Hunter

Továbbra sem adja könnyen titkait a Titán

Semmivel sem lettek okosabbak a tudósok azzal kapcsolatban, hogy vajon mi várja a Huygens leszállóegységet a Szaturnusz holdján, a Titánon, annak ellenére, hogy az anyahajóként is szolgáló Cassini minden eddiginél közelebbről vette szemügyre a rejtélyes világot.

A Cassini karácsony napján engedi útjára a Huygens szondát, ami elvileg landolhat egy folyékony szénhidrogén óceánon, szilárd jégen, de akár egy iszapos üledékbe is belecuppanhat. A Cassini október 26-i elhaladása a hold mellett azt a célt szolgálta volna, hogy kizárja legalább az egyik lehetőséget, de mint arról már korábban beszámoltunk, nem csupán a képfeldolgozó csapat bámulta tanácstalanul a felvételeket, a Huygens küldetés brit tudósainak sem sikerült túl sok okosat kisütniük a beérkezett adatok alapján.

Klikk ide!
Ezen az utraibolya szűrővel készített felvételen a Titán északi terminátora (nappal-éjszaka vonal) felett felhőszerű képződmények láthatók

"Úgy tűnik, hogy az általunk felvázolt mindhárom leszállási helyszín létezik a Titánon" - nyilatkozott a Huygens felszíni tudományos programjának vezetője, Mark Leese. A tudósok remélték, hogy a Cassini műszerei áthatolnak a holdat betakaró vastag ködön, megtörve a korábbi próbálkozások sikertelenségi szériáját. A Cassininek sikerült is megfelelni a fenti elvárásoknak, mégis a kapott képek olyannyira idegenek, hogy a tudósoknak jó pár részletet még most sem sikerült értelmezniük.

Carl Murray, a londoni Queen Mary Egyetem kutatója szerint a Titán felszíne rendkívül változatos. "Sötét és világos területek váltakoznak nagyjából kelet nyugati irányba, hasonlóan a marsi szél által megmunkált felszíni elemeihez, ami feltehetően arra utal, hogy a Titán felszínén az anyag a szél tevékenységének hatására rakódott le" - vélekedett a professzor.

Klikk ide!
1200 km-es magasságból készített radarkép, a terület 150x300 km-es. A fényesebb foltok magasabb képződményeket, a zöld szín pedig sima terepet jelez

A tudósok mindenesetre remélik, hogy az adatok részletes elemzése - ami jelenleg is folyamatban van - segít megfejteni a rejtélyek egy részét. "A Titán geológiailag aktív, de még nem ismerjük minden titkát. A jelenlegi és az elkövetkezendő átrepülések látható fénynél készült felvételeit összevetve az infravörös és a radareszközök felvételeivel segíthet kitisztítani a képet" - mondta John Zarneczki professzor, a Huygens felszíni csomagjának vezető tudósa.

Klikk ide!
A Titánról 702 ezer km távolságból készített felvétel, egy pixel 4,2 km

A Cassini elektronspektrométerének adatain dolgozó tudósok szerint az adatokból kapott eredményből megismerhetik a Titán felső légrétegének összetételét. "Eredményeink árulkodó fotoelektron és Auger-elektron-nyomokat tartalmaznak, melyek sokat segíthetnek" - mondta Dr. Andrew Coates, a londoni Mullard Űrtudományi Laboratórium munkatársa. "Az összképből azt is sikerült leszűrnünk, hogy a Titán felső légkörére lezúduló elektronok hogyan segítik a gyenge napfény behatolását a felső légkör összetett kémiájába."

És végül: az előzetes eredmények szerint a Titánnak nincsen mágneses mezeje.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • HUmanEmber41st #27
    lol: törölközőfejűek..lol
  • FtranX #26
    Most mit vársz 50 évnyi űrkutatástól?? Milyen fejlődést tartottál volna elfogadhatónak ennyi idő alatt?
  • [NST]Cifu #25
    Azért a cikkben is elhangzott, hogy a tudós urak nem lettek okosabbak a szép színes felvételektől

    Ebben a konkrét helyzetben valóban nem. Azaz mégis. Hiszen a korábbi felvételek által már fel tudták térképezni nagyjából a Titánt.

