Berta Sándor
A nagyobb cégek saját 5G-mobilhálózatot építhetnek maguknak
A SPIEGEL információi alapján számos cég - így az Audi, a Daimler és a BMW is - tervezi a saját belső 5G-hálózata kiépítését, ezért a hálózatüzemeltetők attól tartanak, hogy elveszíthetik a fontos üzleti ügyfeleiket.
Az Audi gyártási laboratóriuma Gaimersheim közelében található, a szakemberek itt a jövő teljesen hálózatba kötött gyárainak termelési módszereit kutatják. A társaság ehhez többek között az Ericsson segítségével kísérletezik az 5G szabvány fejlesztésén és tökélesítésén. Arjen Kreis, az Audi karosszériaépítési automatizálástervezési vezetője elmondta, hogy kérvényezni fogják egy ipari licenc kiadását és egy belső üzemi 5G-hálózat kiépítését. Az utóbbi már csak azért is fontos lenne, hogy az üzleti titkaik és szabadalmaik védelme a saját kezükben maradjon. Az új infrastruktúra segítségével az ipari robotokat vezeték nélkül lehetne vezérelni és a szállítójárművek vagy a targoncák is vezető nélkül manőverezhetnének a csarnokokban.
A Daimler a hasonló projektjét azzal indokolta, hogy a jövőben az egyik üzemében körülbelül 6000 robotot fog alkalmazni és azoknak valós időben kell majd kommunikálniuk. A tervek között szerepel, hogy a járművek szoftverét is az 5G-hálózat segítségével telepítenék és frissítenék. Más szektorokból is regisztrálták magukat a nemzeti szabályozó hatóságnál, a Bundesnetzagenturnál, és kérelmezték helyi 5G frekvenciák kiosztását ipari alkalmazásaikhoz. Tehát saját maguk is hálózatüzemeltetőkké válnának.
A távközlési cégek egyáltalán nem örülnek az elképzeléseknek. Hannes Ametsreiter, a Vodafone Németország első embere hevesen bírálta a tervezett frekvenciakiosztást. A menedzser rámutatott, hogy a pályázatok nélküli elosztás is vitatható, még akkor is, ha a frekvenciákat átlátható, rögzített árakért értékesítenék. Ametsreiter hozzátette, hogy az ilyen lépések kevésbé vonzóvá, kalkulálhatóvá és jövőképessé teszik a számukra a befektetéseket ezen a területen.
Van még egy dolog, ami aggasztja a hálózatüzemeltetőket: könnyen lehet, hogy a frekvenciákat szerző gyártók maguk is szolgáltatókká, ezáltal a távközlési cégek vetélytársaivá válhatnak. Ez pedig teljesen ellentétes a telekommunikációs vállalatoknak korábban ígért dolgokkal. A Vodafone és a többi hálózatüzemeltető komplett csomagokkal próbálják meg magukhoz kötni az eddigi ügyfeleiket, emellett felajánlják a számukra a saját 5G-hálózatok kiépítését, üzemeltetését és azok karbantartását. Torsten J. Gerpott, a Duisburg-Esseni Egyetem technológiatervezési szakértője szerint viszont a hálózatüzemeltetők aggodalmai túlzóak. "Jelenleg évente 25 milliárd euró bevételük van az operátoroknak. A frekvenciatenderek 20 évre szólnak, azaz bevételük mindössze 1 százalékát fektetik az 5G szegmensek megvásárlásába. Nem tudok szimpatizálni a kifogásaikkal."
Az Audi gyártási laboratóriuma Gaimersheim közelében található, a szakemberek itt a jövő teljesen hálózatba kötött gyárainak termelési módszereit kutatják. A társaság ehhez többek között az Ericsson segítségével kísérletezik az 5G szabvány fejlesztésén és tökélesítésén. Arjen Kreis, az Audi karosszériaépítési automatizálástervezési vezetője elmondta, hogy kérvényezni fogják egy ipari licenc kiadását és egy belső üzemi 5G-hálózat kiépítését. Az utóbbi már csak azért is fontos lenne, hogy az üzleti titkaik és szabadalmaik védelme a saját kezükben maradjon. Az új infrastruktúra segítségével az ipari robotokat vezeték nélkül lehetne vezérelni és a szállítójárművek vagy a targoncák is vezető nélkül manőverezhetnének a csarnokokban.
A Daimler a hasonló projektjét azzal indokolta, hogy a jövőben az egyik üzemében körülbelül 6000 robotot fog alkalmazni és azoknak valós időben kell majd kommunikálniuk. A tervek között szerepel, hogy a járművek szoftverét is az 5G-hálózat segítségével telepítenék és frissítenék. Más szektorokból is regisztrálták magukat a nemzeti szabályozó hatóságnál, a Bundesnetzagenturnál, és kérelmezték helyi 5G frekvenciák kiosztását ipari alkalmazásaikhoz. Tehát saját maguk is hálózatüzemeltetőkké válnának.
A távközlési cégek egyáltalán nem örülnek az elképzeléseknek. Hannes Ametsreiter, a Vodafone Németország első embere hevesen bírálta a tervezett frekvenciakiosztást. A menedzser rámutatott, hogy a pályázatok nélküli elosztás is vitatható, még akkor is, ha a frekvenciákat átlátható, rögzített árakért értékesítenék. Ametsreiter hozzátette, hogy az ilyen lépések kevésbé vonzóvá, kalkulálhatóvá és jövőképessé teszik a számukra a befektetéseket ezen a területen.
Van még egy dolog, ami aggasztja a hálózatüzemeltetőket: könnyen lehet, hogy a frekvenciákat szerző gyártók maguk is szolgáltatókká, ezáltal a távközlési cégek vetélytársaivá válhatnak. Ez pedig teljesen ellentétes a telekommunikációs vállalatoknak korábban ígért dolgokkal. A Vodafone és a többi hálózatüzemeltető komplett csomagokkal próbálják meg magukhoz kötni az eddigi ügyfeleiket, emellett felajánlják a számukra a saját 5G-hálózatok kiépítését, üzemeltetését és azok karbantartását. Torsten J. Gerpott, a Duisburg-Esseni Egyetem technológiatervezési szakértője szerint viszont a hálózatüzemeltetők aggodalmai túlzóak. "Jelenleg évente 25 milliárd euró bevételük van az operátoroknak. A frekvenciatenderek 20 évre szólnak, azaz bevételük mindössze 1 százalékát fektetik az 5G szegmensek megvásárlásába. Nem tudok szimpatizálni a kifogásaikkal."