Berta Sándor
Drágább lehet majd a hitel Facebook-profil nélkül
Akinek nem lesz profilja valamelyik közösségi portálon, az idővel könnyen hátrányba kerülhet a banki kérelmek esetén.
A pénzintézetekre egyre nagyobb nyomás nehezedik a kisebb és a nagyobb szolgáltatók részéről egyaránt, rá vannak kényszerítve a minél gyorsabb innovációra. Mint arról beszámoltunk, a technológiai fejlődés azt eredményezheti, hogy hamarosan az okostelefonokkal válthatjuk ki a bankkártyákat és az összegek kifizetéséhez elegendő lesz a készülékeket a leolvasókhoz tartani. Még valószínűbb lehet, hogy az ügyfelek a biometriai adataikkal, az ujjlenyomatukkal vagy az íriszmintájukkal fognak fizetni, hiszen a hitelkártyák és az okostelefonok bármikor elveszhetnek. Azonban a változásoknak más aspektusai is vannak, aminek bizonyára sokan nem fognak örülni.
A közösségi hálózatban lévő profilok sokat elárulnak a tulajdonosaikról, a jövő bankjai éppen ezért könnyen ilyen ellenőrizhető háttér meglétét szabhatják majd meg a hitelezés egyik feltételéül - legalábbis ezt az álláspontot képviseli Gi Fernando pénzügyi technológiai szakértő. A pénzintézetek például hozzáférést kérhetnének az ügyfeleik Facebook-profiljaihoz, hogy azok segítségével ellenőrizhessék, hogy az adott személynek milyen baráti köre van, mennyire stabilak a kapcsolatai és milyen ismeretségekkel rendelkezik. E dolgok alapján következtethetnének a bankok, hogy egy ügyfél mekkora hitelkockázatot jelent. Ha valaki - önkéntes alapon - nem engedélyezné ezt, könnyen arra a következtetésre lehet jutni, hogy valamilyen takargatnivalója van, és vele szerződni komoly hitelkockázatot jelenthet.
Gi Fernando úgy véli, hogy az együttműködésből mindkét fél profitálhat, hiszen ha az emberek kicsivel több információt adnak a pénzintézeteknek, akkor ezért cserébe sokkal több és alacsonyabb kamatköltségű hitelkonstrukciókból választhatnak majd. A közösségi oldalakon jelen nem lévők pedig egyre inkább kisebbségbe fognak szorulni. Akinek nem lesz valamilyen digitális profilja, az egyértelműen hátrányos helyzetbe kerül majd a kérvények beadásakor.
A pénzintézetekre egyre nagyobb nyomás nehezedik a kisebb és a nagyobb szolgáltatók részéről egyaránt, rá vannak kényszerítve a minél gyorsabb innovációra. Mint arról beszámoltunk, a technológiai fejlődés azt eredményezheti, hogy hamarosan az okostelefonokkal válthatjuk ki a bankkártyákat és az összegek kifizetéséhez elegendő lesz a készülékeket a leolvasókhoz tartani. Még valószínűbb lehet, hogy az ügyfelek a biometriai adataikkal, az ujjlenyomatukkal vagy az íriszmintájukkal fognak fizetni, hiszen a hitelkártyák és az okostelefonok bármikor elveszhetnek. Azonban a változásoknak más aspektusai is vannak, aminek bizonyára sokan nem fognak örülni.
A közösségi hálózatban lévő profilok sokat elárulnak a tulajdonosaikról, a jövő bankjai éppen ezért könnyen ilyen ellenőrizhető háttér meglétét szabhatják majd meg a hitelezés egyik feltételéül - legalábbis ezt az álláspontot képviseli Gi Fernando pénzügyi technológiai szakértő. A pénzintézetek például hozzáférést kérhetnének az ügyfeleik Facebook-profiljaihoz, hogy azok segítségével ellenőrizhessék, hogy az adott személynek milyen baráti köre van, mennyire stabilak a kapcsolatai és milyen ismeretségekkel rendelkezik. E dolgok alapján következtethetnének a bankok, hogy egy ügyfél mekkora hitelkockázatot jelent. Ha valaki - önkéntes alapon - nem engedélyezné ezt, könnyen arra a következtetésre lehet jutni, hogy valamilyen takargatnivalója van, és vele szerződni komoly hitelkockázatot jelenthet.
Gi Fernando úgy véli, hogy az együttműködésből mindkét fél profitálhat, hiszen ha az emberek kicsivel több információt adnak a pénzintézeteknek, akkor ezért cserébe sokkal több és alacsonyabb kamatköltségű hitelkonstrukciókból választhatnak majd. A közösségi oldalakon jelen nem lévők pedig egyre inkább kisebbségbe fognak szorulni. Akinek nem lesz valamilyen digitális profilja, az egyértelműen hátrányos helyzetbe kerül majd a kérvények beadásakor.