Gyurkity Péter
Több űrhajóst szállíthat a SpaceX az ISS-re
A NASA ugyanis egy második küldetésre is igényt tart, de a Mars esetében is segítik a céget.
A NASA még évekkel ezelőtt indította el a Commercial Crew Program névre hallgató kezdeményezést, amelynek keretében több magáncég biztosítaná az űrhajósok eljuttatását a Nemzetközi Űrállomásra, megbízható módon helyettesítve a már nyugdíjba vonult űrsiklókat, és egyben kiváltva az orosz fél szolgáltatásait. Az ügynökség most a SpaceX-től rendelt meg egy újabb küldetést, de a Mars esetében is együttműködnének.
Eddig arról volt szó, hogy a SpaceX egy, a Boeing pedig két, legénységgel lebonyolított küldetést hajtana végre. Ezeket a NASA már tavaly megrendelte, hiszen a megállapodást érdemes két-három évvel a tulajdonképpeni rajt előtt nyélbe ütni, ami jelen esetben azt jelenti, hogy az első ilyen expedícióra 2017 végén, illetve 2018 elején kerülne majd sor. A mostani szerződés értelmében a SpaceX szintén részt vehet egy második küldetésben, amihez persze a Dragon kapszula kettes változatának véglegesítése szükséges, hiszen ez lenne csak alkalmas az emberi személyzet szállítására. Ebből jelenleg négy példány épül, amelyek közül kettőt kizárólag tesztelésre használnak majd.
Arról még nem született döntés, hogy a két partner közül melyiknek jut majd az első rajt, de eközben már zajlanak a tárgyalások a Marson történő leszállás elősegítésére, amit a SpaceX szintén 2018-ra vetít előre, egyelőre természetesen legénység nélkül, az új Dragon kapszula és a Falcon Heavy rakéta kombinációjára építve. A NASA itt a kommunikációs feladatokat vállalná, hiszen a Deep Space Network segíthet ennek biztosításában és fenntartásában, de a megfelelő leszállóhelyet is ők jelölnék ki, illetve a Red Dragon fertőtlenítését is elvégeznék, hogy megelőzzék a leszállóhely esetleges megfertőzését.
Az ügynökség összesen 32 millió dollárt költene a Mars-küldetésre, míg a SpaceX 300 milliós költségvetéssel számol. A Red Dragon fékezőrakétákkal oldaná meg a leszállást, amit egy ekkora objektum esetében még nem alkalmaztak, így mindenképpen érdekes eredményre számíthatunk.
A NASA még évekkel ezelőtt indította el a Commercial Crew Program névre hallgató kezdeményezést, amelynek keretében több magáncég biztosítaná az űrhajósok eljuttatását a Nemzetközi Űrállomásra, megbízható módon helyettesítve a már nyugdíjba vonult űrsiklókat, és egyben kiváltva az orosz fél szolgáltatásait. Az ügynökség most a SpaceX-től rendelt meg egy újabb küldetést, de a Mars esetében is együttműködnének.
Eddig arról volt szó, hogy a SpaceX egy, a Boeing pedig két, legénységgel lebonyolított küldetést hajtana végre. Ezeket a NASA már tavaly megrendelte, hiszen a megállapodást érdemes két-három évvel a tulajdonképpeni rajt előtt nyélbe ütni, ami jelen esetben azt jelenti, hogy az első ilyen expedícióra 2017 végén, illetve 2018 elején kerülne majd sor. A mostani szerződés értelmében a SpaceX szintén részt vehet egy második küldetésben, amihez persze a Dragon kapszula kettes változatának véglegesítése szükséges, hiszen ez lenne csak alkalmas az emberi személyzet szállítására. Ebből jelenleg négy példány épül, amelyek közül kettőt kizárólag tesztelésre használnak majd.
Arról még nem született döntés, hogy a két partner közül melyiknek jut majd az első rajt, de eközben már zajlanak a tárgyalások a Marson történő leszállás elősegítésére, amit a SpaceX szintén 2018-ra vetít előre, egyelőre természetesen legénység nélkül, az új Dragon kapszula és a Falcon Heavy rakéta kombinációjára építve. A NASA itt a kommunikációs feladatokat vállalná, hiszen a Deep Space Network segíthet ennek biztosításában és fenntartásában, de a megfelelő leszállóhelyet is ők jelölnék ki, illetve a Red Dragon fertőtlenítését is elvégeznék, hogy megelőzzék a leszállóhely esetleges megfertőzését.
Az ügynökség összesen 32 millió dollárt költene a Mars-küldetésre, míg a SpaceX 300 milliós költségvetéssel számol. A Red Dragon fékezőrakétákkal oldaná meg a leszállást, amit egy ekkora objektum esetében még nem alkalmaztak, így mindenképpen érdekes eredményre számíthatunk.