    És a szondák belső szerkezete természetesen tökéletesedett, de még most is rizikós ( 40 év után is !! )elégetni hirtelen több tonna üzemanyagot.. ( lásd Discovery)

    A Discorvery esetén nem az üzemanyaggal vagy a hajtóművekkel volt a probléma. Az tény hogy veszélyes, de ha belegondolsz, még igencsak az elején állunk az űrjárművek fejlesztésénél (Hány embert szállító űrhajótipust is fejlesztett ki az emberiség eddig? Még ha az űrhajó-családokat szét is bontjuk (pl. Szojuz/-T/-TM vagy Vosztok/Voszhod) akkor is kevesebb, mint egy tucat...), és már így is rengeteg téren javult a biztonság (pl. a Szojuz amilyen megbizhatattlan űrhajóként kezdte az életét, mostanra olyan kiforrottá vált). A fejlődés valóban lassú, ez nem vitás, de éppen ezen próbálnak javítani a civil kezdeményezések (X-prize, America's Space Prize).

    Azért 1 lineáris villanymotor 1 dekával sem bonyolultabb, mint egy hagyományos villanymotor, hiszen Japánban most építettek 500 km/h-s gyorsvasutat..Csak 1 kicsit sokba kerül megépíteni, de behozná az árát, és a kilövések kockázatát (robbanásveszély) és árát jelentősen csökkentené.

    Hát azért az energiaellátását illetve egy emberi személyzettel rendelkező űrhajó felgyorsítására képes több km-es pálya megépítése nem egyszerű feladat. A kilövések kockázatát csak kis mértékben csökkenti, hiszen elektromágneses gyorsítással nem lehet egyből az űrbe jutattni, csak maximum az első fokozatot kiváltani.

    Másra kell..a saját magánvéleményem az, hogy az USA először meghódítja a világot, (ahol kell fegyverrel, máshol gazdasági fogásokkal=>visszafizethetetlen államadósságok fejében ingyen iparterületek, ásványok kitermelése stb )

    Tegyük fel így van. Figyelembe véve, hogy a fél amerikai haderő másfél éve Irakban kerget pár törülközőfejű terroristát/szabadságharcost (a nem kívánt kihúzandó), és nem képesek egyről a kettőre jutni, valószinüleg az Egyesült Földi Államok megalakulása valamikor 3-5 évszázad múlva várható...
  • HUmanEmber41st #24
    Azért a cikkben is elhangzott, hogy a tudós urak nem lettek okosabbak a szép színes felvételektől, és most is csak találgatni tudnak, hogy van-e metánóceán vagy fagyott, vagy mi az ott??
    És a szondák belső szerkezete természetesen tökéletesedett, de még most is rizikós ( 40 év után is !! )elégetni hirtelen több tonna üzemanyagot.. ( lásd Discovery) szóval nem épült Holdbázis, (40 év után még mindig nem tudják eldönteni, hogy van-e 1 kis víz vagy nincs) a Marson is csak ez a két mobil működik, előtte rentgeteg kísérlet kudarcba fulladt. Emberi Mars utazás még mindig utópia.
    Azért 1 lineáris villanymotor 1 dekával sem bonyolultabb, mint egy hagyományos villanymotor, hiszen Japánban most építettek 500 km/h-s gyorsvasutat..Csak 1 kicsit sokba kerül megépíteni, de behozná az árát, és a kilövések kockázatát (robbanásveszély) és árát jelentősen csökkentené.
    Nincs pénz. Másra kell..a saját magánvéleményem az, hogy az USA először meghódítja a világot, (ahol kell fegyverrel, máshol gazdasági fogásokkal=>visszafizethetetlen államadósságok fejében ingyen iparterületek, ásványok kitermelése stb ) aztán ha már Washington lesz a Föld fővárosa, akkor majd terjeszkednek tovább az űrbe. Addig meg csak itt sétálgatunk a Föld körül... Azért ez a nagy "pangás"
  • [NST]Cifu #23
    Na pont erről beszéltem, lövésed sincs a témáról, csak vagdalkozol, miközben tovább hajtogatod a hülyeségeidet...

    ha nincs érv akkor pitiánerezzük

    Milyen érv te <szerkesztve>? Pont néhány érvet hoztam fel, milyen téren voltak fejlődések!!!

    nem állitottam hogy sokat tudok az ürkutatásrol, ezt te irtad, és jellemzö megint rátok, hogy az ember szájába adtok olyan mondatokat állitásokat amiket soha nem irtam le

