Berta Sándor

Hatalmas adatgyűjtő a Tinder

A társkereső alkalmazás szerverein minden leírt betű, minden belájkolt profil, évekre visszamenőleg el van tárolva, az emberek legtitkosabb szexuális vágyait is ismerik.

Egy francia szabadúszó újságíró annak járt utána, hogy a sokak által inkább alkalmi szexpartner-keresőként működő szolgáltatás mennyi információt tárol a tagjairól. Judith Duportail Párizsban él, s főleg a Vice és a Slate online magazinoknak készít anyagokat. A nő egy évvel ezelőtt kezdett komolyabban foglalkozni a magánélete védelmével, elsősorban a legutóbbi amerikai választás és ahhoz kapcsolódóan tapasztalt célzott Facebook-reklámok miatt. Korábban már csatlakozott a Tinderhez és kíváncsi volt arra, hogy a platform mennyi adatot gyűjtött róla össze. Ezért - ahogy az bármelyik EU-állampolgárnak jogában áll - levelet írt az üzemeltetőknek és kikérte a vállalatnál róla tárolt információkat. A teljes adatmennyiség 800 nyomtatott oldalt tett ki.

Duportail a tapasztalatait a The Guardian számára írt cikkben összesítette. Kiderült, hogy 920 alkalommal nyitotta meg a Tinder alkalmazást, 870 férfit ismert meg és 1700 üzenetet írt. Látható volt, hogy a férfiak hány évesek voltak és miről chatelt velük. A kutatómunkájához segítséget kapott Paul-Olivier Dehaye svájci adatvédelmi aktivistától, a Personaldata adatvédelmi oldal üzemeltetőjétől. Az információk kikérését nehezítette, hogy erre a Tindernél nincs automatizált megoldás, az embereknek e-mailben kell a céghez fordulniuk, azonban a többségük egyáltalán nem kap választ - még Duportail sem kapott meg minden kért adatot.

Az újságíró megtudta, hogy a társkereső szolgáltatás minden felhasználó esetében készít egy vonzósági értéket, ez az úgynevezett Desirability Score. Ez magyar nyelvre fordítva annyit tesz, hogy egy algoritmus kiszámolja, hogy valaki mennyire jön be másoknak. A Tinder azt nem árulta el, hogy a folyamat során milyen jellemzők számítanak és az egyes felhasználók hány pontot érnek el. Dehaye két adatvédelmi központhoz fordult, segítséget kért egy emberi jogi ügyvédtől és sokáig egyeztetett a platform vezetőivel - sikertelenül, a vonzósági érték továbbra is titokban maradt. Miként az is, hogy valójában mit csinál a vállalat a birtokába kerülő információkkal. Duportail feltette a kérdést, azt a választ kapta, hogy az adatokat célzott reklámokra és arra használják fel, hogy jobb lehetséges partnert tudjanak közvetíteni, tehát ha valaki sok ázsiai partnert lájkolt, akkor annak több ilyet dobnak fel, mert nagyobb eséllyel "matchelnek".

Az újságírónőt nagyon meglepte, hogy a Tinder mennyi információt gyűjtött össze róla, különösen a személyes üzenetek eltárolása miatt aggódott. A társaság egyébként rendkívül őszinte és az adatvédelmi irányelveiben azt írta, hogy egyetlen rendszer sem lehet teljesen biztonságos. Annak ellenére, hogy lépéseket tesz az adatok védelmében, nem ígérte meg, hogy a személyes információk, a chatbeszélgetések vagy más kommunikációk mindig biztonságban lesznek. Amennyiben egy hackernek sikerülne megszereznie a portál összes adatát, akkor átfogó információkkal rendelkezne körülbelül 50 millió ember szex- és szerelmi életével kapcsolatban. Emellett a Tinder gyűjti a Facebook-lájkokkal és az Instagramon tárolt képekkel kapcsolatos adatokat is.

Duportail leszűrte a tapasztalatokat: már a Signal üzenetküldő programot és a Protonmailt használja, és ugyan nem mondott le a Tinderről sem, de azt sokkal ritkábban használja. Azonban bármikor átváltana egy hasonló funkciókat kínáló, de nagyobb adatvédelmet biztosító alkalmazásra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • esztyopa #9
    Nemtom'mit p*csölnek ennyit?
    Mindenkinek, MINDEN adatát betáplálnák a rendszerbe,és akkor nem lenne ennyi görcsölés.Így is-úgy is ellopják,csak egy csomó energia megy el rá.
    /Persze van egy csomó mocsok,aki ezen lesz milliomos /
  • Kara kán #8
    Gyerekek, hagyjuk a süket dumát!
    Mondom a lényeget:
    Meg kellene tiltani az ilyen cégeknek a fiókok összekapcsolását.
    Magyarán: sehová ne lehessen bejelentkezni a Facebook-, a Yahoo, a Google- stb. fiókod adataival, hogy ne lehessen összekapcsolni az adatokat.
    Mindenütt van külön fiókod, és annyi!

