Berta Sándor
2021-re a városokban is közlekedhetnek robotautók
Az intelligens kamera- és szenzortechnika az autonóm vezetés fő alkotóeleme.
"A félautonóm vezetés keretében a gépkocsikat 360 fokos látásmóddal szerelik fel. Ezt kamerák, radarszenzorok és lézerszkennerek biztosítják. Mindez lehetővé teszi a vezetők számára, hogy az autópályákon ne kelljen állandóan az úttestet figyelniük. A sofőröknek csak kivételes esetekben kell átvenniük az irányítást, de a beavatkozásra csak 10-15 másodperc idejük jut. Amennyiben a reakció elmarad, akkor a jármű magától megáll az út szélén, mielőtt baleset történne. 2019-től felszerelik a rendszerrel az első sorozatgyártott autókat" - jelentette ki Amnon Shashua, a MobilEye elnöke és műszaki vezetője.
A szakember hozzátette, hogy a következő technológiai ugrásra 2021-ben számít. Akkor már ugyanis a teljesen autonóm közlekedés is lehetővé válik a városokban, így a vezetők teljesen más dolgokkal foglalkozhatnak. Ez jelenti az úgynevezett negyedik szintet. A besorolások alapján az új technikák segítségével a vezető nem csak arra lesz képes, hogy levegye a kezét a kormányról (2. szint), vagy elfordítsa a szemét (3. szint), hanem teljesen más dolgokkal is foglalkozhat majd (4. szint). A távlati cél pedig az 5. szint, amikor már egyáltalán nem lesz szükség emberi sofőrre. A 4. szinthez ugyanakkor olyan részletes térképek kellenek, amelyek valós idejű közlekedési információkat tartalmaznak. Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, a gépkocsiknak felhőszervereken keresztül kell egymással kommunikálniuk.
"A hagyományos járművek asszisztensrendszereinél is lesznek innovációk. A jelenlegi vészfékezési asszisztensek elsősorban a tipikus hátsó ráfutásos balesetek elkerülésében segítenek. 2019-től viszont lesznek olyan rendszerek is, amelyek oldalsó védelmet kínálnak majd. A digitális asszisztensek akkor már képesek lesznek reagálni az olyan akadályokra, mint a parkoló autók vagy a járdaszegélyek. 2025-től lesz elérhető az 5. szint is."
"Mindig lesznek olyanok, akik közlekedési balesetekben fogják elveszíteni az életüket, de annak a valószínűsége, hogy egy balesetnél súlyos vagy akár halálos sérüléseket szenvedjen majd el valaki, drasztikus mértékben le fog csökkenni a robotgépkocsik esetében. Ebben a kérdésben párhuzamot vonok a légzsákokkal: azok már több millió ember életét mentették meg, de szerencsétlen esetekben akár halálosak is lehetnek. Amennyiben egy olyan népes országban, mint az Amerikai Egyesült Államok sikerülne a baleseti áldozatok számát a mostani évi 35 ezerről maximum 100-ra mérsékelni, akkor ezt a számot a társadalom elfogadja majd" - hangsúlyozta Amnon Shashua.
A MobilEye partnere többek között a BMW, a Volvo, a Volkswagen és a Tesla. Az izraeli vállalat különböző technológiákat, kamerarendszereket, algoritmusokat és különleges chipeket fejleszt az önállóan közlekedő járművekhez. Jelenleg világszerte 10 millió olyan autó közlekedik az utakon, amely a MobilEye technikáját használja. A cégnek több mint 600 munkatársa van, az értéke pedig 9 milliárd dollár.
"A félautonóm vezetés keretében a gépkocsikat 360 fokos látásmóddal szerelik fel. Ezt kamerák, radarszenzorok és lézerszkennerek biztosítják. Mindez lehetővé teszi a vezetők számára, hogy az autópályákon ne kelljen állandóan az úttestet figyelniük. A sofőröknek csak kivételes esetekben kell átvenniük az irányítást, de a beavatkozásra csak 10-15 másodperc idejük jut. Amennyiben a reakció elmarad, akkor a jármű magától megáll az út szélén, mielőtt baleset történne. 2019-től felszerelik a rendszerrel az első sorozatgyártott autókat" - jelentette ki Amnon Shashua, a MobilEye elnöke és műszaki vezetője.
A szakember hozzátette, hogy a következő technológiai ugrásra 2021-ben számít. Akkor már ugyanis a teljesen autonóm közlekedés is lehetővé válik a városokban, így a vezetők teljesen más dolgokkal foglalkozhatnak. Ez jelenti az úgynevezett negyedik szintet. A besorolások alapján az új technikák segítségével a vezető nem csak arra lesz képes, hogy levegye a kezét a kormányról (2. szint), vagy elfordítsa a szemét (3. szint), hanem teljesen más dolgokkal is foglalkozhat majd (4. szint). A távlati cél pedig az 5. szint, amikor már egyáltalán nem lesz szükség emberi sofőrre. A 4. szinthez ugyanakkor olyan részletes térképek kellenek, amelyek valós idejű közlekedési információkat tartalmaznak. Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, a gépkocsiknak felhőszervereken keresztül kell egymással kommunikálniuk.
"A hagyományos járművek asszisztensrendszereinél is lesznek innovációk. A jelenlegi vészfékezési asszisztensek elsősorban a tipikus hátsó ráfutásos balesetek elkerülésében segítenek. 2019-től viszont lesznek olyan rendszerek is, amelyek oldalsó védelmet kínálnak majd. A digitális asszisztensek akkor már képesek lesznek reagálni az olyan akadályokra, mint a parkoló autók vagy a járdaszegélyek. 2025-től lesz elérhető az 5. szint is."
"Mindig lesznek olyanok, akik közlekedési balesetekben fogják elveszíteni az életüket, de annak a valószínűsége, hogy egy balesetnél súlyos vagy akár halálos sérüléseket szenvedjen majd el valaki, drasztikus mértékben le fog csökkenni a robotgépkocsik esetében. Ebben a kérdésben párhuzamot vonok a légzsákokkal: azok már több millió ember életét mentették meg, de szerencsétlen esetekben akár halálosak is lehetnek. Amennyiben egy olyan népes országban, mint az Amerikai Egyesült Államok sikerülne a baleseti áldozatok számát a mostani évi 35 ezerről maximum 100-ra mérsékelni, akkor ezt a számot a társadalom elfogadja majd" - hangsúlyozta Amnon Shashua.
A MobilEye partnere többek között a BMW, a Volvo, a Volkswagen és a Tesla. Az izraeli vállalat különböző technológiákat, kamerarendszereket, algoritmusokat és különleges chipeket fejleszt az önállóan közlekedő járművekhez. Jelenleg világszerte 10 millió olyan autó közlekedik az utakon, amely a MobilEye technikáját használja. A cégnek több mint 600 munkatársa van, az értéke pedig 9 milliárd dollár.