Gyurkity Péter

Csúnyát hasalt a grafikus kártyák szegmense

Durván harmadával esett vissza a forgalom, bár azért akadtak kivételek.

Az elmúlt néhány hónap az IT területén belül sem sikerült túl szépre, ezzel kapcsolatban már több alkalommal láthattunk igencsak csúnya, kijózanító számokat. Legutóbb arról számoltunk be, hogy egyesek csalással adják el a használt grafikus kártyákat, most pedig ezen megoldások szegmensén belül készült el egy friss összegzés, amely szintén negatív trendet vázol fel.

A Jon Peddie Research a napokban tette közzé a tavalyi utolsó negyedévet, valamint a teljes évet összefoglaló részletes jelentését, amelyben a központi processzorokkal nyitják meg a sort. Ebből megtudjuk, hogy a CPU-k forgalma az utolsó naptári időszakban 38 százalékkal esett vissza a 2021-es hasonló periódushoz képest, ugyanis 66 millió helyett már csak 54 millió ilyen egységet értékesítettek, bár a területet 63 százalékban még mindig a noteszgépes változatok uralták, az asztali konfigurációknak tehát mindössze 37 százalék maradt. Ennél talán érdekesebb azonban, hogy az asztali grafikus kártyák csaknem 44 százalékkal zuhantak be (összesített számuk ezúttal 7,43 millió volt), bár a harmadik negyedévhez képest még ez is szerény növekedést jelentett.

Tekintettel arra, hogy az nVidia ezen utolsó, negyedik negyedévben dobta piacra vadonatúj megoldásait, az AMD pedig csak a periódus végén követte a példát, nem igazán meglepő, hogy ezek az új fejlesztések nem tudták megdobni a forgalmat. Komoly figyelmeztető jel azonban, hogy a noteszgépes grafikus vezérlők eközben 24, illetve 43 százalékos arányban estek vissza, attól függően, hogy az előző negyedévet, illetve az egy évvel korábbi hasonló időszakot vesszük alapul. A területen belül itt sem változott a felállás, az Intel 71 százalékos részesedést mondhat magáénak (nyilván elsősorban integrált megoldásai révén), míg az nVidia kénytelen volt megelégedni 17 százalékkal, az AMD-nek tehát alig 12 százalék jutott.

A legkomolyabb mértékben az Intel esett vissza, ez azonban a fentiek révén szintén nem meglepő – kérdéses, hogy a mostani, összesen 64 milliós példányszám után mennyiben tudnak majd javítani a szegmens szereplői.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Caro #8
    Annyira félnek a versenyhivataloktól, hogy konkrétan BEJELENTETTÉK, hogy visszafogják a termelést, hogy felvigyék az árakat. Mindkettő.
  • Dodo55 #7
    "Hiszen ugyanakkora haszonért többet kellene gyártani, és a hosszútávú pozícióikat is rontja, ha telítik a piacot."

    Ha kicsi, feltörekvő szereplők lennének, akkor ezek elfogadható érvek volnának. Mivel viszont közel monopolhelyzetben van a 2-3 jelentős gyártó, ezért elég szigorú versenykövetelmények vonatkoznak rájuk. Egy kritikus pillanatban elég lehet akár csak a gyanúja is annak, hogy pl. szándékosan visszafogták a termelést amikor a piac felé kínálati hiányt kommunikáltak és ott már elindulhat egy lavina. Ugyan #3-ban Kotomicuki írta, hogy "Versenyhivatalokra nem érdemes várni", de azért ne általánosítsunk, mert ahány országba csak forgalomba kerülnek a termékek, annyi versenyhivatal illetékes párhuzamosan. Tehát például akár a magyar GVH is ejárást folytathat le közvetlenül az egyes gyártók tengerentúli anyacége ellen, amennyiben azt bármilyen okból indokoltnak véli.

    Meg hát azért a hosszútávú pozícióknál más szempontok is lehetnek, ha sikerülne új szereplőknek betörnie közben (persze tudom, hogy erre az esély nem legfényesebb, de azért ki sem zárható). Ha a vásárlók tudatába beleégnek a magas árak, akkor bizony büntetni fognak ezért amint csak lehetőség adódik egy bizalomgerjesztő új szereplőhöz átpártolni. Ilyen szempontból az Intelnek pl. nyitva is vannak most a kapuk az ARC szériával, sőt tudtommal ár-érték arányban alá is sikerült vágniuk vele a többieknek már kezdésnek.
  • Sequoyah #6
    En casual gamerkent inkabb a cloud gamingert fizetek havi $10-et, mint 1000+-t a gaming PC-ert...
  • kvp #5
    Csak igeny nincs a kartyakra. A magas videokartya arak kinyirtak a pc-s jatekpiacot, kozben eppen felno egy generacio akik max. stream-en vagy tiktok-on nezik a jatekokat, de nem fognak maguk is jatszani.

    Raadasul a magas kartyaarak miatt az uj jatekokat se nagyon fejlesztik a konzolok tudasa fole, mert minek, ha ugysincs hozza senkinek eszkoze. Plusz a konzolok igy szepen lassan utolertek a pc-s jatekosok atlagos kartya szintjet.

    Szerintem a PC-s piac egyre jobban fog szukulni, ahogy allnak at a nem gamer fogyasztok az integralt kartyas ARM-os laptopokra es desktop PC-kre. A vegen a legjobb PC-s videokartya a legjobb konzolossal fog megegyezni. (akar chip szinten is)
    Utoljára szerkesztette: kvp, 2023.03.03. 19:46:02
  • Kotomicuki #3
    ...és mindez addig tart majd, amíg egy kartellen kívüli versenyképes alternatívát nem tud nyújtani. (Versenyhivatalokra nem érdemes várni: már régen nem azok, amiknek lenniük kéne, sőt...!)
    Boldog '90-'00-es évek: ott, amíg sokan voltak, ennyire nem tudták manipulálni az árakat, mert a kisebbeknek hamarabb eljött az a pont, hogy csak vigyék végre és jöjjön a bevétel, mert akkor pörög a biznisz számukra.
    A mai nagyhalak, több tíz év hasznán pöffeszkedve már lehetnek annyira érzéketlenek, hogy akár pár év recessziónak tűnő szezont is bevállaljanak, miközben a pénzügyi hátterük nem sérül annyira, mint a fogyasztók lelki világa.
  • Caro #2
    Ha most 100% haszonnal adják (bekerülési költség kétszerese), és 30 %-ot esett csak a kereslet, nem fogják levinni 70%-ra, hogy helyreálljon.

    Hiszen ugyanakkora haszonért többet kellene gyártani, és a hosszútávú pozícióikat is rontja, ha telítik a piacot. Persze tudni kellene, hogy valójában hogyan reagálna a piac az árcsökkentésre, mekkora plusz kereslet keletkezne. Lehet hogy igazából semennyi, ami szintén az árak magasan tartására ösztönöz.
    Egy dedikált GPU egyébként sem létszükséglet (lásd az Intel 70% feletti részesedését), akinek kell, az meg úgyis megveszi.
  • miNimAL #1
    Még jobban emelni kéne az árakat.
    Ja, nem...