheed Martin és a Northrop Grumman is.
Az Egyesült Államok Belbiztonsági Minisztériuma (DHS) felkérte a vállalatot arra is, hogy hasonló fejlesztéseket végezzen el a teljes amerikai-kanadai határon is. A virtuális falnak is nevezett program célja az illegális bevándorlók, valamint az ember- és drogcsempészek mozgásának és az Egyesült Államokba való bejutásának a megakadályozása. A határokon összesen 1800 megfigyelő tornyot állítanak majd fel, ezekben kapnak helyet a lokátorok, szenzorok, videokamerák, számítógépes rendszerek, mozgás- és hőérzékelő készülékek.
A program idén március végén került ismét a figyelem középpontjába, amikor kiderült, hogy az új rendszernek köszönhetően összesen tíz illegális bevándorlót füleltek le az amerikai hatóságok. A régióban tavaly novemberben történt 12 000 illegális bevándorlót érintő letartóztatáshoz viszonyítva ez nagyon sovány eredmény. A Texas Border Watch Test Site tavaly november 3-től november 30-ig volt elérhető. Ebben az időszakban a nyolc megfigyelési kamera a nap 24 órájában dolgozott és az általuk rögzített képeket folyamatosan továbbították a honlapra. A teszt 639 órán át tartott.
A nyolc kamera egy parkolót és egy tavat ellenőrzött. A tíz letartóztatás mellett volt egy drogfogás, amihez kapcsolódóan sikerült megszüntetni egy csempészútvonalat. Kérdés, hogy mindez egyenes arányban áll-e a költségekkel. Rick Perry texasi kormányzó ennek ellenére kiállt a projekt és annak folytatása mellett. Úgy tűnik azonban, hogy a politikus lobbizása sikertelen volt, ugyanis három hónappal a tervezett start után még mindig nem működik a kerítés. A szakemberek már felszereltek kilenc, egyenként 30 méter magas megfigyelőtornyot és ellátták őket radarokkal, szenzorokkal és nagy felbontású kamerákkal. Szoftverproblémák miatt azonban a rendszer még mindig nem kapcsolódhatott be a határvédelembe.
Michael Chertoff amerikai belbiztonsági miniszter ezért bejelentette, hogy amíg ez meg nem valósul felfüggesztenek minden, a Boeing számára történő átutalást. A vállalat a próbakerítés létrehozására elkülönített 20 millió dolláros keretösszegnek a háromnegyedét kapta meg. "Dolgozunk partnereinkkel a probléma megoldásán" - közölte Deborah Bosick, a Boeing szóvivője. Az óriáscég további szakembereket kért fel, hogy minél előbb ki tudja javítani a hibákat. "Az egyes elemek egységes rendszerbe való integrálása nagyon nehéz feladat" - tette hozzá Russ Knocke a belbiztonsági minisztérium szóvivője.
Chertoff is elismerte, hogy az egyes berendezések megbízhatóan működnek, azonban együtt nem alkalmazhatók. Júniusban a radarokkal, utána pedig a szoftverekkel voltak problémák. Ennek ellenére a Boeing és a többi cég bízik abban, hogy az októberi tesztre minden hibát sikerült kijavítani.
Tavaly szeptemberben dőlt el, hogy a következő hat évben az óriáscég erősítheti meg az amerikai határokat és építheti fel az új, a XXI. század minden csúcstechnológiáját felvonultató amerikai-mexikói határvédelmi rendszert. A Boeing nem egyedül végzi majd el a munkát, hiszen a csapat tagja még a Raytheon, az Ericsson, a Lockheed Martin és a Northrop Grumman is.
Az Egyesült Államok Belbiztonsági Minisztériuma (DHS) felkérte a vállalatot arra is, hogy hasonló fejlesztéseket végezzen el a teljes amerikai-kanadai határon is. A virtuális falnak is nevezett program célja az illegális bevándorlók, valamint az ember- és drogcsempészek mozgásának és az Egyesült Államokba való bejutásának a megakadályozása. A határokon összesen 1800 megfigyelő tornyot állítanak majd fel, ezekben kapnak helyet a lokátorok, szenzorok, videokamerák, számítógépes rendszerek, mozgás- és hőérzékelő készülékek.
A program idén március végén került ismét a figyelem középpontjába, amikor kiderült, hogy az új rendszernek köszönhetően összesen tíz illegális bevándorlót füleltek le az amerikai hatóságok. A régióban tavaly novemberben történt 12 000 illegális bevándorlót érintő letartóztatáshoz viszonyítva ez nagyon sovány eredmény. A Texas Border Watch Test Site tavaly november 3-től november 30-ig volt elérhető. Ebben az időszakban a nyolc megfigyelési kamera a nap 24 órájában dolgozott és az általuk rögzített képeket folyamatosan továbbították a honlapra. A teszt 639 órán át tartott.
A nyolc kamera egy parkolót és egy tavat ellenőrzött. A tíz letartóztatás mellett volt egy drogfogás, amihez kapcsolódóan sikerült megszüntetni egy csempészútvonalat. Kérdés, hogy mindez egyenes arányban áll-e a költségekkel. Rick Perry texasi kormányzó ennek ellenére kiállt a projekt és annak folytatása mellett. Úgy tűnik azonban, hogy a politikus lobbizása sikertelen volt, ugyanis három hónappal a tervezett start után még mindig nem működik a kerítés. A szakemberek már felszereltek kilenc, egyenként 30 méter magas megfigyelőtornyot és ellátták őket radarokkal, szenzorokkal és nagy felbontású kamerákkal. Szoftverproblémák miatt azonban a rendszer még mindig nem kapcsolódhatott be a határvédelembe.
Michael Chertoff amerikai belbiztonsági miniszter ezért bejelentette, hogy amíg ez meg nem valósul felfüggesztenek minden, a Boeing számára történő átutalást. A vállalat a próbakerítés létrehozására elkülönített 20 millió dolláros keretösszegnek a háromnegyedét kapta meg. "Dolgozunk partnereinkkel a probléma megoldásán" - közölte Deborah Bosick, a Boeing szóvivője. Az óriáscég további szakembereket kért fel, hogy minél előbb ki tudja javítani a hibákat. "Az egyes elemek egységes rendszerbe való integrálása nagyon nehéz feladat" - tette hozzá Russ Knocke a belbiztonsági minisztérium szóvivője.
Chertoff is elismerte, hogy az egyes berendezések megbízhatóan működnek, azonban együtt nem alkalmazhatók. Júniusban a radarokkal, utána pedig a szoftverekkel voltak problémák. Ennek ellenére a Boeing és a többi cég bízik abban, hogy az októberi tesztre minden hibát sikerült kijavítani.