Berta Sándor

Üzembe állt az első hamburgi automatizált gyorsvasút

A szerelvényt további 255 vonat követi az évtized végéig.

2018-ban vált ismertté, hogy a Német Vasút (DB) és a Siemens projektjének keretében a hamburgi gyorsvasút vonalhálózatán fogják kipróbálni az első átalakított vonatokat. A tesztek tavaly kezdődtek el és a 21-es hamburgi vonalon. Berliner Tor és Bergedorf/Aumühle állomások között alakítottak ki egy olyan 23 kilométeres szakaszt, amelyen az automatizált szerelvények közlekedhetnek.

Most sor került az első átalakított automatizált szerelvény üzembe helyezésére. Ez a világ első önálló vonata, amely egy vasúti hálózaton közlekedik. A hivatalos átadáson részt vett Anjes Tjarks hamburgi közlekedési szenátor; Kay Uwe Arnecke, a Hamburgi Gyorsvasút első embere és Dean Balatinac, a Siemens Mobility vasúti értékesítési vezetője.

A digitális üzemeltetés lehetővé tétele érdekében négy 474-es sorozatú szerelvényt szereltek fel az ATO (Automatic Train Operation) vonatbefolyásoló rendszerrel és az ETCS (European Train Control System) rendszerrel. Ez azonban nem teszi feleslegessé a mozdonyvezetőket, akik továbbra is felügyelik a funkciókat a vezetőfülkében és hiba esetén beavatkoznak. Az utasokat közvetlenül tájékoztatják a vonalon bekövetkező változásokról is.

"A technológia lehetővé teszi, hogy akár 30 százalékkal több vonatot tudjunk közlekedtetni anélkül, hogy egy méternyi vágányt is kellene építeni. A digitális vezérlőrendszer megbízhatóbbá és még energiahatékonyabbá teszi a gyorsvasutat. Hamburg így a digitális vasút németországi úttörője" - jelentette ki Kay Uwe Arnecke.

A digitalizálással nagyobb pontosság és megbízhatóság biztosítható a vonalon. A szerelvények továbbra is 100 százalékban zöld árammal fognak működni, míg az automatizált vezérléssel még energiahatékonyabb működés biztosítható, mivel az automatizált fékezés és gyorsítás kevesebb energiába kerül.

Anjes Tjarks hozzátette: "Hamburg az első szövetségi állam, amely az új technológiát rendszeres üzemben használja - ez nagy lépés a klímabarát mobilitás felé. Hamburg így úttörő szerepet játszik a közlekedés digitalizálásában Németországban. Az utasok számára a sűrűbb intervallumok jobb szolgáltatásokat, rövidebb várakozási időt jelentenek az állomásokon, és ezáltal nagyobb kényelmet a tömegközlekedésben. A cél a rendszer kiterjesztése egész Hamburgra, és ezáltal a teljes hálózat teljesítményének új szintre emelése."

Az évtized végére az automatizált gyorsvasút-flotta 256 vonatból áll majd, amelyek közül 64-et már megrendeltek a Siemens új, digitális technológiával felszerelt 490-es osztályából. Dean Balatinac rámutatott, hogy a Siemens pálya- és járműberendezéseinek köszönhetően a hamburgi digitális gyorsvasút tökéletes, másodpercre pontos és energiaoptimalizált menetrendet követ - teljesen automatizáltan.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #1
    Gyakorlatilag a budapesti 4-es metro rendszeret kapta, ami csak 2 allomasnyi teruleten mukodik es forgalomtol teljesen elzart, metro tipusu uzem valosul meg. Raadasul meg a vezeto is ott marad a szerelvenyben, egyreszt felugyelni, masreszt a vonal tobbi reszen tovabbra is o vezet. Ezt egyebkent nallunk a 3-as metro mar a 70-es evekben is tudta es azon is van ugyanilyen felszini szakasz. Persze valahol el kell kezdeni...