Berta Sándor
Robotautók - kulcspozícióba kerülhet egy izraeli cég
Nem is gondolnánk, hogy nem valamelyik óriáscég a meghatározó az önállóan közlekedő járművek piacán. A Mobileye partnere többek között a BMW, a Volvo, a Volkswagen és a Tesla.
A Mobileye izraeli vállalat különböző technológiákat, kamerarendszereket, algoritmusokat és különleges chipeket fejleszt az önállóan közlekedő gépkocsikhoz. A kamerák érzékelik a veszélyhelyzeteket, a chipek vezérlik az elektronikát és adott esetben leállítják az autót, hogy megakadályozzák a balesetek bekövetkezését. Az alkalmazott technológia eltér a konkurensek, például a Google által használtaktól, amely kamerák helyett lézerradaron alapul.
Gabriel Seiberth, az Accenture ágazati szakértője elmondta, hogy a Mobileye rendkívül jó pozícióban van a piacon. Jelenleg világszerte 10 millió olyan autó közlekedik az utakon, amely a Mobileye technikáját használja, többnyire egy a vezetőket segítő rendszert, például egy automatikus fékezőasszisztenst. E megoldások előnye, hogy utólag is beépíthetők bármely járműbe. A jeruzsálemi vállalatnak jelenleg több mint 600 munkatársa van, az értéke pedig 9 milliárd dollár. Bár eltörpül a Google mellett, mégis folyamatosan az amerikai óriással hasonlítják össze. Ennek ellenére a Mobileye nem a Google vetélytársaként tekint magára.
Gyalogosfelismerés a Deák térnél
Lior Sethon, a Mobileye európai vezetője kiemelte: ahhoz, hogy egy jármű teljesen önállóan tudjon közlekedni, emberi intuícióra és érzésekre van szüksége, ez pedig nagy kihívás. A végső cél ugyanis az, hogy a fedélzeti rendszer minden összegyűjtött részlet alapján hozhasson meg egy döntést. Többek között olyan kérdésekre kell majd felelni, hogy mi a teendő akkor, ha balról egy gyalogos fut a gépkocsi elé, míg jobbról egy kerékpáros közeledik.
Az autonóm vezetés sikere szempontjából meghatározó a digitális térképek mobil leképezése. A startup januárban bejelentette, hogy a General Motors szakembereivel közösen dolgozik a digitális térképek felhasználók által generált változatainak elkészítésén. A Mobileye által megalkotandó chip, amely nyolc kamera adatait tudja majd feldolgozni, 2018-ban jelenik meg a piacon. A tervek között szerepel egy olyan chip kifejlesztése is, amely 20 szenzor adatait fogja kiértékelni és engedélyezi majd a teljesen önálló vezetést.
Sávelhagyás-figyelő a Nyugati pályaudvarnál
Sethon hangsúlyozta: hiszik, hogy az autonóm vezetéshez vezető út egy fejlődési folyamat. A baleseteket elkerülő technológiától lehet eljutni a teljesen ember nélküli gépkocsikig. A technikai fejlődés mellett a jogszabályok kidolgozása legalább olyan fontos. Sethon biztos abban, hogy a megfelelő technológia előbb lesz elérhető, mint az ahhoz kapcsolódó szabályozások. Amnon Schaaschua, a Mobileye alapítója azzal számol, hogy 2021-re jelenhetnek meg az első önállóan közlekedő autók és azok először az autópályákon fognak közlekedni.
A Mobileye izraeli vállalat különböző technológiákat, kamerarendszereket, algoritmusokat és különleges chipeket fejleszt az önállóan közlekedő gépkocsikhoz. A kamerák érzékelik a veszélyhelyzeteket, a chipek vezérlik az elektronikát és adott esetben leállítják az autót, hogy megakadályozzák a balesetek bekövetkezését. Az alkalmazott technológia eltér a konkurensek, például a Google által használtaktól, amely kamerák helyett lézerradaron alapul.
Gabriel Seiberth, az Accenture ágazati szakértője elmondta, hogy a Mobileye rendkívül jó pozícióban van a piacon. Jelenleg világszerte 10 millió olyan autó közlekedik az utakon, amely a Mobileye technikáját használja, többnyire egy a vezetőket segítő rendszert, például egy automatikus fékezőasszisztenst. E megoldások előnye, hogy utólag is beépíthetők bármely járműbe. A jeruzsálemi vállalatnak jelenleg több mint 600 munkatársa van, az értéke pedig 9 milliárd dollár. Bár eltörpül a Google mellett, mégis folyamatosan az amerikai óriással hasonlítják össze. Ennek ellenére a Mobileye nem a Google vetélytársaként tekint magára.
Gyalogosfelismerés a Deák térnél
Lior Sethon, a Mobileye európai vezetője kiemelte: ahhoz, hogy egy jármű teljesen önállóan tudjon közlekedni, emberi intuícióra és érzésekre van szüksége, ez pedig nagy kihívás. A végső cél ugyanis az, hogy a fedélzeti rendszer minden összegyűjtött részlet alapján hozhasson meg egy döntést. Többek között olyan kérdésekre kell majd felelni, hogy mi a teendő akkor, ha balról egy gyalogos fut a gépkocsi elé, míg jobbról egy kerékpáros közeledik.
Az autonóm vezetés sikere szempontjából meghatározó a digitális térképek mobil leképezése. A startup januárban bejelentette, hogy a General Motors szakembereivel közösen dolgozik a digitális térképek felhasználók által generált változatainak elkészítésén. A Mobileye által megalkotandó chip, amely nyolc kamera adatait tudja majd feldolgozni, 2018-ban jelenik meg a piacon. A tervek között szerepel egy olyan chip kifejlesztése is, amely 20 szenzor adatait fogja kiértékelni és engedélyezi majd a teljesen önálló vezetést.
Sávelhagyás-figyelő a Nyugati pályaudvarnál
Sethon hangsúlyozta: hiszik, hogy az autonóm vezetéshez vezető út egy fejlődési folyamat. A baleseteket elkerülő technológiától lehet eljutni a teljesen ember nélküli gépkocsikig. A technikai fejlődés mellett a jogszabályok kidolgozása legalább olyan fontos. Sethon biztos abban, hogy a megfelelő technológia előbb lesz elérhető, mint az ahhoz kapcsolódó szabályozások. Amnon Schaaschua, a Mobileye alapítója azzal számol, hogy 2021-re jelenhetnek meg az első önállóan közlekedő autók és azok először az autópályákon fognak közlekedni.