Berta Sándor
2025-re terjedhetnek el az autonóm teherautók
Az intelligens logisztika és az önállóan közlekedő tehergépkocsik együtt komoly költségmegtakarítást érhetnek el.
A kínai áruforgalom háromnegyedét kamionokkal bonyolítják, míg Európában és az Amerikai Egyesült Államokban ez az arány 70 százalék. A tendencia alapján a szállított mennyiségek a közeljövőben tovább nőnek majd, eközben viszont hiány van sofőrökből, egyre szigorodnak a környezetvédelmi szabályozások és a forgalom is növekszik. Ebben a helyzetben segíthet az innovatív technika. Norbert Dressler, a Roland Berger szakértője szerint annak ellenére, hogy a teherautók számítanak az áruszállításban meghatározónak, a legtöbb vállalat még mindig nagyon nem hatékony folyamatokat alkalmaz, valamint magasak a járműflottákhoz kapcsolódó költségek és ezért nem aknázhatók ki az azokban rejlő lehetőségek.
A szakember úgy véli, hogy a megoldást az autonóm teherautók és a digitalizálás jelentheti, így lehet elkerülni a felesleges utakat. Az okostechnológiák használatával az üzemi költségek 25-40 százalékkal is mérsékelhetők. Az automatizált szállítókonvojokkal kilométerenként akár 40 százalékkal is csökkenthetők a kiadások. Dressler optimista, közölte, hogy a teljesen önállóan közlekedő tehergépkocsik 2025-re, de legkésőbb 2030-ra jelenhetnek meg az utakon. A teherautó-gyártóknak ahhoz, hogy a jövőben is versenyképesek legyenek, mobilitás-szolgáltatókká kell válniuk.
A minden szintre kiterjedő digitalizálásnak köszönhetően 2030-ig akár 50 százalékra is mérsékelhetők a költségek. Ehhez azonban szükség van racionalizálásokra, például robotokkal megvalósított teljesen automatikus készletgazdálkodásra. A legnagyobb kiadást a kabinok elhagyásával lehetne megtakarítani, hiszen egy vezetőfülke a legdrágább komponens, akár 30 000 euróba is kerülhet. A felszabaduló helyet pedig további árucikkek szállítására lehetne használni. A kilométerenkénti költségarány lesz a fontos.
A kínai áruforgalom háromnegyedét kamionokkal bonyolítják, míg Európában és az Amerikai Egyesült Államokban ez az arány 70 százalék. A tendencia alapján a szállított mennyiségek a közeljövőben tovább nőnek majd, eközben viszont hiány van sofőrökből, egyre szigorodnak a környezetvédelmi szabályozások és a forgalom is növekszik. Ebben a helyzetben segíthet az innovatív technika. Norbert Dressler, a Roland Berger szakértője szerint annak ellenére, hogy a teherautók számítanak az áruszállításban meghatározónak, a legtöbb vállalat még mindig nagyon nem hatékony folyamatokat alkalmaz, valamint magasak a járműflottákhoz kapcsolódó költségek és ezért nem aknázhatók ki az azokban rejlő lehetőségek.
A szakember úgy véli, hogy a megoldást az autonóm teherautók és a digitalizálás jelentheti, így lehet elkerülni a felesleges utakat. Az okostechnológiák használatával az üzemi költségek 25-40 százalékkal is mérsékelhetők. Az automatizált szállítókonvojokkal kilométerenként akár 40 százalékkal is csökkenthetők a kiadások. Dressler optimista, közölte, hogy a teljesen önállóan közlekedő tehergépkocsik 2025-re, de legkésőbb 2030-ra jelenhetnek meg az utakon. A teherautó-gyártóknak ahhoz, hogy a jövőben is versenyképesek legyenek, mobilitás-szolgáltatókká kell válniuk.
A minden szintre kiterjedő digitalizálásnak köszönhetően 2030-ig akár 50 százalékra is mérsékelhetők a költségek. Ehhez azonban szükség van racionalizálásokra, például robotokkal megvalósított teljesen automatikus készletgazdálkodásra. A legnagyobb kiadást a kabinok elhagyásával lehetne megtakarítani, hiszen egy vezetőfülke a legdrágább komponens, akár 30 000 euróba is kerülhet. A felszabaduló helyet pedig további árucikkek szállítására lehetne használni. A kilométerenkénti költségarány lesz a fontos.