    Semmit nem tudsz az űrkutatásról. Ezt tényként ki merem jelenteni, és már azzal is alátámasztod, hogy láthatóan azt se fogod fel, miről írtam lent.
    Ez még magában nem lenne probléma, az viszont már az, hogy a nulla tudásod mellett még nekiállsz itt okoskodni (igen, te vagy az, aki okoskodik!), lásd #16-os hozzászólásod, amelyben olyan sületlenségeket állítasz, mint pl. semmiféle fejlődés nem történt a hatvanas évek óta. Tudod te egyáltalán hol tartot akkor az űrkutatás? Az űrszondák fotocellákkal készítettek fekete-fehér képeket, azokat úgy küldték vissza digitális formában (0-1 jelek formájában), hogy a 0 jel sötét pontot, az 1 meg világos pontott jelentett és ezt lyukkártyán kapták meg a tudósok, amiből aztán úgy készítették el a képet, képpontokként... Ehez képest az 1970-es években már szines felvételeket is képesek voltak a szondák készíteni, a mai szondák pedig már több hullámhosszon (az infravöröstől a látható tartományon át az ultraibolyáig) is képesek felvételeket készíteni, amelyet tömörített digitális formában küldenek a földre, ahol azonnal megjelenik a monitoron a kép. És ez csak egyetlen egy apróság, a képalkotás. Soroljak még ilyeneket? Van bőven.

    És mindehez hozzátenném, hogy én sem értek túlzottan az űrkutatáshoz. Csak egy laikus érdeklődő vagyok, aki a neten és az offline sajtóban követi az eseményeket.

    Dehát biztos te értesz hozzá jobban, hiszen állítod (érvek nélkül), hogy az űrkutatás SEMMIT sem fejlődőtt...

    biztosan a kutatoknak sokat jelentenek a képek, csak tudod nem nagyon látom gyakorlati hasznukat.

    Nos például az ELTE csillagászati tanszékén látják. Nyilván azonban ők is okostojások, és nem tudják felfogni, hogy azok a képek albumba valók...

    örülök annak is hogy értelmes válaszok helyett a gunyolodo okoskodo válaszok jöttek megint(jellemzö)

    Milyen válaszok?!? Te kijelentettést tettél! Erre reagálni lehet, és érthetően gúnyolódva, mert úgy teszel kijelentéseket, hogy indokolni nem indokolsz! Leszólod a jelenlegi "meghajtást", de fogalmad sincs, hogy ezek terén milyen fejlesztések voltak (Linear Spike hajtómű, hogy csak egy példát említsek).

    Sacc per kábé te azt írtad lent, hogy (mondjuk éljünk Forma-1-es hasonlattal, talán az érthető lesz számodra) a Ferrari autói gyengék és lassúak, nincs pénzük, Michael Schumacher pedig egy versenyt nem fejezett be a 2004-es idényben....
    Kábé ugyanennyi köze van a valósághoz a lenti hozzászólásaidban olvasható kijelentéseknek...
  • Kelta #22
    Ezt szeretem az itteni okos tojásokban.
    Egyböl átmennek személyeskedésbe, ha nincs érv akkor pitiánerezzük, meg LOl-ozzuk, meg amatörözzük le a vita partnert, és egyböl igazunk lesz. gratulálok.
    hát ha neked ez jelentös fejlödés, a kutato szondák amik kb a 60 évek szintjén mozognsk.
    rendben nem pár ezer "csak" pár száz milliárd, igazad van, micsoda különbség! de a lényegen nem változtat.
    mért én soroljam???? nem nekik kéne már elöállni valamivel????
    amikröl irsz, azok enyhén szolva is szánalmasak, és pont te cáfolod meg mért nem jok, vagy mért kell még 50 év mire lehet(mondom)lehet belölük valami,(ujabb pár száz milliárd)ezek egyike sem életképes még.
    nem állitottam hogy sokat tudok az ürkutatásrol, ezt te irtad, és jellemzö megint rátok, hogy az ember szájába adtok olyan mondatokat állitásokat amiket soha nem irtam le!
    biztosan a kutatoknak sokat jelentenek a képek, csak tudod nem nagyon látom gyakorlati hasznukat.
    mert ugye haláli fontos hogy tölünk kb 100milio fényévre lévö csillagnak milyen az anyaga, mit mutat a szinképe( persze a csillag már rég nincs ott, és lehet nem is létezik már)fontos fontos!
    meg hogy mi történt az ösrobbanás utáni 1/milla másodpercben.ami nem is biztos hogy volt :))))))
    és örülök annak is hogy értelmes válaszok helyett a gunyolodo okoskodo válaszok jöttek megint(jellemzö)
    szánalmas bizonyitványt állitottál ki magadrol, részemröl szánlak kicsit.........
  • [NST]Cifu #21
    LoL vagy ecsém... nem elég, hogy hülyeségeket irogatsz, de még neked is áll felljebb ahelyett, hogy utánanéznél...

