Berta Sándor
Nagyon komolyan átgondolja az autóról szóló elképzeléseit a BMW
Az autógyártó már a jövő évi első kiállításra készül, holografikus érintőképernyővel és mesterséges intelligenciával segítenék a vezetést.
A BMW azt tervezi, hogy a Las Vegasban megrendezendő Consumer Electronics Show (CES) 2017 keretében mutatja be a HoloActive Touch nevű innovatív kezelési koncepcióját, amely azt demonstrálja, hogy milyen lehet az információk kezelése a jövőben. Az innovatív interfész az autós és a gépkocsija között biztosít kapcsolatot, s gyakorlatilag egy holografikus érintőképernyőnek felel meg, amelynél a térben lebegő tartalmakat ujjmozdulatok segítségével lehet kezelni és azok segítségével adhatók majd különböző parancsok is.
A BMW HoloActive Touch részét képezi a BMW i Inside Future nevű tanulmánynak, amely a CES látogatóinak nyújt majd betekintést abba, hogy milyen lesz a hálózatba kötött és automatizáltan közlekedő járművek jövője. Az új megoldás egyesíti a BMW Head-Up Display, a gesztusvezérlési rendszer és az érintőkijelzős kezelés előnyeit, s azokat egy egyedülálló felhasználói interfésszé bővíti ki. A különböző funkciók irányítása először történik egy teljesen megfoghatatlan kezelőfelületen keresztül, amely ennek ellenére lehetővé teszi a hagyományos érintőképernyőkre jellemző, látható és érezhető interakciókat a sofőr és annak autója között.
Az új rendszer segítségével a BMW Connected szolgáltatásai is vezérelhetők. A holografikus érintőkijelző sokkal intenzívebben megélhető interakció jelent. A tartalmak megjelenítésére tükröket alkalmaznak, míg a vezető ujjmozdulatait és különösen az ujjbegyei pozícióját egy kamera rögzíti. Amint azok megérintik a virtuális kezelőfelületet, aktiválódik a kapcsolódó funkció. Emellett a cég és az IBM a jövőben közösen kutatná, hogy miként lehet javítani a gépkocsik intelligens asszisztens-funkcióin. A német konszern elsőként küldött külön csapatot a müncheni Watson-központba. A létesítménybe az IBM 200 millió dollárt akar befektetni.
A tervek alapján négy BMW i8 hibrid modellt szerelnek fel olyan új interfészekkel, amelyek lehetővé teszik a járművek és a vezetők közötti intelligens kommunikáció kipróbálását. A Watson szuperszámítógép tanulási képességének köszönhetően az autók maguktól ismerhetik fel és tanulhatják meg, hogy a vezetőiknek milyen képességeik és szokásaik vannak. A két fél közötti interakció a jövőben természetes nyelven is működhet és akár az aktuális közlekedési helyzettel vagy az időjárással kapcsolatos adatok is lekérdezhetővé válnak.
Harriet Green, az IBM Watson dolgok internete üzletágának globális vezetője kijelentette, hogy a Watson megváltoztatja annak módját, hogy az emberek miként kerülnek kapcsolatba a környezetükkel - történjen ez a munkahelyükön, otthon vagy az utcán. A sofőrök szintén profitálhatnak a Watson kommunikációs és tanulási képességéből. A tapasztalataik azt mutatják, hogy a gépkocsi a jövőben is az egyéni közlekedés meghatározó és fix eszköze lesz, de a következő időszakban sokkal erősebben meg fogja változtatni a vezetői élményeket, mint korábban bármikor.
Szintén jövőre mutatkozhat be az autógyártó azon iNext modellje, mely a BMW, az Intel és a MobilEye együttműködésében készül. Először létrehoznak a magas fokú önálló vezetéshez (HAD) egy prototípust, majd 2017-től elkezdődnek az egész járműflottás átfogó tesztek. Amnon Shashua, a MobilEye alapítója, elnöke és műszaki vezetője elmondta, hogy ők fogják biztosítani az észlelésekkel, a helymeghatározással és a vezetői irányelvekkel kapcsolatos technikákat. Ezeket használja például az EyeQ5 nevű rendszerchipjük és számos Intel-platform is. A Mobileye Road Experience Management (REM) nevű megoldás precíz helymeghatározást tesz majd lehetővé valós időben és képes lesz a környezetet modellezni a teljesen önálló vezetéshez.
Az önállóan közlekedő autókhoz és minden azokkal összeköttetésben álló eszközhöz nagy teljesítményű és megbízható megoldásokra lesz szükség, amelyek elég intelligensek, hogy az adott gépkocsit átvezessék a forgalmon és lehetővé tegyék a balesetek elkerülését. Az Intel számos Atom- és Xeon-platformja elérhető lesz az új rendszerhez. Az Intel a járműtechnikák mellett a felhőkörnyezettel, a hálózatba kötöttséggel, a biztonsággal és a gépi tanulással kapcsolatos rendszereket is szállítani fog. Az új technikák segítségével a vezető nem csak arra lesz képes, hogy levegye a kezét a kormányról (2. szint), vagy elfordítsa a szemét (3. szint), hanem teljesen más dolgokkal is foglalkozhat majd (4. szint). A távlati cél pedig az 5. szint, amikor már egyáltalán nem lesz szükség emberi sofőrre.
