Berta Sándor

Robotautók - kulcspozícióba kerülhet egy izraeli cég

Nem is gondolnánk, hogy nem valamelyik óriáscég a meghatározó az önállóan közlekedő járművek piacán. A Mobileye partnere többek között a BMW, a Volvo, a Volkswagen és a Tesla.

A Mobileye izraeli vállalat különböző technológiákat, kamerarendszereket, algoritmusokat és különleges chipeket fejleszt az önállóan közlekedő gépkocsikhoz. A kamerák érzékelik a veszélyhelyzeteket, a chipek vezérlik az elektronikát és adott esetben leállítják az autót, hogy megakadályozzák a balesetek bekövetkezését. Az alkalmazott technológia eltér a konkurensek, például a Google által használtaktól, amely kamerák helyett lézerradaron alapul.

Gabriel Seiberth, az Accenture ágazati szakértője elmondta, hogy a Mobileye rendkívül jó pozícióban van a piacon. Jelenleg világszerte 10 millió olyan autó közlekedik az utakon, amely a Mobileye technikáját használja, többnyire egy a vezetőket segítő rendszert, például egy automatikus fékezőasszisztenst. E megoldások előnye, hogy utólag is beépíthetők bármely járműbe. A jeruzsálemi vállalatnak jelenleg több mint 600 munkatársa van, az értéke pedig 9 milliárd dollár. Bár eltörpül a Google mellett, mégis folyamatosan az amerikai óriással hasonlítják össze. Ennek ellenére a Mobileye nem a Google vetélytársaként tekint magára.


Gyalogosfelismerés a Deák térnél

Lior Sethon, a Mobileye európai vezetője kiemelte: ahhoz, hogy egy jármű teljesen önállóan tudjon közlekedni, emberi intuícióra és érzésekre van szüksége, ez pedig nagy kihívás. A végső cél ugyanis az, hogy a fedélzeti rendszer minden összegyűjtött részlet alapján hozhasson meg egy döntést. Többek között olyan kérdésekre kell majd felelni, hogy mi a teendő akkor, ha balról egy gyalogos fut a gépkocsi elé, míg jobbról egy kerékpáros közeledik.

Az autonóm vezetés sikere szempontjából meghatározó a digitális térképek mobil leképezése. A startup januárban bejelentette, hogy a General Motors szakembereivel közösen dolgozik a digitális térképek felhasználók által generált változatainak elkészítésén. A Mobileye által megalkotandó chip, amely nyolc kamera adatait tudja majd feldolgozni, 2018-ban jelenik meg a piacon. A tervek között szerepel egy olyan chip kifejlesztése is, amely 20 szenzor adatait fogja kiértékelni és engedélyezi majd a teljesen önálló vezetést.


Sávelhagyás-figyelő a Nyugati pályaudvarnál

Sethon hangsúlyozta: hiszik, hogy az autonóm vezetéshez vezető út egy fejlődési folyamat. A baleseteket elkerülő technológiától lehet eljutni a teljesen ember nélküli gépkocsikig. A technikai fejlődés mellett a jogszabályok kidolgozása legalább olyan fontos. Sethon biztos abban, hogy a megfelelő technológia előbb lesz elérhető, mint az ahhoz kapcsolódó szabályozások. Amnon Schaaschua, a Mobileye alapítója azzal számol, hogy 2021-re jelenhetnek meg az első önállóan közlekedő autók és azok először az autópályákon fognak közlekedni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • DrRadon #15
    "Több éves fórumozás után, miután rájöttem, hogy sok itt az erkölcsi hulladék, elhagytam az sg.hu fórumait."

    Emlékszem a napokra, amikor végre eltűntél innen...
    Tisztességes, jószándékú emberektől kaptad három fórumon is az igazság pofonjait, miután tisztességes és jószándékú embereket baszogattál tévinformációkkal, mindenkire nézve - csak rád nem :) - kötelező helyesírási szabályokkal (idézőjel, emlékszel? ), és vádoltál meg valakit, hogy tőled lopott ötletet. Ja utána még priviben zaklattál, buziztál és írtál teológiai logikátlanságot. Egyszerre bizonyítottad logikai készségeid hiányát, aljas mivoltodat, és örökös ferdítési kényszeredet.

    Az aláírásoddal most azt bizonyítottad, hogy pofátlanul hazug is vagy.
  • fonak #14
    Lehet, hogy ők is eredetileg azt fejlesztettek
    Utoljára szerkesztette: fonak, 2016.06.27. 10:44:31
  • errorista #13
    Epi, hogyhogy erre?
  • Kara kán #12
    A lényegről írjatok, ne köcsögösködjetek!
  • Baker2 #11
    Sőt, már a Black Ops 2-ben is volt ilyen.
  • Baker2 #10
    Nem egy nagy újdonság. :D A gyalogos résznél már van ilyen a Call of Duty AW-ban is célmegjelölő gyanánt. Nem kellett hozzá nagy kreativitás, hogy lemásolják. :P
  • Sir Cryalot #9
    ... talán meg kéne gondolni hogy lehet-e egyáltalán egy mondatba tenni a kettőt , anélkül hogy nagyon paszírozni kellene ui. a MOL csak utóbb "cég" (de inkább most se).
    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2016.06.26. 01:26:58
  • Tetsuo #8
    Én nem a MOL-ról beszéltem, de ha már említed, az pláne nem kis cég, (mint utaltál is rá).
    Te hogy lehetsz ilyen amúgy?
  • Sir Cryalot #7
    Mi az hogy "kulcspozíció" ?

    Hogy ez sztenderd lesz? Miközben arról van szó a cikkben hogy hírből sem végleges?
  • Sir Cryalot #6
    Vr hisztéria előtt meg 3d nyomtatás hisztéria volt, utóbbi az itt megjelenő cikkek alapján még most is tart, kickstaren is futott mindkettő. Gagyisszimusz embereknek opportunizmus-érzék helyett hisztériázhatnékjuk van, igazából ez nem is tech, hanem ilyen menőségi vetélkedő dráma tagozatosoknak, outnerding, juppizmus.
    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2016.06.25. 21:37:48