Gyurkity Péter

Mégsem zuhant le az első európai marsi landoló

Erre utal egy új tanulmány, amely szerint a Beagle 2 közel járhatott a sikerhez.

Az ExoMars küldetés felemás sikere, pontosabban a Schiaparelli landolóegység kudarca kapcsán mi is megemlítettük, hogy ez nem az első európai próbálkozás volt, 2003 végén ugyanis az ESA már megkísérelt saját marsi landolót küldeni szomszédunk felszínére, amely azonban évekre elveszett. A Beagle 2 csak tavaly került meg, most azonban a szakemberek azt a következtetést vonták le, hogy nem becsapódásról volt szó.

Mark Sims, a Leicester Egyetem professzora, aki annak idején az eredeti küldetésben is részt vett, az intézmény hivatalos oldalán tette közzé új tanulmányuk eredményeit, amely szerint a brit vonatkozású landolóegység nagyon is közel járhatott a sikerhez. Munkájuk során a NASA MRO szondájának felvételeit használták fel, ezeket pedig összehasonlították azon szimulált képekkel, amelyeket animációs szoftver segítségével, számos eltérő apró forma és a lehetséges megvilágítási pontok figyelembe vételével állítottak össze. Szerintük az MRO képein látható pöttyök arra utalnak, hogy a Beagle 2 nem csapódott be, hanem sikeresen landolt, ezt követően azonban az egyik napelemét nem nyitotta ki, ami komoly mértékben befolyásolta a kommunikáció felvételét.

Amennyiben a tanulmány következtetései beigazolódnak, az európai összefogás révén létrejött korai küldetés valóban közel járt a teljes sikerhez, a felszínen folytatott kutatást egy-két apró lépés hiánya hiúsította meg. Ennek később lesz fontos szerepe, hiszen az Európai Űrügynökség 2021-ben szeretne újabb landolóegységet küldeni a Marsra (az ExoMars landolója éppen emiatt szolgált főként demonstrációs célokat), itt pedig kiemelt figyelmet kell majd fordítani az újabb malőrök elkerülésére. Sajnos a Beagle 2 helyszínen való tanulmányozása kizárt, a NASA saját egységei ettől nagyon messze végzik munkájukat, így egyedül az MRO nyújthat majd további részleteket.

Az ESA számára vigaszt jelent, hogy a Mars Express 2003 óta tökéletes pályán mozog, a most célba érkezett TGO pedig szintén jól teljesít, a szondákkal tehát nincs gond.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • jovokutato #11
    A landolás természetesen a Beagle 2 közelében történne.
  • jovokutato #10
    Ha a hír igaz,akkor van ott egy ép rover.A következő küldetés tervezésekor esetleg azt is mérlegelni lehetne,hogy az odaküldött rover-t képessé tegyék arra,hogy megjavítsa a Beagle 2-t és így egy kis ráfordítással nyerhetnek egy plusz rover-t.
  • Kara kán #9
    Persze, neked nem éri meg, most nekem se, de én a jövőről beszélek, okoskodó tojósok!
  • gaszton421 #8
    Amúgy van ilyen, a geosztacionárius pálya felett 300 km-el, a már kiszuperált de még elég üzemanyaggal rendelkező telekomunikációs holdakat pályáját ennyivel emelik meg, hogy később irányítatlanul ne zavarják az újabb, használatban levő műholdak működését.
  • Irasidus #6
    "Csak csinálni kell a fent említett geostacionárius pályán egy űrszeméttelepet."

    Csak...
  • Kleroo #5
    Hasonlattal jövök.

    Mi értelme lenne egy petpalackért elmenni 2400km-t egy 4.2 V8-as M3-al, hogy utána .0.1Ft-ért leadjam a kupakját? :D
  • gforce9 #4
    Még a sima vashulladék feldolgozásához is más technológia kell, mint a vasérchez vagy tiszta nyersvashoz. Ráadásul ezen űreszközök vegyesen tartalmaznak mindenféle fémet és egyéb anyagokat. Mire felküldesz olyan újrahasznosítót, ami mindezt kezelni tudja már rég minuszban vagy. Valamint a hulladékanyagból előállított alkatrészek anyagminősége sem lesz garantálható, ami pedig lényegében bármilyen űreszköznél alapfeltétel.

    Nem úgy kell elképzelni a vashulladékfelhasználást, hogy beolvasztják, kiöntik aztán csókolom.
    Utoljára szerkesztette: gforce9, 2016.11.15. 09:06:21
  • Kara kán #3
    Gondolom túl macerás/drága lett volna a pályakorrekcióhoz szükséges üzemanyag felvitele, de épp ezért megérte volna pl. geostacionárius pályára állítani, annyi benzin csak van a Lukoilnál. Alacsony pályán azért nem maradhatott, mert kiszámíthatatlan, hogy kit/mit talál el, vagy csapódik be elszabadult hajóágyúként.

    Egyébként, még egyszer leírom: amit drágán felvittek, azt kár becsapatni a Földbe, mert később nyersanyagként fel lehetne használni. Csak csinálni kell a fent említett geostacionárius pályán egy űrszeméttelepet.
    Utoljára szerkesztette: Kara kán, 2016.11.15. 00:59:29
  • xyl #2
    Űrszemetessel már komolyan foglalkoznak. Amúgy pedig nem értettem, hogy pl. a MIR-t miért nem lehetett magasabb pályára állítani, ahol sokáig elvan magában, anélkül, hogy túl sok baj lenne vele. Még ha nem is használják, akkor is: Nyersanyag, fent van, majd valamikor lehet vele még valamit kezdeni, pl átolvasztani. Persze, ezek mind itt vannak a Föld közelében.
  • Kara kán #1
    Kellene már egy űr-assistance („Sárga angyalok”) program, amely ezeket a befuccsolt egységeket sorra járja, és életet lehel beléjük. Ha csak ócskavasként használják fel őket, már az is megéri; olcsóbb, mint pl. a Marson bányászgatni.
    Utoljára szerkesztette: Kara kán, 2016.11.14. 19:27:17