Berta Sándor
Csökkentenék az autóvezetők figyelmét elvonó tényezők számát
Olyan termékekre lenne szükség, amelyek felismerik, ha valaki járműben ülve kapcsolja be és használja azokat.
Új irányelv-javaslatokat fogalmazott meg az okostelefon- és táblagép-gyártók felé az Amerikai Egyesült Államokban a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). A hivatal azt akarja elérni, hogy minimalizálni lehessen a vezetők figyelmét elvonó eszközökkel kapcsolatos károkat. Felmerült többek között egy különleges vezetői üzemmód kifejlesztésének a lehetősége.
Érdekesség, hogy az NHTSA már 2013-ban is kidolgozott bizonyos önkéntes irányelveket az autógyártók felé. Így például fontos volt, hogy a cégek figyeljenek arra, hogy az autósok figyelmét ne vonják el túlságosan a beépített navigációs és egyéb rendszerek. Az NHTSA kiemelt fontosságúnak nevezte , hogy a vezetők úgy is használhassák a technikát, hogy ne kelljen közben levenniük a figyelmüket az útról. Emellett bizonyos funkciókat kizárólag a gépkocsi álló helyzetében lehessen igénybe venni és azok a közlekedés közben ki legyenek kapcsolva.
Az új irányelv-javaslatok arra bátorítják a gyártókat, hogy eleve úgy tervezzék meg az eszközeiket, hogy azok már alapból kevésbé vonják el az autósok figyelmét. A különleges vezetői üzemmód például járműben való használatra optimalizált kezelőfelületet és beszédvezérlést biztosítana a sofőröknek. A hivatal azt szeretné, hogy ha egy jármű mozgásban van, akkor az okostelefonok és a táblagépek automatikusan ebben az üzemmódban lennének bekapcsolva. Ezenkívül jó lenne az is, ha egy rendszer meg tudná különböztetni egymástól azt, hogy az adott készüléket a vezető vagy az utasa használja. Ugyanakkor még sokat kell dolgozni azért, hogy a technika ne legyen túlzottan idegesítő és praktikusabbá váljon.
Az új irányelveken még szabadon lehet változtatni és a gyártók is előállhatnak jobbító javaslatokkal vagy költségbecslésekkel. Amennyiben az irányelveket még az idén véglegesíteni tudják, úgy a 2013-ból származó javaslatokkal együtt egy nagyobb szabálykönyvbe vonhatják azokat össze. Anthony Foxx amerikai közlekedési miniszter hangsúlyozta, hogy az irányelv-javaslatok segítenek a tervezőknek abban, hogy olyan termékeket alkossanak meg, amelyek minimalizálják a vezetéstől való figyelemelterelést. A hálaadás miatt több millió amerikai közlekedik az utakon és túl sokat veszélyeztetnek közülük azok a társaik, akik az út helyett inkább a telefonkészülékükre figyelnek.
Új irányelv-javaslatokat fogalmazott meg az okostelefon- és táblagép-gyártók felé az Amerikai Egyesült Államokban a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). A hivatal azt akarja elérni, hogy minimalizálni lehessen a vezetők figyelmét elvonó eszközökkel kapcsolatos károkat. Felmerült többek között egy különleges vezetői üzemmód kifejlesztésének a lehetősége.
Érdekesség, hogy az NHTSA már 2013-ban is kidolgozott bizonyos önkéntes irányelveket az autógyártók felé. Így például fontos volt, hogy a cégek figyeljenek arra, hogy az autósok figyelmét ne vonják el túlságosan a beépített navigációs és egyéb rendszerek. Az NHTSA kiemelt fontosságúnak nevezte , hogy a vezetők úgy is használhassák a technikát, hogy ne kelljen közben levenniük a figyelmüket az útról. Emellett bizonyos funkciókat kizárólag a gépkocsi álló helyzetében lehessen igénybe venni és azok a közlekedés közben ki legyenek kapcsolva.
Az új irányelv-javaslatok arra bátorítják a gyártókat, hogy eleve úgy tervezzék meg az eszközeiket, hogy azok már alapból kevésbé vonják el az autósok figyelmét. A különleges vezetői üzemmód például járműben való használatra optimalizált kezelőfelületet és beszédvezérlést biztosítana a sofőröknek. A hivatal azt szeretné, hogy ha egy jármű mozgásban van, akkor az okostelefonok és a táblagépek automatikusan ebben az üzemmódban lennének bekapcsolva. Ezenkívül jó lenne az is, ha egy rendszer meg tudná különböztetni egymástól azt, hogy az adott készüléket a vezető vagy az utasa használja. Ugyanakkor még sokat kell dolgozni azért, hogy a technika ne legyen túlzottan idegesítő és praktikusabbá váljon.
Az új irányelveken még szabadon lehet változtatni és a gyártók is előállhatnak jobbító javaslatokkal vagy költségbecslésekkel. Amennyiben az irányelveket még az idén véglegesíteni tudják, úgy a 2013-ból származó javaslatokkal együtt egy nagyobb szabálykönyvbe vonhatják azokat össze. Anthony Foxx amerikai közlekedési miniszter hangsúlyozta, hogy az irányelv-javaslatok segítenek a tervezőknek abban, hogy olyan termékeket alkossanak meg, amelyek minimalizálják a vezetéstől való figyelemelterelést. A hálaadás miatt több millió amerikai közlekedik az utakon és túl sokat veszélyeztetnek közülük azok a társaik, akik az út helyett inkább a telefonkészülékükre figyelnek.