Berta Sándor

2021-re a városokban is közleked­hetnek robotautók

Az intelligens kamera- és szenzortechnika az autonóm vezetés fő alkotóeleme.

"A félautonóm vezetés keretében a gépkocsikat 360 fokos látásmóddal szerelik fel. Ezt kamerák, radarszenzorok és lézerszkennerek biztosítják. Mindez lehetővé teszi a vezetők számára, hogy az autópályákon ne kelljen állandóan az úttestet figyelniük. A sofőröknek csak kivételes esetekben kell átvenniük az irányítást, de a beavatkozásra csak 10-15 másodperc idejük jut. Amennyiben a reakció elmarad, akkor a jármű magától megáll az út szélén, mielőtt baleset történne. 2019-től felszerelik a rendszerrel az első sorozatgyártott autókat" - jelentette ki Amnon Shashua, a MobilEye elnöke és műszaki vezetője.

A szakember hozzátette, hogy a következő technológiai ugrásra 2021-ben számít. Akkor már ugyanis a teljesen autonóm közlekedés is lehetővé válik a városokban, így a vezetők teljesen más dolgokkal foglalkozhatnak. Ez jelenti az úgynevezett negyedik szintet. A besorolások alapján az új technikák segítségével a vezető nem csak arra lesz képes, hogy levegye a kezét a kormányról (2. szint), vagy elfordítsa a szemét (3. szint), hanem teljesen más dolgokkal is foglalkozhat majd (4. szint). A távlati cél pedig az 5. szint, amikor már egyáltalán nem lesz szükség emberi sofőrre. A 4. szinthez ugyanakkor olyan részletes térképek kellenek, amelyek valós idejű közlekedési információkat tartalmaznak. Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, a gépkocsiknak felhőszervereken keresztül kell egymással kommunikálniuk.


"A hagyományos járművek asszisztensrendszereinél is lesznek innovációk. A jelenlegi vészfékezési asszisztensek elsősorban a tipikus hátsó ráfutásos balesetek elkerülésében segítenek. 2019-től viszont lesznek olyan rendszerek is, amelyek oldalsó védelmet kínálnak majd. A digitális asszisztensek akkor már képesek lesznek reagálni az olyan akadályokra, mint a parkoló autók vagy a járdaszegélyek. 2025-től lesz elérhető az 5. szint is."

"Mindig lesznek olyanok, akik közlekedési balesetekben fogják elveszíteni az életüket, de annak a valószínűsége, hogy egy balesetnél súlyos vagy akár halálos sérüléseket szenvedjen majd el valaki, drasztikus mértékben le fog csökkenni a robotgépkocsik esetében. Ebben a kérdésben párhuzamot vonok a légzsákokkal: azok már több millió ember életét mentették meg, de szerencsétlen esetekben akár halálosak is lehetnek. Amennyiben egy olyan népes országban, mint az Amerikai Egyesült Államok sikerülne a baleseti áldozatok számát a mostani évi 35 ezerről maximum 100-ra mérsékelni, akkor ezt a számot a társadalom elfogadja majd" - hangsúlyozta Amnon Shashua.

A MobilEye partnere többek között a BMW, a Volvo, a Volkswagen és a Tesla. Az izraeli vállalat különböző technológiákat, kamerarendszereket, algoritmusokat és különleges chipeket fejleszt az önállóan közlekedő járművekhez. Jelenleg világszerte 10 millió olyan autó közlekedik az utakon, amely a MobilEye technikáját használja. A cégnek több mint 600 munkatársa van, az értéke pedig 9 milliárd dollár.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #5
    Remélem, hogy addig erőltetik, hogy pl rendesen megcsinálják az útfestéseket, meg táblákat, és a végén még nekem sem kell eltévedni Pesten, ha valami új helyre megyek!
    ;)
  • dyra #4
    nagyon erőltetik már ezt a koncepciót, nem is csoda, ha a világ elkezd átállni az önvezető autókra az egy rahdeli beruházást fog igényelni, egy frankó kis növekedési terület barom sok cégnek. De hát még egy igazán jól működő verziót nem demóztak. Az meg mindennél veszélyesebb ha egy félig müködő rendszert tesznek le az asztalra, mert szerintem folyamatosan figyelni a gépet és közbeavatkozni mikor hibázik sokkalta veszélyesebb mint ha én magam vezetnék. Itt a félig működik nem lesz jó. Vagy teljesen automata és meg lehet benne bízni. Vagy ha ezt nem tudja akkor inkább be se szereljék.
  • fonak #3
    Ja, ezt a "steril" kaliforniai utakra tervezték, ott élnek a tervezők is, meg a fő célközönség is.
    Lásd a "Scott Parker" hozzászóló által a fb-on linkelt videót: https://www.youtube.com/watch?v=tq_OTcncPH0

    Ezeken a helyeken kívül még messze van az önvezető autó attól, hogy akár egy 80 éves spicces sofőrnél biztonságosabb legyen. Még azt sem ismeri fel, melyik oldalon kell mennie, kopott felfestést már nem "látja", sőt az útpadkát sem mindig ismeri fel stb.
    A Google önvezető autója sem teljesítene jobban a Csikós által bejárt útszakaszon...
  • NEXUS6 #2
    De egyelőre még itt tartunk:
    Totalcar teszt
  • NEXUS6 #1
    Ja biztos úgy lesz 2021-re.