Gyurkity Péter
Csúszik a SpaceX küldetése
A tavalyi baleset még mindig kihat a menetrendre, most a sorrend változott meg.
Elon Musk cége kapcsán többször írtunk a tavaly szeptemberi balesetről, annak valószínű okairól, majd pedig a hivatalos magyarázatról. Legutóbb ugyan összejött a sikeres visszatérés, a robbanásnak azonban még mindig vannak bizonyos következményei.
Az illetékesek ugyanis úgy döntöttek, hogy az eredetileg február 3-ra tervezett, EchoStar 23 néven futó küldetést csak a hónap legvégén hajtják majd végre, amit a kijelölt kilövőállás jelenlegi állapotával magyaráztak. A kapszulával és a rakétákkal elméletileg nincs semmi gond, a Kennedy Űrközpontban található Launch Complex 39A (LC-39A) azonban az űrsiklók 2011-es visszavonultatása óta nem volt használatban (legalábbis a SpaceX ezt még nem hasznosította), így itt szeretnének további teszteket és vizsgálatokat elvégezni, mielőtt újból fellőnek innen egy rakétát. Ez természetesen némi időt vesz igénybe, így a soron következő indítást elhalasztják, míg az eredetileg ezt követő CRS-10 utánpótlási missziót veszik előre a sorban.
Ez utóbbi a Nemzetközi Űrállomásra hivatott eljuttatni élelemkészletet és egyéb eszközöket (összesen mintegy 3 tonnányi hasznos terhet), a február 15-re előrevetített indulási időpont pedig pont megfelelő az említett tesztek lefolytatásához. Addigra mindenképpen befejeznék a munkát, az utánpótlás biztosítása pedig amúgy is sokkal fontosabb, mint a kommunikációs műholdak pályára állítása – az EchoStar 23 egyébként még tavaly indult volna útjára, de ezt akkor éppen a baleset miatt kellett elhalasztani. A robbanásban megsérült SLC-40 pedig jelenleg javítás alatt áll, ez valamikor az év vége előtt térhet vissza a szolgálatba.
Márciusban (valószínűleg a hónap első felében) az SES-10 kommunikációs műhold következne a sorban, ez a küldetés viszont egyéb szempontok miatt lesz kiemelten fontos, hiszen most először alkalmaznának egy korábban visszatért első lépcsőt.
Elon Musk cége kapcsán többször írtunk a tavaly szeptemberi balesetről, annak valószínű okairól, majd pedig a hivatalos magyarázatról. Legutóbb ugyan összejött a sikeres visszatérés, a robbanásnak azonban még mindig vannak bizonyos következményei.
Az illetékesek ugyanis úgy döntöttek, hogy az eredetileg február 3-ra tervezett, EchoStar 23 néven futó küldetést csak a hónap legvégén hajtják majd végre, amit a kijelölt kilövőállás jelenlegi állapotával magyaráztak. A kapszulával és a rakétákkal elméletileg nincs semmi gond, a Kennedy Űrközpontban található Launch Complex 39A (LC-39A) azonban az űrsiklók 2011-es visszavonultatása óta nem volt használatban (legalábbis a SpaceX ezt még nem hasznosította), így itt szeretnének további teszteket és vizsgálatokat elvégezni, mielőtt újból fellőnek innen egy rakétát. Ez természetesen némi időt vesz igénybe, így a soron következő indítást elhalasztják, míg az eredetileg ezt követő CRS-10 utánpótlási missziót veszik előre a sorban.
Ez utóbbi a Nemzetközi Űrállomásra hivatott eljuttatni élelemkészletet és egyéb eszközöket (összesen mintegy 3 tonnányi hasznos terhet), a február 15-re előrevetített indulási időpont pedig pont megfelelő az említett tesztek lefolytatásához. Addigra mindenképpen befejeznék a munkát, az utánpótlás biztosítása pedig amúgy is sokkal fontosabb, mint a kommunikációs műholdak pályára állítása – az EchoStar 23 egyébként még tavaly indult volna útjára, de ezt akkor éppen a baleset miatt kellett elhalasztani. A robbanásban megsérült SLC-40 pedig jelenleg javítás alatt áll, ez valamikor az év vége előtt térhet vissza a szolgálatba.
Márciusban (valószínűleg a hónap első felében) az SES-10 kommunikációs műhold következne a sorban, ez a küldetés viszont egyéb szempontok miatt lesz kiemelten fontos, hiszen most először alkalmaznának egy korábban visszatért első lépcsőt.