Gyurkity Péter

Elfüstölt a SpaceX kapszulája

A sikeres küldetés után a kilövőálláson mondott csődöt a Crew Dragon.

Nem is olyan rég mi is beszámoltunk arról, hogy a NASA Commercial Crew Program névre keresztelt projektje újabb mérföldkövet ért el, hiszen Elon Musk cégének új űrkapszulája sikeresen teljesítette az első, még legénység nélküli küldetést, így az amerikai illetékesek nagyon közel kerültek a nyugdíjazott űrsiklók kiváltásához. Most azonban újabb késés következik, mivel a kapszula egy teszt során eldurrant.

A Twitter oldalán még április 20-án jelentek meg különböző bejegyzések, amelyek egy jelentős, több kilométeres távolságból is jól látható füstfelhőről tanúskodtak, fényképekkel kiegészülve. Nagyjából ezzel egy időben bukkant fel a világhálón egy rövid videó, amely állítólag már a Crew Dragon felrobbanását mutatja meg nekünk, és bár a forrás hitelességét illetően több lap is pozitívan nyilatkozott, maga a felvétel nagyon rossz minőségű, így a kérdések megmaradtak ezzel kapcsolatban. A SpaceX egy rövid hivatalos közleményben mindössze annyit árult el, hogy a nemrég sikeresen visszatért Crew Dragon kapszulát további teszteknek vetették alá, ezek közül pedig az utolsó problémásnak bizonyult, így komoly vizsgálat következik.


A kapszulában esett károkról, illetve a probléma lényegéről egyelőre nem nyilatkoztak, amennyiben azonban a felvételek valódiak, itt komoly lehet a gond. Egyéb források szerint a vészleválást, illetve a legénység túlélését biztosítani hivatott rendszer tesztje közben jelentkezett a probléma, amely füstöt, az említett videó szerint pedig egyenesen robbanást eredményezett. Bárhogy is legyen, a részletekkel még adós a cég, így a floridai bázison lefolytatott teszttel kapcsolatban az elkövetkező hetekben, hónapokban tudhatunk majd meg további információkat. Az szinte biztosnak tűnik, hogy mindez újabb csúszáshoz vezet majd, így könnyen előfordulhat, hogy a Crew Dragon legénységgel idén már nem repül majd, vagyis 2020-ra halasztják el a második repülést.

Addig persze sor kerülhet a Boeing első két tesztjére, már amennyiben a CST-100 Starliner esetében nem tapasztalnak majd problémákat. A fejleményekről – tekintettel a téma jelentőségére – mindenképpen beszámolunk majd.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • llax #3
    Legalább gyakorolják a következő Falcon Heavy center core visszahozását :) (a viszonylag csekély terhelés miatt távoli leszállásra nincs szükség, 3. ground pad hiányában azt is a part közelében lévő drónhajóra akarják visszahozni.)

    Amúgy már ismertek a körülmények, amik között felrobbant az űrhajó. "Rázópadon" tesztelték, kb. egy éppen széteső Falcon 9 rázkódásával kínálták meg. Ilyenkor robbanás helyett a SuperDraco hajtóműveknek kellene normálisan működni... De ugye ez már nem egy "szűz" kapszula, megjárta az űrt, kapott némi tengervizet...
    Azt még (nyilvánosan..., de lehet, még az illetékesek sem) nem tudja senki, hogy ezt a robbanást valami konstrukciós hiba (túlnyomás? vagy valami leszakadt a rázkódástól?), a tartályok sokadik nyomás alá helyezése (COPV gond itt is?), vagy esetleg GSE eredetű probléma (az lenne a legkisebb gond), esetleg több kisebb hiba kombinációja okozta???
    Még ha valami könnyen elhárítható probléma is lenne, már akkor is jelentősen csúszhat a program, ugyanis ezzel a példánnyal végezték volna a repülés közbeni megszakítás tesztet.
  • gaszton421 #2
    Egyébként meg nem az indítóálláson, (az arrébb van vagy 10 kilométerrel) hanem azon a leszálló placcon történt a teszt ahová a Falcon rakéták első fokozata szokott leszállni a sikeres indításkat követően, Ez lényegében egy kb 100 m átnérőjú beton leszállópálya. Ebben alószínűleg sok kár nem okozott viszont a kivizsgálás miatt le kellett zárni úgyhogy a legközelebbi Falcon rakéta nem itt hanem a part közelében az egyik leszállóhajójuk fedélzetén landol majd.
  • T_I #1
    Füst akkor is lett volna, ha sikeres a teszt, nem ezen múlt...