Gyurkity Péter
Csúszik a Boeing űrkapszulája
A rivális már próbázott, a Boeing első tesztje viszont augusztusra csúszik.
Nem is olyan rég írtunk arról, hogy a SpaceX kapszulája sikerrel próbázott, amivel a NASA is komoly lépést tett a Commercial Crew Program beüzemelése felé, ezt azonban a Boeing saját első tesztje követte volna a sorban, ami most a jelek szerint több hónapot csúszik majd. Ez kitolja a második kísérlet határidejét is.
Hírügynökségi jelentésben adtak hírt a halasztásról, amelyet sem a Boeing, sem pedig a NASA szóvivője nem kommentált hosszabban, utóbbi viszont annyit leszögezett, hogy a módosított menetrendet alig néhány napon belül nyilvánosságra hozzák majd. Egyelőre annyit lehet tudni, hogy nem kizárólag technikai gondok eredményezték a csúszást, ebben a Cape Canaveral légibázis hivatalos menetrendjének sűrű mivoltja is szerepet játszott, bár nyilván előbbi szempont volt az igazán fontos. A 4,2 milliárd dolláros, még 2014-ben aláírt szerződés a Szojuz-rakéták, vagyis az orosz közreműködés kiváltását hivatott elérni, erre azonban a jelek szerint még picit várnunk kell.
Az első, még legénység nélküli tesztre eredetileg áprilisban került volna sor, ez legkorábban augusztusban indul majd el, míg a második, legénységgel lefolytatandó kísérletre novemberben készülhetnénk. Addigra Elon Musk cége (már amennyiben a Crew Dragon második tesztje is gond nélkül zajlik le) már átesik a legfontosabb próbán, így viszonylag rövid időn belül elindulhatnak az első utak a Nemzetközi Űrállomásra, vagyis 2011 után idén először mellőzhetnék az orosz közreműködést. Azt még nem tudjuk, hogy a gyakorlatban pontosan mennyivel lenne olcsóbb a SpaceX és a Boeing ajánlata, itt azonban ismert tény, hogy a Szojuzok esetében egy-egy hely 80 millió dollárt kóstál.
A technikai problémákat egyelőre nem részletezték, ez azonban nyilván nem jelenti a Starliner teljes csődjét, mindössze a határidők módosulnak.
Nem is olyan rég írtunk arról, hogy a SpaceX kapszulája sikerrel próbázott, amivel a NASA is komoly lépést tett a Commercial Crew Program beüzemelése felé, ezt azonban a Boeing saját első tesztje követte volna a sorban, ami most a jelek szerint több hónapot csúszik majd. Ez kitolja a második kísérlet határidejét is.
Hírügynökségi jelentésben adtak hírt a halasztásról, amelyet sem a Boeing, sem pedig a NASA szóvivője nem kommentált hosszabban, utóbbi viszont annyit leszögezett, hogy a módosított menetrendet alig néhány napon belül nyilvánosságra hozzák majd. Egyelőre annyit lehet tudni, hogy nem kizárólag technikai gondok eredményezték a csúszást, ebben a Cape Canaveral légibázis hivatalos menetrendjének sűrű mivoltja is szerepet játszott, bár nyilván előbbi szempont volt az igazán fontos. A 4,2 milliárd dolláros, még 2014-ben aláírt szerződés a Szojuz-rakéták, vagyis az orosz közreműködés kiváltását hivatott elérni, erre azonban a jelek szerint még picit várnunk kell.
Az első, még legénység nélküli tesztre eredetileg áprilisban került volna sor, ez legkorábban augusztusban indul majd el, míg a második, legénységgel lefolytatandó kísérletre novemberben készülhetnénk. Addigra Elon Musk cége (már amennyiben a Crew Dragon második tesztje is gond nélkül zajlik le) már átesik a legfontosabb próbán, így viszonylag rövid időn belül elindulhatnak az első utak a Nemzetközi Űrállomásra, vagyis 2011 után idén először mellőzhetnék az orosz közreműködést. Azt még nem tudjuk, hogy a gyakorlatban pontosan mennyivel lenne olcsóbb a SpaceX és a Boeing ajánlata, itt azonban ismert tény, hogy a Szojuzok esetében egy-egy hely 80 millió dollárt kóstál.
A technikai problémákat egyelőre nem részletezték, ez azonban nyilván nem jelenti a Starliner teljes csődjét, mindössze a határidők módosulnak.