Hunter

Űrtechnikával tehetjük interaktívvá tárgyainkat

Hamarosan megnyithatjuk a vízcsapot, felkapcsolhatjuk a világítást vagy lejátszhatjuk kedvenc CD-nket anélkül, hogy felállnánk a fotelből, vagy gombokat nyomogatnánk.

A technikát, amit az ESA fejlesztett ki űreszközeihez, most arra használják, hogy parányi érzékelőket állítsanak elő, ami bármilyen felületetet, legyen az egy fal, egy asztallap vagy egy ablak, képes interaktívvá varázsolni. "Az alapelv egy gyorsulásmérő alkalmazása, ami megállapítja a tárgyakon az érintés pontos helyét" - mondta Nicolas Delorme, az ESA Technika Átviteli Programjának (TTP) részeként működő Nodal Consultants munkatársa. "Például egy gyorsulásmérő képes pontosan megállapítani mely részét érintettük meg az ablak vagy az ajtó interaktív felületének, olyan érzékennyé téve a szóban forgó tárgy felszínét, mint egy billentyűzet gombjait."


A ReverSys űrtechnikával interaktívvá tett üveglapja

A gyorsulásmérőket giroszkópokkal együtt inerciális pozícionáló rendszerként, valamint a gyorsítórakéták üzemanyag ellátását vezérlő pirotechnikai kapcsolók indítójaként alkalmazzák az Ariane rakéták fedélzetén, de megtalálhatók a műholdakon is, itt az űrjármű pontos helyzetének meghatározásáért felelősek. Mivel ezeket a rendszereket az űrben alkalmazzák, ezért rendkívül pontosnak kell lenniük. "Ez a technika a ReverSys lelke, egy olyan újításé, ami forradalmasíthatja a körülöttünk lévő tárgyak használatát" - tette hozzá Delorme.

"Szabadalmaztatott technikánk a hanghullámok felismerésén alapul, melyek a tárgy bizonyos területeinek megérintésekor jönnek létre és terjednek tovább" - mondta Ros-Kiri Ing, a ReverSyst kifejlesztő Sensitive Object cég elnöke és alapítója. Ahogy az ujjlenyomatok is egyediek, úgy egy érintés egy síkfelület adott pontján szintén egyedi akusztikai jegyeket hoz létre, mivel egész másként szóródnak szét azok a hullámok, melyek ugyanazon felület akárcsak egy pár centivel távolabbi érintéséből származnak. Ezt a tulajdonságot egy fizikai folyamatnak köszönhetően fedezték fel, ami pontosan beazonosítja a kibocsátott hullámok keletkezési pontját.


Üvegfelületre rajzolt virtuális billentyűzet. Hátulján két érzékelő figyeli hogy melyik billentyűt nyomjuk meg. Bármilyen sima felületre rakható, nincs benne mozgó alkatrész

"Hamar megszületett az ötlet, mely szerint ezt a 'hangaláírást' egy tevékenységgel párosítsuk, így készült el a virtuális irányítópult. Az összhangot egy számítógépes program biztosítja, ami egy érintést összekapcsol egy adott cselekménnyel. Egy parányi szenzor, a gyorsulásmérő észleli a hanghullámokat és elemzi akusztikai jegyeit. Amennyiben a jegyeket felismerte, végrehajtódik a kívánt cselekmény, amennyiben nem, akkor pedig nem történik semmi" - magyarázta Ing.


Egy falon lévő papír nyomogatásával vezérelhatjük az asztalon lévő laptopot

A ReverSys technika a legtöbb szilárd anyagon alkalmazható, legyen az üveg, fa, fém, vagy akár egy téglából készült fal. Az érzékeny vezérlő panelek az interaktív ember-gép interfész kialakítása érdekében a felület bármely pontján vagy pontjain elhelyezhetők. Előnye, hogy se vezetékeket, se más változtatást nem igényel az adott felületen, esztétikus, egyszerű újraprogramozni és működtetni, valamint könnyedén eltávolíthatók illetve áthelyezhetők az érzékelők. Például egy ilyen rendszerrel megoldott szobai világítás esetén, az adott helység teljes átrendezése esetén a villanykapcsolók könnyedén áthelyezhetők, anélkül hogy a kábelezésen bármilyen változtatást kellene végrehajtani.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • turul16 #21
    Venni két gyorsulás mérő IC -t és utánna mintát felismerni nem olyan nagy show első hallásra. ESA-nak mire van ideje :). Szerintem semmivel nem jobb a meglévő dolgoknál ugyen erre a célra. De egy űrutazásban jól jöhet, mert kicsi a tömege, ill. bárki tetszőleges billentyüzet kiosztást rajzolhat magának a "falra" (nem fognak összeveszni a kiosztáson, csak arébb teszik az érzékelőket:)), Ill. billentyüzet hiba esetén csak egy gyorsulás mérőt kell, kicserélni.
  • atlagember #20
    Nőkre kellene szerelni.
  • Inquisitor #19
    Ja, erről eszembejutott, hogy ilyen "hullám érzékelést" lehet csinálni rádióhullámmal, és elvileg nincs akadálya, hogy pl. a GSM adók által keltett rádióhullámok segítségével 3D képet alkossanak egy területről, vagy akár lehalgassanak egy bármilyen területet.
    A cikkben amiben ez volt azt írták példának, hogy a rendszer képes egy elsütött fegyver helyét néhány méteres pontossággal behatárólni, és extrém esetben még a típúsát és a lőirányt is megmondja a kompjúter.
  • [HUN]PAStheLoD #18
    igen erről van szó :) de gondolom feltétel a sík felület , mert ha már torzul a hullám , akkor más lesz a mérési eredmény.. viszont ha programozható ez a mérőke páros , tehát mint az intelligens távirányítók azaz odanyomok akkor megjegyzi a hullámmintát , akkor bármilyen felületen működik .. bizonyos határokon belül :))
  • lpmorpheus #17
    Igazatok van, csak hirtelen elfelejtettem. :]
  • HUmanEmber41st #16
    A háromszögeléshez elég 2mérési pont. :) Persze minél több van, annál pontosabban be lehet mérni a rezgés kiindulópontját
  • Inquisitor #15
    "telepakolod ilyen ketyerékkel"
    Nem az a lényege, hogy nem kell telepakolni? Az az egy sztandard érzékelő (mondjuk háromszögeléshez nem 3db kell? elég a 2?) az egész felületen érzékel, és annyi felületet vagy gombot rendelsz hozzá, amennyit csak akarsz?
  • lpmorpheus #14
    Épp ez benne a lényeg, hogy nem kell semmiféle fólia. Fogod a foteled telepakolod ilyen ketyerékkel, és minden négyzetcentiméterre más más funkciót állítasz be. Így egy fotelból állíthatod a TVt, lámpát, mikrót a konyhában, sütőt a konyhában, meg mindent, amire beprogramozod. És ha nem teszel rá valami jól kinéző gombsorimitációt, akkor csak te tudod, hogy a fotelnek melyik része mire jó ...
  • PLaci #13
    Juhé!

    Aki látta akármelyik Star Trek New Generation sorozat bármely részét, azt simán érti miről van szó :-)

    (ST New Gen.:

    Star Trek - Next Generation
    Star Trek - DS9
    Star Trek - Voyager)
  • Gézu88 #12
    Nem is véletlen nem értitek a cikket teljesen
    Ez direkt ilyen kusza