Gyurkity Péter

Problémákkal küzd az Apple

A tablet piacon az olcsó kínai gyártók szorongatják a céget, Európában senkinek nem kell a nagyobb iPhone, okosórájuk pedig több hónapot késik.

Ugyan általában csak győzelmi jelentéseket hallani a vállalattal kapcsolatban, de nekik sem minden sikerülhet. Kezdjük a bevezetőben említett utolsóval: egyre valószínűbbnek tűnik, hogy az Apple Watch több hónappal később jelenik majd meg. Eddig azt lehetett tudni, hogy az okosóra 2015 elején kerülhet a boltokba, azonban a legfrissebb információk tükrében, úgy tűnik, hogy ez csak március végén következhet be. Az időpont Angela Ahrendts értékesítésért felelős Apple-alelnök videoüzenetében bukkant fel. A menedzser az értékesítés területén dolgozó alkalmazottakhoz intézte a szavait és az elhangzottakat a 9to5Mac nevű portál szellőztette meg.

Az Apple szeptember 9-én mutatta be az eszközt, amelynek bevezető ára 349 dollár lesz és aminek már korábban ismertté váltak a specifikációi is. Október elején Gene Munster, a Piper Jaffray elemzője befektetőknek szóló tanácsadásában azt írta, hogy 2015-ben mintegy 10 millió Apple Watch okosórát értékesíthetnek majd, méghozzá 500 dolláros átlagáron.
A videóban az szerepel, hogy a dolgozók előtt meglehetősen kemény időszak áll majd, hiszen a karácsony, illetve az azt követő szünet után jön a kínai újév, ami február 19-re esik, majd az Apple Watch piacra dobása következik 2015 tavaszán. Az időpont miatt az Apple lépéshátrányba kerülhet, hiszen a vetélytársak addig piacra dobhatják az Androidra épülő termékeiket, amelyek hasonló funkciókkal érkezhetnek, mint az ő órájuk. Az óriáscég már tervezi az órák értékesítésével kapcsolatos új kiskereskedelmi stratégiáját, ezzel kapcsolatban pedig előtérbe kerülhet a munkatársak képzése.

A tabletpiacon a tavalyi esztendőhöz képest több tábla-PC-t szállítottak ki a gyártók, de előtérbe kerültek a kisebb cégek termékei. Az IDC piackutató cég adatai alapján folytatódott a korábbi trend és az idei esztendő harmadik negyedévében is csökkent az értékesített Apple-táblagépek száma. Már az esztendő első negyedévében kevesebb fogyott és ez a folyamat nyáron tovább erősödött. Az idei esztendő harmadik negyedévében az Apple ugyan egyedüli gyártóként tudott több mint 10 millió tábla PC-t értékesíteni, konkrétan 12,3 milliót, azonban ez segített a piacon és az eladások világszerte 12,8 százalékkal csökkentek.


Az öt legnagyobb tabletgyártó idei teljesítménye - mindenki az Apple kárára növekszik

A Samsung 9,9 millió, az Asus 3,5 millió, a Lenovo 3 millió, míg az RCA 2,6 millió készüléket adott el a harmadik negyedévben. Mindez azt jelenti, hogy az Apple piaci részesedése a 2013-as esztendő hasonló időszakában mért 29,2 százalékról 22,8 százalékra csökkent. A Samsung piaci részesedése 18,3, míg az Asusé 6,5 százalékra esett vissza. A Lenovo és az RCA, valamint a kisebb gyártók ugyanakkor profitáltak a helyzetből. A Lenovo piaci részesedése 5,7, az RCA-é 4,9, míg az egyéb gyártóké 41,8 százalékra nőtt. Az RCA a sikert elsősorban az olcsó táblagépek iránti növekvő keresletnek és a Walmart amerikai konszernnel való együttműködésnek köszönheti.

A jelenlegi trend hátterében az állhat, hogy a piacot a nagy méretű kijelzővel felszerelt okostelefonok elterjedése befolyásolja, s emellett sok felhasználónak van már tabletje, ráadásul az emberek az eredetileg prognosztizáltnál sokkal tovább használják az eszközeiket. Észak-Amerika és Nyugat-Európa piaca már telített, az eladások már nem nőnek tovább, de a fejletlenebb régiókban még keresettek a tábla PC-k. Az Apple számára az sem jó hír, hogy egy új komoly szereplő is megjelenhet hamarosan a piacon: az Intel, amely agresszív stratégiát választott.

Erre a trendre próbáltak reagálni az órával egyszerre bejelentett iPhone 6 és 6 Plus okostelefonokkal, melyek szeptember folyamán az európai piacon is bemutatkoztak, mi több, immár hazánkban is kaphatók, igaz a 200 ezer forint feletti kereskedelmi ár valószínűleg sokakat elriaszt a vásárlástól. A régióban jól fogynak az új jövevények, igaz, a kisebbik példány forgalma jócskán meghaladja a nagyobbik testvér számait. A Kantar most közzétett felmérése arra mutat rá, hogy az európai vásárlók továbbra is óvatosan bánnak pénztárcájukkal, a hagyományoknak megfelelően amerikai társaikhoz képest nagyobb figyelmet fordítanak a takarékosságra.


A valamivel kisebb kijelzővel ellátott iPhone 6 ennek megfelelően jóval népszerűbbnek bizonyult a phablet változathoz képest, eddig ötször annyit adtak el belőle, ami azonban talán annak is köszönhető, hogy ez utóbbi fejlesztés pusztán fizikai méretéből kifolyólag is távol tartja a potenciális vásárlók egy részét – nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a phablet készülékek szegmense még mindig kicsinynek és némiképp extrémnek számít. A hivatalos megjelenést követő első hétvégén azonban 10 millió példányt adtak el a forgalmazók, ez pedig hozzájárult ahhoz, hogy az Apple némileg növelje piaci részesedését. Ez a legjobban az Egyesült Királyságban látszik, ahol az iOS befolyása 1,7 százalékkal ugrott meg, elérve ezzel a 31 százalékot, míg Európa egészére nézve ettől eltérő számokat mérhetünk.