    vagy milyen jelentös fejlödés volt????? SEMMI!!!

    Működő bolygokutató szondák (amelyek nélkül még ma se tudnánk semmit arról, hogy néz ki a Mars felszinve, vagy semmit sem tudnánk a gázóriásokról), működő űrállomások, alapvető kutatások a súlytalanság emberre gyakorolt hatásáról, kisérleti hajtóművek (pl. Ion-hajtómű) gyakorlati tesztjei, soroljam még? Persze ez neked biztos semmi...

    csak elköltöttünk pár ezer milliárd dollárt. baromi jok ezek a ürszondák, sok szép szines képet nézegethetünk...mire jo??? albumba legfeljebb....

    A NASA éves költségvetése durván 15 milliárd dollár, és ebben minden benne van, tehát a légköri kutatások, aerodinamikai kutatások, csillagászati kutatás és mellesleg az emberes űrkutatás is. Mégha mindent össze is számolunk, akkor is csak maximum egy-kétszáz milliárd dollár mai árfolyamon... És mint említettem, az űrkutatással kapcsolatos kiadásokennek csak egy része ennek az összegnek.
    Egyébként örülök, hogy ilyen sokat tudsz az űrkutatásról. Bár a te szintednek valóban nem jelentenek többek a "szép szines képek", mint háttérképet vagy albumba, de a csillagászok ezekből a képekből számtalan fontos információhoz jutottak, és ezek segítségével tudunk ma annyit a naprendszerről, amennyit tudunk.

    olyan elavult vacak hajtási modokkal, hogy szégyen:))

    Sorold fel légyszives, milyen egyébb hajtásmódok kerülhetnek még szóba. Várj, ne erőltesd meg magad, segítek:

    Atommeghajtás: már az 1960-as években elvégezték az alapvető kutatásokat, de környezetvédelmileg aggályos az alkalmazásuk.
    Kombinált torlósugárhajtómű: Jelenleg is folyik a fejlesztése (X-43 program). Remélhetőleg pár éven belül áttörést sikerül elérni, és a következő évtizedben már elkészülhet az első ilyen hajtóműves indítójármű is.
    Lézertolás: Jelenleg is folyik a fejlesztése, alapfázis van még, évtizedek kellenek még, hogy a gyakorlati alkalmazásához jussanak.
    Elektromágneses gyorsítás: Elvileg lehetséges, de túl költséges és bonyolult.
    Űrlift: Alavető technikai nehézségekbe ütközik megvalósítása, ezek leküzdését jelenleg a nanotechnológiától várják, aminek a kifejlesztése évtizedekig tarthat.
  • Cat #20
    pontosan értette, a nasa 40 év alatt nem kapott "pár ezermilliárd dollárt"
    töredékéből gazdálkodik
  • Kelta #19
    totál félreértettetek engem....
    mrzool: én összesen értettem 60-as évek ota :)))
    dömper: hülyeségeket irsz, én nem mondtam hogy haygják abba a kutatásokat meg fejlesztéseket, de könyörgöm: 35 éve összesen ez a nyamvadt pár darab ürsiklo a minden amit feltudunk mutatni?????
    olyan elavult vacak hajtási modokkal, hogy szégyen:))
    a veszélyességéröl nem is szolva..
  • Dömper Ármánd #18
    Igazatok van! Szerintem is el kellene már dózerolni a NASA-t, csak a helyet foglalja, és a sok pénzt emészti. A költségvetését pedig szétoszthatnák a hadsereg, és a szórakoztatóipar és a McDonalds között. Végül is, amit az SG fórumozói nem értenek, annak biztosan értelme sincs.