Hunter
Fokozódik a civil űrverseny
Kedden újabb lökést kapott a világ első kereskedelmi űrrepülőjének fellövését célzó verseny egy olyan ajánlattal, ami 98000 dollárért eljuttatja a vállalkozó szelleműeket a világűr határmezsgyéjére.
Az amerikai Space Adventures cég megállapodást kötött a szintén amerikai XCOR űrrepülési társasággal, miszerint szuborbitális gépeikre helyjegyek árusításába kezdenek a fent említett áron. Az XCOR tervezett gépe, a Xerus három éven belül megkezdheti a repüléseket, nyilatkozott a társaság. Maga az űrrepülő építésének befejezése azonban az anyagi háttértől függ.
Az XCOR csak egy abból a számos vállalkozásból, melyek kereskedelmi űrjármű fejlesztésével próbálkoznak. 2002 márciusában a Space Adventures két orosz céggel is szerződést kötött egy Cosmopolis 21 elnevezésű szuborbitális űrhajó építésére. Ám míg a C-21 nem sokkal több, mint egy makett, az XCOR járművének már sikerült lenyűgöznie az űrszakértőket.
James Oberg elemző szerint a projekt megvalósítható. "A jelenlegi technológiai szintje alapján már most megvalósíthatónak ítélem az utazást" - nyilatkozta a New Scientist magazinnak. "Meglep, hogy az emberek nem kezdtek bele hamarabb az ilyen gépek megvalósításába."
Oberg szerint egy ilyen utazás nagyjából annyi veszélyt rejt, mint a hegymászás vagy az extrém sportok. Ha a projekt megvalósul az utasok 100 kilométeres magasságba repülhetnek, ahol a sötét égbolttól körülvéve néhány percre megtapasztalhatják a súlytalanság érzését. Az ajánlat közelebb hozhatja az űrturizmust a valóság talajához. A tervezett jegyek sokkal olcsóbbak lennének az űrállomást megjárt űrturisták által kifizetett 20 millió dolláros összegnél, bár maga az utazás is jóval rövidebb és nem szükségeltetik hozzá hónapokon át tartó szigorú kiképzés.
A Xerus az XCOR már kifejlesztett rakéta meghajtású EZ-Rocket nevű járművén alapul. David Kent, az egyik versenytárs, a brit Bristol Spaceplanes főtervezője szerint a Xerus tervei életrevalóak, ám nagyon sok múlik a pénzügyi ellátottságon. "Először az anyagi hátteret kell megszerezni, utána azt már könnyű beleölni a mérnöki munkaórákba" - tette hozzá.
Az XCOR 18 hónapon belül szeretné megkezdeni a próbarepüléseket, és 3 éven belül kereskedelmi repülésre késszé varázsolni a Xerust, bár Kent szerint ez némileg derülátó célkitűzés. "Véleményem szerint mindez kissé reménytelen, nagyon úgy tűnik, hogy sok munkát kell fordítaniuk még a hajtóműre."
A Space Adventures 600 jegyet árul a Xerus-utakra, ebből 100 már gazdára is talált. Ugyanez a cég segített megszervezni a dél-afrikai milliárdos, Mark Shuttleworth és az első űrturista, Dennis Tito utazását is. A jegyek mellett pedig még mindig ott van a 10 millió dolláros X-Prize, ami az első olyan cég markát üti, mely 3 embert 100 kilométeres magasságba juttat és hoz vissza. Az XCOR-nak ehhez azonban tovább kell fejlesztenie a Xerus-t ha a díjat is be szeretné gyűjteni, mivel a gép tervei alapján egyelőre csak egy pilótának és egy utasnak van hely a fedélzeten.
Az amerikai Space Adventures cég megállapodást kötött a szintén amerikai XCOR űrrepülési társasággal, miszerint szuborbitális gépeikre helyjegyek árusításába kezdenek a fent említett áron. Az XCOR tervezett gépe, a Xerus három éven belül megkezdheti a repüléseket, nyilatkozott a társaság. Maga az űrrepülő építésének befejezése azonban az anyagi háttértől függ.
Az XCOR csak egy abból a számos vállalkozásból, melyek kereskedelmi űrjármű fejlesztésével próbálkoznak. 2002 márciusában a Space Adventures két orosz céggel is szerződést kötött egy Cosmopolis 21 elnevezésű szuborbitális űrhajó építésére. Ám míg a C-21 nem sokkal több, mint egy makett, az XCOR járművének már sikerült lenyűgöznie az űrszakértőket.
James Oberg elemző szerint a projekt megvalósítható. "A jelenlegi technológiai szintje alapján már most megvalósíthatónak ítélem az utazást" - nyilatkozta a New Scientist magazinnak. "Meglep, hogy az emberek nem kezdtek bele hamarabb az ilyen gépek megvalósításába."
Oberg szerint egy ilyen utazás nagyjából annyi veszélyt rejt, mint a hegymászás vagy az extrém sportok. Ha a projekt megvalósul az utasok 100 kilométeres magasságba repülhetnek, ahol a sötét égbolttól körülvéve néhány percre megtapasztalhatják a súlytalanság érzését. Az ajánlat közelebb hozhatja az űrturizmust a valóság talajához. A tervezett jegyek sokkal olcsóbbak lennének az űrállomást megjárt űrturisták által kifizetett 20 millió dolláros összegnél, bár maga az utazás is jóval rövidebb és nem szükségeltetik hozzá hónapokon át tartó szigorú kiképzés.
A Xerus az XCOR már kifejlesztett rakéta meghajtású EZ-Rocket nevű járművén alapul. David Kent, az egyik versenytárs, a brit Bristol Spaceplanes főtervezője szerint a Xerus tervei életrevalóak, ám nagyon sok múlik a pénzügyi ellátottságon. "Először az anyagi hátteret kell megszerezni, utána azt már könnyű beleölni a mérnöki munkaórákba" - tette hozzá.
Az XCOR 18 hónapon belül szeretné megkezdeni a próbarepüléseket, és 3 éven belül kereskedelmi repülésre késszé varázsolni a Xerust, bár Kent szerint ez némileg derülátó célkitűzés. "Véleményem szerint mindez kissé reménytelen, nagyon úgy tűnik, hogy sok munkát kell fordítaniuk még a hajtóműre."
A Space Adventures 600 jegyet árul a Xerus-utakra, ebből 100 már gazdára is talált. Ugyanez a cég segített megszervezni a dél-afrikai milliárdos, Mark Shuttleworth és az első űrturista, Dennis Tito utazását is. A jegyek mellett pedig még mindig ott van a 10 millió dolláros X-Prize, ami az első olyan cég markát üti, mely 3 embert 100 kilométeres magasságba juttat és hoz vissza. Az XCOR-nak ehhez azonban tovább kell fejlesztenie a Xerus-t ha a díjat is be szeretné gyűjteni, mivel a gép tervei alapján egyelőre csak egy pilótának és egy utasnak van hely a fedélzeten.