Berta Sándor

Az autó, mint wellnessoázis

A sofőrök kényelmét biztosító rendszerek hálózatba kötésével még otthonosabbá válhatnak a gépkocsik.

Goetz Renner vezeti a Mercedes-Benz Fit & Healthy nevű projektjét és a kollégáival együtt ő alakította át a Mercedes S-osztályát guruló wellnessoázissá. Egy olyan komplett rendszert akartak megalkotni, amely - az egyes helyzetektől függően - a fény, a levegő, az illatok, a masszírozó alrendszerek, a zene és a különböző videók segítségével pihenteti vagy éppen felpörgeti a sofőröket.

Az ülésekbe légpárnákat építettek be, a kesztyűtartóba illatadagolókat és színes LED-eket. Azonban ez önmagában még semmit sem érne, az igazi dolog ezen alrendszerek összehangolása és intelligens együttműködése. A kormányba beépített szenzorok képesek mérni a vezető pulzusát és a navigációs rendszerből vagy az okostelefonból származó adatok segítségével megbecsülhetik a várható út jellemzőit.

A megoldás érzékeli, hogy ha valaki éppen ideges, stresszes vagy fáradt és ennek megfelelően avatkozhat közbe. Amennyiben például valaki stresszes, annak meleg színárnyalatokat jeleníthet meg, megnyugtató videókat és zenéket játszhat le, valamint olyan illatokkal áraszthatja el a belső teret, amelyek ellazítják az izmokat. Aki pedig reggel az irodájába igyekszik és nehezen ébred fel, annak élesebb, hidegebb fények, felkavaró zenék, frissítő illatok és időnként az arcába fújt hideg levegő segíthetnek a felfrissülésben és a teljes felébredésben.

Renner első lépésként a meglévő rendszereket szeretné jobban felhasználni, de a Mercedes kompaktosztályának 2018-as megjelenésétől kezdve már elérhető lesz a Motion Seating nevű program is, amely a vezetés közben minimális változtatások segítségével stimulálhatja a szervezetet. A menedzser rámutatott, hogy az ülőmunka az új káros szenvedély, gyakorlatilag olyan, mint a dohányzás. A végső cél az olyan masszázsülések kifejlesztése, amelyek használata közben a sofőr és az utasok már a hangokat is szinte érezni fogják.

A Mercedes mellett hasonló kutatásokat végez például a Hyundai is, amely szintén reagált a lakosság körében tapasztalható egyre nagyobb fitneszőrületre és kifejlesztett egy egészségügyi vezetőfülkét. Ebben a szenzorok mérik a sofőr pulzusát, figyelik a tekintetét és hangulatát, s ezekhez megpróbálnak igazodni. Mindegy, hogy valaki fáradt, stresszes, kedvetlen vagy más dolgok jellemzik, a gyártók célja az, hogy jobb állapotban szálljon ki a gépkocsijából, mint ahogy beszállt oda.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!