    Amúgy, mint tudjuk, állami szinten tiltva van személyi adatokat kezelő adatbázisok (TB, adó, bűnügyi stb.) összekapcsolása. Akkor hogy a fészkes fenébe lehetséges, hogy a kereskedelmi cégek ezt – ugyan más adatokkal, de azok is érzékeny személyes adatok! – simán megtehetik?
  • andrejfej #7
    Skylake jól írja. "Nem is értem, hogy a hölgy, aki elvileg ennyire marhára privacy-tudatos"
    Komolyan.. MINDEN adatát és leírt szavát rábízza egy ingyenes (de még akár fizetős) alkalmazásra. Aztán csodálkozik. Taps.
  • Skylake #6
    Így van! A mai kor digitális vállalkozásai abból keresnek, illetve némely esetben abból kereshetik magukat gennyesre, hogy a felhasználók 99,9% körülbelül nemcsak hogy nem ért az informatikához, hanem azzal sincs képben, hogy ami ingyen van, ott ő termék.

    Gyakorlatilag az összes ingyenes szolgáltatás nem más, mint egy játszótér az usereknek, ahol a játszóteret fenntartók az összes aktivitásukat rögzítik, feldolgozzák és értékesítik. Ennek következményei ma még minimálisan szállnak vissza a felhasználókra, de jövőben, a különböző MI megoldások mindegyikének a legfontosabb mögöttes, felhasználók számára nem egyáltalán nem deklarált, de egyértelmű célja a magánszféra minél inkább üzleti jellegű szférává alakítása lesz. Gazdaságilag a rossz, hogy az embereknek joguk van térbeli értelemben kijelölni magánteret. Valamint, hogy kognitív működés egy olyan terület, ahol még technikailag nincs lehetőség marketingtartalmakat elhelyezni. De például ha sikerül létrehozni neurális interfészeket- neurális komputert, annak fejlesztésében ez utóbbi lesz a legfontosabb hajtóerő - persze a felhasználóknak ez nem lesz nyilvánvalóvá téve.
  • Cat #5
    "régi chat histora pl minek?"

    Hogyhogy minek. Szerintem ez az egyik legértékesebb része a dolognak. Valószínűleg szerepel benne helyadat (pl. hova beszélnek meg randevút), telefonszám, email vagy egyéb személyes elérhetőség stb. Néhány év múlva, ha a mesterséges intelligencia még jobb lesz, ez az egész még értékesebb.
  • arty #4
    nem azon lepődött meg, hogy adatot tárolnak róla - hanem, hogy mennyire MINDENT (régi chat histora pl minek?)

    Zoliz: célzott/kellemetlen reklám, célzott támadás, zsarolás, érzékeny jelszó kitalálás, spam.

    érdekes, hogy a felhasználókra létezik "fair use" elv, azaz pl meghatározzák, hogy mit etikus("szabad") csinálnod egy zeneszámmal, filmel, stb. cégek adatkezelésére miért nincs ilyen? szerintem kellene lennie egy határnak, amit akár számon lehetne kérni ... legalább ELMÉLETBEN!
  • fonak #3
    Ha valami ingyen van, te (a hirdetések nézésre fordított időd ill. a rólad gyűjtött információk) vagy az áru. Így működik a net nagy része, a guglitól az ingyenes appokig. Persze a legegyszerűbb és legártatlanabb dolog a reklámok tolása a user képébe, ami a legkezdetlegesebb formában még differenciálatlanul ment, de már szinte sehol sincs így, a gugli adwords óta.
    Utoljára szerkesztette: fonak, 2017.09.29. 12:04:13
  • Skylake #2
    Az alkalmazás telepítése és használata „ingyenes”, ugye? Nos, ez ezt jelenti, illetve összetolást más adatokkal is, egyéb közösségi hálózatokból. Nincs itt semmi látnivaló.

    Nem is értem, hogy a hölgy, aki elvileg ennyire marhára privacy-tudatos, miből gondolja hogy majd épp a Tinder nem fog adatokat gyűjteni, aggregálni és értékesíteni, hiszen éppen a legszenzitívebb, és leginkább személyhez kötött adatok a legértékesebbek a piacon? Nézzük az alapokat, olvasóóra:

    https://www.gotinder.com/terms

    „In order to use Tinder, you may sign in using your Facebook login. If you do so, you authorize us to access and use certain Facebook account information, including but not limited to your public Facebook profile and information about Facebook friends you share in common with other Tinder users.” – ennyike, innen indulunk


    „By creating an account, you grant to Tinder a worldwide, transferable, sub-licensable, royalty-free, right and license to host, store, use, copy, display, reproduce, adapt, edit, publish, modify and distribute information you authorize us to access from Facebook, as well as any information you post, upload, display or otherwise make available (collectively, “post”) on the Service or transmit to other users (collectively, “Content”).” – külön felhívom a figyelmet a distribute szóra.

    Így megy ez. Értem én, ha nagyon b*szhatnékja van az usernek, vagy erősen dorombol a cicuskája a másik nemű usernek, akkor nem ezt a jogi sz*rt fogja olvasni, hanem nekiáll a szolgáltatás segítségével minél gyorsabban e nemes szükségletek kielégítésnek. De attól még ez ott van, és a Tinder ez alapján végzi a tevékenységét. Miért, mégis mi a f*szból tartaná fent a szolgáltatást, ha nem adatértékesítésből? Ahogy az összes többi "ingyenes, és az is marad" szolgáltató is.

    Nem, nem a Tindernél dolgozom, mielőtt kérdeznéd.