Berta Sándor
A Google feldarabolásán gondolkodnak az EU-szakértői
Vita kezdődött az Európai Bizottságban arról, hogy fel kell-e darabolni az amerikai óriáscéget.
A testület szakértői között komoly vita bontakozott ki azzal kapcsolatban, hogy keményebben kell-e fellépni a Google vagy a Facebook ellen. Visszatérő gondolat, hogy ezeket az óriáscégeket vagy fel kell darabolni vagy meg kell tiltani a számukra a bizonyos üzletekben való részvételt.
Tommaso Valletti, az Európai Bizottság piaci versennyel foglalkozó vezető közgazdásza kijelentette, hogy korábban a Standard Oilt is szétverték és ez a lépés használt a piaci versenynek, éppen ezért lehet, hogy ideje elgondolkodni a Google feldarabolásán is. Emellett azon is el lehet gondolkodni, hogy korlátozzák a társaság belépését bizonyos piacokra. Valletti ugyanakkor elismerte, hogy a társaság feldarabolásának jelenleg nincs meg a törvényi háttere. Még az is könnyen lehetséges, hogy ez a lépés végül mégsem bizonyul jónak.
A szakember hozzátette, hogy hiba volt hat évvel ezelőtt megengedni a Facebooknak azt, hogy felvásárolhassa az Instagramot. Akkor ezzel a legtöbb versenyfelügyelet azért nem foglalkozott, mert az Instagramnak nem volt bevétele. A Facebook mégis érdemesnek tartotta arra, hogy egymilliárd dollárt fizessen érte, napjainkra pedig a platform a világ egyik legfontosabb közösségi hálózatává vált. Valletti kitért arra is, hogy megfigyelte: a Cambridge Analytica botrány után az emberek azt mondják, inkább átmennek az Instagramra.
Viktor Mayer-Schönberger, az Oxfordi Egyetem internetszabályozással foglalkozó professzora közölte, hogy a Google, az Amazon és a Facebook piacterek, amelyek összehozzák a felhasználókat a hirdetőkkel és a vásárlókat az eladókkal. Az Amazon tranzakcióinak egyharmada az alkalmazott algoritmusok segítségével, az úgynevezett központi ajánlóegységen keresztül valósul meg. Az algoritmusoknak az erőssége egyben kockázatot is jelent, hiszen centralizált döntések történnek és ezek nem üzembiztos megoldások.
Scott Galloway, a New York-i Egyetem munkatársa korábban kifejtette, hogy az Amazon, az Apple, a Facebook és a Google már túl nagy méretűek és túl nagy a hatalmuk, ezért akadályozzák a piaci versenyt. Más ágazatokban, például az olajiparban vagy a távközlésben már rég feldarabolták volna az ilyen nagyvállalatokat. A szakember szerint a Nagy Négyest nem azért kellene feldarabolni, mert "rosszak" vagy az innovációik miatt a vetélytársaikat kiütik a versenyből, esetleg összekuszálják a piacokat, hanem azért, mert kapitalizmusban élünk. Justus Haucap a Német Monopóliumbizottság korábbi elnöke viszont azt az álláspontot képviselte, hogy a Google feldarabolása nem járna túl sok eredménnyel és mindenekelőtt a felhasználóknak ártana. Haucap később megismételte, hogy nem oldana meg semmit az IT-óriások feldarabolása.
A testület szakértői között komoly vita bontakozott ki azzal kapcsolatban, hogy keményebben kell-e fellépni a Google vagy a Facebook ellen. Visszatérő gondolat, hogy ezeket az óriáscégeket vagy fel kell darabolni vagy meg kell tiltani a számukra a bizonyos üzletekben való részvételt.
Tommaso Valletti, az Európai Bizottság piaci versennyel foglalkozó vezető közgazdásza kijelentette, hogy korábban a Standard Oilt is szétverték és ez a lépés használt a piaci versenynek, éppen ezért lehet, hogy ideje elgondolkodni a Google feldarabolásán is. Emellett azon is el lehet gondolkodni, hogy korlátozzák a társaság belépését bizonyos piacokra. Valletti ugyanakkor elismerte, hogy a társaság feldarabolásának jelenleg nincs meg a törvényi háttere. Még az is könnyen lehetséges, hogy ez a lépés végül mégsem bizonyul jónak.
A szakember hozzátette, hogy hiba volt hat évvel ezelőtt megengedni a Facebooknak azt, hogy felvásárolhassa az Instagramot. Akkor ezzel a legtöbb versenyfelügyelet azért nem foglalkozott, mert az Instagramnak nem volt bevétele. A Facebook mégis érdemesnek tartotta arra, hogy egymilliárd dollárt fizessen érte, napjainkra pedig a platform a világ egyik legfontosabb közösségi hálózatává vált. Valletti kitért arra is, hogy megfigyelte: a Cambridge Analytica botrány után az emberek azt mondják, inkább átmennek az Instagramra.
Viktor Mayer-Schönberger, az Oxfordi Egyetem internetszabályozással foglalkozó professzora közölte, hogy a Google, az Amazon és a Facebook piacterek, amelyek összehozzák a felhasználókat a hirdetőkkel és a vásárlókat az eladókkal. Az Amazon tranzakcióinak egyharmada az alkalmazott algoritmusok segítségével, az úgynevezett központi ajánlóegységen keresztül valósul meg. Az algoritmusoknak az erőssége egyben kockázatot is jelent, hiszen centralizált döntések történnek és ezek nem üzembiztos megoldások.
Scott Galloway, a New York-i Egyetem munkatársa korábban kifejtette, hogy az Amazon, az Apple, a Facebook és a Google már túl nagy méretűek és túl nagy a hatalmuk, ezért akadályozzák a piaci versenyt. Más ágazatokban, például az olajiparban vagy a távközlésben már rég feldarabolták volna az ilyen nagyvállalatokat. A szakember szerint a Nagy Négyest nem azért kellene feldarabolni, mert "rosszak" vagy az innovációik miatt a vetélytársaikat kiütik a versenyből, esetleg összekuszálják a piacokat, hanem azért, mert kapitalizmusban élünk. Justus Haucap a Német Monopóliumbizottság korábbi elnöke viszont azt az álláspontot képviselte, hogy a Google feldarabolása nem járna túl sok eredménnyel és mindenekelőtt a felhasználóknak ártana. Haucap később megismételte, hogy nem oldana meg semmit az IT-óriások feldarabolása.