Berta Sándor

Csökkentenék az autóvezetők figyelmét elvonó tényezők számát

Olyan termékekre lenne szükség, amelyek felismerik, ha valaki járműben ülve kapcsolja be és használja azokat.

Új irányelv-javaslatokat fogalmazott meg az okostelefon- és táblagép-gyártók felé az Amerikai Egyesült Államokban a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). A hivatal azt akarja elérni, hogy minimalizálni lehessen a vezetők figyelmét elvonó eszközökkel kapcsolatos károkat. Felmerült többek között egy különleges vezetői üzemmód kifejlesztésének a lehetősége.

Érdekesség, hogy az NHTSA már 2013-ban is kidolgozott bizonyos önkéntes irányelveket az autógyártók felé. Így például fontos volt, hogy a cégek figyeljenek arra, hogy az autósok figyelmét ne vonják el túlságosan a beépített navigációs és egyéb rendszerek. Az NHTSA kiemelt fontosságúnak nevezte , hogy a vezetők úgy is használhassák a technikát, hogy ne kelljen közben levenniük a figyelmüket az útról. Emellett bizonyos funkciókat kizárólag a gépkocsi álló helyzetében lehessen igénybe venni és azok a közlekedés közben ki legyenek kapcsolva.

Az új irányelv-javaslatok arra bátorítják a gyártókat, hogy eleve úgy tervezzék meg az eszközeiket, hogy azok már alapból kevésbé vonják el az autósok figyelmét. A különleges vezetői üzemmód például járműben való használatra optimalizált kezelőfelületet és beszédvezérlést biztosítana a sofőröknek. A hivatal azt szeretné, hogy ha egy jármű mozgásban van, akkor az okostelefonok és a táblagépek automatikusan ebben az üzemmódban lennének bekapcsolva. Ezenkívül jó lenne az is, ha egy rendszer meg tudná különböztetni egymástól azt, hogy az adott készüléket a vezető vagy az utasa használja. Ugyanakkor még sokat kell dolgozni azért, hogy a technika ne legyen túlzottan idegesítő és praktikusabbá váljon.

Az új irányelveken még szabadon lehet változtatni és a gyártók is előállhatnak jobbító javaslatokkal vagy költségbecslésekkel. Amennyiben az irányelveket még az idén véglegesíteni tudják, úgy a 2013-ból származó javaslatokkal együtt egy nagyobb szabálykönyvbe vonhatják azokat össze. Anthony Foxx amerikai közlekedési miniszter hangsúlyozta, hogy az irányelv-javaslatok segítenek a tervezőknek abban, hogy olyan termékeket alkossanak meg, amelyek minimalizálják a vezetéstől való figyelemelterelést. A hálaadás miatt több millió amerikai közlekedik az utakon és túl sokat veszélyeztetnek közülük azok a társaik, akik az út helyett inkább a telefonkészülékükre figyelnek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • fonak #6
    Messze vagyunk még az önvezető autóktól, az, hogy a steril kaliforniai körülmények között valamennyire működik, az egy dolog. Már Budapesten is "meghalnának", nem hogy pl. Bombayben. :) A Google sem verte nagydobra, hogy hányszor kellett a vezetőnek beavatkozni, mert nem volt felkészítve az önvezető rendszer a helyzetre. A Tesla meg konkrétan ölt már embert azzal, hogy működőnek hirdetett önvezető funkciót tett a kocsijába. Bármikor húzhat olyat egy ilyen, mint a Mars-szonda, amelyik 4 km magasan azt hitte, hogy már a felszínen van, ezt sem jobb programozók csinálják. Vagy elég ha csak összekoszolódik egy érzékelő, a user pedig ott ül majd a lefagyott kocsijában a semmi közepén.
    Utoljára szerkesztette: fonak, 2016.12.01. 12:34:48
  • teddybear #5
    Egyezik a véleményünk. A legtöbb embertől azonnal el kéne venni a jogosítványt, mert figyelmetlen és hülye. Ráadásul pocsékak a reflexei is.
  • duke #4
    "Csökkentenék az autóvezetők figyelmét elvonó tényezők számát "

    A legjobban ugy tudnak csokkenteni a zavaro tenyezoket, ha kivennek az autokbol a kormanyt, a gyorsito, es fek pedalt, es minden olyan eszkozt, amivel az utas kepes befolyasolni a jarmu iranyitasat.

    Szoval ez szerintem felesleges erolkodes, mostmar par ev, es elkeszulnek az onjaro autok, es akkor barki barmit csinalhat az autoban utazas kozben.
  • NEXUS6 #3
    A hülye képernyős vezérlés eleve életveszélyes. Amikor a rádiót, klímát, akármit csak képernyőről tudod buzerálni az eleve megköveteli azt, hogy odanézz. Szal vissza a fizikai kapcsolókat, csak ilyen kialakítású autót vagyok hajlandó venni, ahol ez valahogy biztosítva van.

    Ehhez képest, hogy még a mobiloddal jáccol vezetés közben, az kb az oroszlánidomár cirkuszi számának felel meg, de hát mindenki máshogy veszélyezteti a kedves utastásakat, van aki emellett még agressziven is vezet.
  • Jeffjohnson #2
    Nem tiltani, oktatni kellene a sok idiótát, hogy megértsék miért veszélyes ez de mindaddig, amíg a biztonsági öv bekapcsolása is hatalmas morális problémát okoz egyeseknek, addig felesleges ezekkel foglalkozni.
    Utoljára szerkesztette: Jeffjohnson, 2016.11.25. 12:05:32
  • Skylake #1
    Majd feltörik ezeket a megoldásokat is a f*szba, 100+1 megkerülő app lesz erre a célra, aztán ugyanúgy lehet chatelni a fészen, egészen a fára feltekeredésig. Szegény Mucika meg fog sértődni Jucikára, hogy az nem válaszol a csetikéjére, amiben valami k*rva kib*szottul fontos, és halasztást nem tűrő lelki csipkéjével kapcsolatos szellemi maszturbációját adja elő, mivel sajnos Jucika épp ebben a pillanatban lett brassói aprópecsenye a telefonjával együtt!

    Minimalizálni a sofőr figyelmét elvonó tényezőket? Eleve a mai autókban annyi kényelminek nevezett mindenfajta parasztvakító szolgáltatás van beépítve, hogy amíg abban keresgél a baromarcú pilóta, háromszor feltekeredhet bárhová! Ülj bele a 120-as Skodába, Trabantba- na ott az autó "szolgálatásainak" kezelése nem fogja elvonni a figyelmet, garantálom! Persze a multimédiás szellemi önkielégítő rendszerről, és a herezacskóhűtő-befúvó vezérléséről le kell mondani, de legalább nem kell leásni 180-nál veretve, az agyonbonyolított menürendszer aljára, hogy ezek vezérlésén egy hangyaf*sznit lehessen állítani a nagyobb komfort, vagy micsoda érdekében!