A szeptemberben véget ért naptári negyedév végén például az iOS a teljes szegmens 15,4 százalékát mondhatta magáénak, itt az Android magabiztosan vezetett a maga 73,9 százalékával, míg a Windows Phone továbbra is a harmadik helyen tanyázik, a saját globális eredményéhez viszonyítva mindenképpen jobb, 9,2 százalékos részesedésével. A nagyobb európai piacokon, ahol szeptember második felében jelent meg a két új készülék, a vásárlók 87 százaléka az Apple táborából került ki, ők a frissítés mellett döntöttek – viszonylag kevesen érkeztek tehát más platformokról.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ulkesh #28
    Hát ez még véletlenül sem megoldás a kérdésére :D
  • Ulkesh #27
    Abból a senkinek sem kell iPhone 6 plus-ból már több mint 2x annyi fogyott, mint a Samsung Note 4-ből, akkor azzal mi van?
    Ha az Apple gondban van, akkor mit szóljunk a Samsungról? :D

    Az meg eleve vicces, hogy a Swatch megjelenése késik.
    - nem volt hivatalos megjelenési időpont, amihez képest késhetne, csak egy pletyka
    - eddig minden Apple terméknél előjön ez a késni fog duma, persze soha nincs késés
    - az Apple Swatch-nek nincs konkurenciája és valószínű nem is lesz, mert a többi gyártó teljesen máshogy képzeli el az okosórákat, nem egy ékszerként is viselhető, akár 5-6000 dolláros terméket készítenek, hanem egy szenzorokkal telezsúfolt fröccsöntött játékszert (lásd pl. Microsoft Band). Ezek nem fogják zavarni az Apple piacát.

    A tabletgyártók meg mily csoda valóban az Apple kárára terjeszkednek, mivel más kárára nem tudnak, tekintve, hogy az Apple a piacvezető ezen a téren. Mégis kinek a kárára terjeszkedjenek, a Microsoftéra a röhejes Surface-el szemben? :D

    Ritka nagy marhaság ez a cikk.
  • Cat #26
    "Valakinek van erre otlete?"

    Cat, Evolveo, stb.
    http://sg.hu/cikkek/104149/strapabiro-telefonokat-mutatott-be-a-cat
    Utoljára szerkesztette: Cat, 2014.11.06. 14:29:09
  • kvp #25
    "hisz már tavaly megjelentek az okos órák, mára már a 2. 3. szériát fogják kiadni a Samsung és társai."

    A sony mar kozel egy evtizede (!!!) gyart okosorakat, megsem veszi szinte senki. Viszont az apple hatas miatt senki nem is emlekszik arra, hogy az apple elott az adott termektipus letezett. Medialejatszot is 1997 ota gyartottak, de csak 4 evvel kesobb az elso apple ipod-dal lett ismert ez a termektipus. Az apple jelenleg egyetlen problemaja az, hogy nem tudnak a kinai beszallitoi annyi termeket gyartani amennyit el tud adni.

    Magam reszerol jelenleg egy ingzsebben is elfero viz- es utesallo, lehetoleg fizikai billentyuzetes telefont keresnek, amin a kamera hozza egy atlag sony cybershot minoseget, es beszerezheto europaban is. Jelenleg senki nem gyart ilyet, pedig regebben a sony-nak es a htc-nek is volt hasonlo termeke. Valakinek van erre otlete?
  • laca70 #24
    Elég idióta egy cikk. Ezt az SG is elismeri, mert nem írtak szerzőt hozzá...

    Egyébként nem azért adtak el a 6-ból jóval többet, mert senkinek sem kell a 6 Plus, hanem az Apple rosszul mérte fel az igényeket és a sima 6-ból jóval többet gyártott, mint a Plusból. A Plus várakozási ideje 3-4 hét. Egyébként meg a kínai előrendelésekben (20 millió darab!) fej-fej mellett haladt a két készülék.
  • Karez #23
    "Az időpont miatt az Apple lépéshátrányba kerülhet, hiszen a vetélytársak addig piacra dobhatják az Androidra épülő termékeiket, amelyek hasonló funkciókkal érkezhetnek, mint az ő órájuk."

    De hát...de hát...már most annyi okos óra van, hogy mozdulni nem lehet. Sőt, nem is az Apple szarta a spanyolviaszt, hisz már tavaly megjelentek az okos órák, mára már a 2. 3. szériát fogják kiadni a Samsung és társai.
  • Papichulo #22
    A cikkel ellentetben annyira nagy az erdeklodes, hogy nem tudnak eleget gyartani. Megnezve par orszag Apple Store-jat altalaban egy, de bizonyos modelleknel 3-4 hetes varakozas is van.
  • vision5 #21
    Szállítsák le az árakat picit, mindjárt mindenki vinni fogja...
  • randomly #20
    Én pedig úgy szeretnék az 5" után egy 6"-t. Igen is kell tepsifon, de ne iOS fusson rajta. :-) A cikkben szereplő céghez meg annyi hogy nem túl régen a Nokia volt az etalon, de senki nem tudta megmondani miért. És szép lassan el is tűnt. Az fránya hype nem tudja sokáig a felszínen tartani. Ja és volt iOS telefonom és csak a fényképezője hiányzik semmi más. Jó OFF topic lettem de a többi postra reagáltam nem a cikkre, szinte.
  • Papichulo #19
    Hogy jon ide Magyarorszag?