Berta Sándor
2030-ra minden tizedik teherautó autonóm lehet
Az átállás rendkívül hosszú időbe fog telni és nem is feltétlenül megy végbe minden területen.
Az Einride nevű svéd gyártó elektromos meghajtású autonóm tehergépkocsikat készít és az első járművei már fogalomba is álltak a helyi utakon. A vállalkozás az első finanszírozási körében 25 millió dollárt gyűjtött össze befektetőktől. Az összeg lehetővé teszi számára, hogy javítson az alkalmazott szoftverén, fejlessze a szervezetét és a jelenleginél több partneri kapcsolatot alakítson ki a globális piaci szereplőkkel.
A társaságot Falck, Linnéa Kornehed és Filip Lilja alapították 2016-ban, s úttörőnek számít az autonóm elektromos szállítórendszerek területén. De ez csak egy a hasonló cégek közül: a Boston Consulting Group (BCG) legújabb tanulmánya szerint 2030-ra minden tizedik könnyű és minden ötödik nehéz tehergépkocsi fog önállóan közlekedni. Úgy vélik, az újonnan forgalomba helyezett könnyű tehergépkocsik 35, míg a nehéz teherautók 26 százalékának lesz alternatív meghajtása. A BCG az autonóm közlekedés tekintetében a legnagyobb potenciált a hosszú utak és a lezárt területeken, például kikötőkön belüli útvonalak esetében prognosztizálta.
Az autonóm vezetés ugyanúgy kihívás elé állítja a teher-, mint a személyautó-gyártókat, eppen ezért az ilyen járművek elterjedése időbe telik majd. Gyorsíthatják viszont a trendet a kamionbérlő szolgáltatások. Az ágazat ezeknek köszönhetően jelenleg 910 millió eurót keres, 2030-ra ez az összeg meghaladhatja a 9 milliárd eurót. Ilyen tehergépkocsi-bérlő platformot kínál a Traton, a Daimler (Van2Share), a Renault és az Ikea, a Bosch és a Toom, valamint a Foton és a G7 (Superfleet). Hosszú távon a teherautó-gyártók szállítmányozási szolgáltatókká alakulhatnak át és ezáltal függetleníthetik magukat az értékesítési számoktól.
Norbert Dressler, a Roland Berger szakértője márciusban szintén azt nyilatkozta, hogy 2025-re, de legkésőbb 2030-ra terjedhetnek el az autonóm tehergépkocsik. Az intelligens logisztika és az önállóan közlekedő teherszállító járművek együtt komoly költségmegtakarítást érhetnek el. Az automatizált szállítókonvojokkal például kilométerenként akár 40 százalékkal is csökkenthetők a kiadások.
Az Einride befektetői között van az EQT Ventures, az Ericsson Ventures, a Norrsken Foundation, a Plum Alley Investments, a Plug and Play Ventures és a NordicNinja VC, amely többek között olyan cégeket képviselt, mint a Panasonic, a Honda, az Omron és a Japan Bank for International Cooperation (JBIC). Robert Falck, az Einride vezetője és társalapítója elmondta, hogy a befektetők támogatása és tapasztalata segíteni fog nekik abban, hogy új értékesítési mérföldköveket és technológiai áttöréseket érjenek el, ezáltal hatékonyabbá, biztonságosabbá és fenntarthatóbbá tehetik majd a közúti árufuvarozást.
Az Einride nevű svéd gyártó elektromos meghajtású autonóm tehergépkocsikat készít és az első járművei már fogalomba is álltak a helyi utakon. A vállalkozás az első finanszírozási körében 25 millió dollárt gyűjtött össze befektetőktől. Az összeg lehetővé teszi számára, hogy javítson az alkalmazott szoftverén, fejlessze a szervezetét és a jelenleginél több partneri kapcsolatot alakítson ki a globális piaci szereplőkkel.
A társaságot Falck, Linnéa Kornehed és Filip Lilja alapították 2016-ban, s úttörőnek számít az autonóm elektromos szállítórendszerek területén. De ez csak egy a hasonló cégek közül: a Boston Consulting Group (BCG) legújabb tanulmánya szerint 2030-ra minden tizedik könnyű és minden ötödik nehéz tehergépkocsi fog önállóan közlekedni. Úgy vélik, az újonnan forgalomba helyezett könnyű tehergépkocsik 35, míg a nehéz teherautók 26 százalékának lesz alternatív meghajtása. A BCG az autonóm közlekedés tekintetében a legnagyobb potenciált a hosszú utak és a lezárt területeken, például kikötőkön belüli útvonalak esetében prognosztizálta.
Az autonóm vezetés ugyanúgy kihívás elé állítja a teher-, mint a személyautó-gyártókat, eppen ezért az ilyen járművek elterjedése időbe telik majd. Gyorsíthatják viszont a trendet a kamionbérlő szolgáltatások. Az ágazat ezeknek köszönhetően jelenleg 910 millió eurót keres, 2030-ra ez az összeg meghaladhatja a 9 milliárd eurót. Ilyen tehergépkocsi-bérlő platformot kínál a Traton, a Daimler (Van2Share), a Renault és az Ikea, a Bosch és a Toom, valamint a Foton és a G7 (Superfleet). Hosszú távon a teherautó-gyártók szállítmányozási szolgáltatókká alakulhatnak át és ezáltal függetleníthetik magukat az értékesítési számoktól.
Norbert Dressler, a Roland Berger szakértője márciusban szintén azt nyilatkozta, hogy 2025-re, de legkésőbb 2030-ra terjedhetnek el az autonóm tehergépkocsik. Az intelligens logisztika és az önállóan közlekedő teherszállító járművek együtt komoly költségmegtakarítást érhetnek el. Az automatizált szállítókonvojokkal például kilométerenként akár 40 százalékkal is csökkenthetők a kiadások.
Az Einride befektetői között van az EQT Ventures, az Ericsson Ventures, a Norrsken Foundation, a Plum Alley Investments, a Plug and Play Ventures és a NordicNinja VC, amely többek között olyan cégeket képviselt, mint a Panasonic, a Honda, az Omron és a Japan Bank for International Cooperation (JBIC). Robert Falck, az Einride vezetője és társalapítója elmondta, hogy a befektetők támogatása és tapasztalata segíteni fog nekik abban, hogy új értékesítési mérföldköveket és technológiai áttöréseket érjenek el, ezáltal hatékonyabbá, biztonságosabbá és fenntarthatóbbá tehetik majd a közúti árufuvarozást.