A BMW azt tervezi, hogy a Las Vegasban megrendezendő Consumer Electronics Show (CES) 2017 keretében mutatja be a HoloActive Touch nevű innovatív kezelési koncepcióját, amely azt demonstrálja, hogy milyen lehet az információk kezelése a jövőben. Az innovatív interfész az autós és a gépkocsija között biztosít kapcsolatot, s gyakorlatilag egy holografikus érintőképernyőnek felel meg, amelynél a térben lebegő tartalmakat ujjmozdulatok segítségével lehet kezelni és azok segítségével adhatók majd különböző parancsok is.
A BMW HoloActive Touch részét képezi a BMW i Inside Future nevű tanulmánynak, amely a CES látogatóinak nyújt majd betekintést abba, hogy milyen lesz a hálózatba kötött és automatizáltan közlekedő járművek jövője. Az új megoldás egyesíti a BMW Head-Up Display, a gesztusvezérlési rendszer és az érintőkijelzős kezelés előnyeit, s azokat egy egyedülálló felhasználói interfésszé bővíti ki. A különböző funkciók irányítása először történik egy teljesen megfoghatatlan kezelőfelületen keresztül, amely ennek ellenére lehetővé teszi a hagyományos érintőképernyőkre jellemző, látható és érezhető interakciókat a sofőr és annak autója között.
Az új rendszer segítségével a BMW Connected szolgáltatásai is vezérelhetők. A holografikus érintőkijelző sokkal intenzívebben megélhető interakció jelent. A tartalmak megjelenítésére tükröket alkalmaznak, míg a vezető ujjmozdulatait és különösen az ujjbegyei pozícióját egy kamera rögzíti. Amint azok megérintik a virtuális kezelőfelületet, aktiválódik a kapcsolódó funkció. Emellett a cég és az IBM a jövőben közösen kutatná, hogy miként lehet javítani a gépkocsik intelligens asszisztens-funkcióin. A német konszern elsőként küldött külön csapatot a müncheni Watson-központba. A létesítménybe az IBM 200 millió dollárt akar befektetni.
A tervek alapján négy BMW i8 hibrid modellt szerelnek fel olyan új interfészekkel, amelyek lehetővé teszik a járművek és a vezetők közötti intelligens kommunikáció kipróbálását. A Watson szuperszámítógép tanulási képességének köszönhetően az autók maguktól ismerhetik fel és tanulhatják meg, hogy a vezetőiknek milyen képességeik és szokásaik vannak. A két fél közötti interakció a jövőben természetes nyelven is működhet és akár az aktuális közlekedési helyzettel vagy az időjárással kapcsolatos adatok is lekérdezhetővé válnak.
Harriet Green, az IBM Watson dolgok internete üzletágának globális vezetője kijelentette, hogy a Watson megváltoztatja annak módját, hogy az emberek miként kerülnek kapcsolatba a környezetükkel - történjen ez a munkahelyükön, otthon vagy az utcán. A sofőrök szintén profitálhatnak a Watson kommunikációs és tanulási képességéből. A tapasztalataik azt mutatják, hogy a gépkocsi a jövőben is az egyéni közlekedés meghatározó és fix eszköze lesz, de a következő időszakban sokkal erősebben meg fogja változtatni a vezetői élményeket, mint korábban bármikor.
Szintén jövőre mutatkozhat be az autógyártó azon iNext modellje, mely a BMW, az Intel és a MobilEye együttműködésében készül. Először létrehoznak a magas fokú önálló vezetéshez (HAD) egy prototípust, majd 2017-től elkezdődnek az egész járműflottás átfogó tesztek. Amnon Shashua, a MobilEye alapítója, elnöke és műszaki vezetője elmondta, hogy ők fogják biztosítani az észlelésekkel, a helymeghatározással és a vezetői irányelvekkel kapcsolatos technikákat. Ezeket használja például az EyeQ5 nevű rendszerchipjük és számos Intel-platform is. A Mobileye Road Experience Management (REM) nevű megoldás precíz helymeghatározást tesz majd lehetővé valós időben és képes lesz a környezetet modellezni a teljesen önálló vezetéshez.
Az önállóan közlekedő autókhoz és minden azokkal összeköttetésben álló eszközhöz nagy teljesítményű és megbízható megoldásokra lesz szükség, amelyek elég intelligensek, hogy az adott gépkocsit átvezessék a forgalmon és lehetővé tegyék a balesetek elkerülését. Az Intel számos Atom- és Xeon-platformja elérhető lesz az új rendszerhez. Az Intel a járműtechnikák mellett a felhőkörnyezettel, a hálózatba kötöttséggel, a biztonsággal és a gépi tanulással kapcsolatos rendszereket is szállítani fog. Az új technikák segítségével a vezető nem csak arra lesz képes, hogy levegye a kezét a kormányról (2. szint), vagy elfordítsa a szemét (3. szint), hanem teljesen más dolgokkal is foglalkozhat majd (4. szint). A távlati cél pedig az 5. szint, amikor már egyáltalán nem lesz szükség emberi sofőrre.