Berta Sándor
Virtuális asszisztens járhat a Volvo teherautóihoz
Néhány éven belül új funkció teheti biztonságosabbá a gyártó tehergépkocsijait.
A svéd autókonszern egy olyan virtuális asszisztenst fejlesztett ki, amelyek folyamatosan figyelemmel követi a teherautó környezetét és vészhelyzetben lefékezi vagy másfelé irányítja a járművet. A megoldás elsődleges célja a balesetek elkerülése. A rendszer különböző szenzorok, kamerák és radarok segítségével 25 ezredmásodpercenként szkenneli a környezetet és felhívja a vezető figyelmét a közlekedésben résztvevő gyalogosokra, kerékpárosokra és motorosokra. A megoldás felismeri, hogy az egyes személyek milyen távolságra vannak a tehergépkocsitól és milyen irányba mozognak. A virtuális asszisztens megpróbál ezekből az adatokból előrejelzést készíteni és ha veszélyes helyzetet érzékel, akkor figyelmeztetheti a sofőrt vagy akár önállóan be is avatkozhat.
Mansour Keshavarz, a Volvo teherautó-részlegének mérnöke kijelentette, hogy a technika az adott tárgy sebességétől függően akár 5 másodperccel is előre megjósolhatja a közlekedési helyzetet és megtervezheti, hogy miként reagál rá. Amennyiben a vezető jobbra szeretne kanyarodni, akkor a rendszer riaszthatja, ha az útjába kerülne egy kerékpár vagy egy gyalogos. Ha a sofőr nem reagál, akkor a rendszer beavatkozhat és lefékezheti a járművet vagy más irányba fordíthatja.
A szakember hozzátette, hogy a teherautók teljesen másként viselkednek, mint a személyautók. Minden tehergépkocsi eltérő súlyt visz és a mérete miatt nem is tud hirtelen kitérő manővereket tenni, ezért volt szükség egy különleges asszisztens megalkotására. A Non-Hit Car and Truck nevű program 2010 szeptemberében kezdődött és idén decemberig tart. A Volvo mellett három további vállalat, valamint a göteborgi Chalmers Műszaki Főiskola vesz benne részt. A Volvo a megoldás alapján egy olyan rendszert akar kiépíteni, ami 5-10 éven belül piacra kerülhet.
A Volvo 2020-ra balesetmentes autókat ígért és Hakan Samuelsson, a társaság vezérigazgatója azt mondta, hogy az idén kezdenek olyan autókat gyártani, melyek önállóan tudnak haladni a dugóban, saját maguktól megállva és elindulva. Szintén tesztelik az "autóvonatok" rendszerét. A társaság emellett robotautókat is tesztelni fog, és olyan technológiát fejlesztett ki francia partnerével, a Valeóval közösen, amelynek a segítségével a gépkocsik maguk választhatják ki és foglalhatják el a parkolóhelyeiket. A Marcedes-Benz azt prognosztizálta, hogy 2025-től jöhetnek a robot teherautók.
A svéd autókonszern egy olyan virtuális asszisztenst fejlesztett ki, amelyek folyamatosan figyelemmel követi a teherautó környezetét és vészhelyzetben lefékezi vagy másfelé irányítja a járművet. A megoldás elsődleges célja a balesetek elkerülése. A rendszer különböző szenzorok, kamerák és radarok segítségével 25 ezredmásodpercenként szkenneli a környezetet és felhívja a vezető figyelmét a közlekedésben résztvevő gyalogosokra, kerékpárosokra és motorosokra. A megoldás felismeri, hogy az egyes személyek milyen távolságra vannak a tehergépkocsitól és milyen irányba mozognak. A virtuális asszisztens megpróbál ezekből az adatokból előrejelzést készíteni és ha veszélyes helyzetet érzékel, akkor figyelmeztetheti a sofőrt vagy akár önállóan be is avatkozhat.
Mansour Keshavarz, a Volvo teherautó-részlegének mérnöke kijelentette, hogy a technika az adott tárgy sebességétől függően akár 5 másodperccel is előre megjósolhatja a közlekedési helyzetet és megtervezheti, hogy miként reagál rá. Amennyiben a vezető jobbra szeretne kanyarodni, akkor a rendszer riaszthatja, ha az útjába kerülne egy kerékpár vagy egy gyalogos. Ha a sofőr nem reagál, akkor a rendszer beavatkozhat és lefékezheti a járművet vagy más irányba fordíthatja.
A szakember hozzátette, hogy a teherautók teljesen másként viselkednek, mint a személyautók. Minden tehergépkocsi eltérő súlyt visz és a mérete miatt nem is tud hirtelen kitérő manővereket tenni, ezért volt szükség egy különleges asszisztens megalkotására. A Non-Hit Car and Truck nevű program 2010 szeptemberében kezdődött és idén decemberig tart. A Volvo mellett három további vállalat, valamint a göteborgi Chalmers Műszaki Főiskola vesz benne részt. A Volvo a megoldás alapján egy olyan rendszert akar kiépíteni, ami 5-10 éven belül piacra kerülhet.
A Volvo 2020-ra balesetmentes autókat ígért és Hakan Samuelsson, a társaság vezérigazgatója azt mondta, hogy az idén kezdenek olyan autókat gyártani, melyek önállóan tudnak haladni a dugóban, saját maguktól megállva és elindulva. Szintén tesztelik az "autóvonatok" rendszerét. A társaság emellett robotautókat is tesztelni fog, és olyan technológiát fejlesztett ki francia partnerével, a Valeóval közösen, amelynek a segítségével a gépkocsik maguk választhatják ki és foglalhatják el a parkolóhelyeiket. A Marcedes-Benz azt prognosztizálta, hogy 2025-től jöhetnek a robot teherautók.