Berta Sándor
2025-től jöhetnek a robot teherautók
A Mercedes-Benz Future Truck 2025 projekt keretében az autógyártó nem mindennapi perspektívát vázolt fel.
A társaság elképzelései alapján tíz év múlva a teherautók már önállóan közlekedhetnek az autópályákon, víziójuk szerint így a közúti teherszállítás sokkal biztonságosabb lesz. A Mercedes-Benz ehhez továbbfejlesztett szenzorokkal köti össze a felsőkategóriás limuzinjaikban már most is meglévő vezetősegítő rendszereket. Mindez lehetővé teszi az önálló közlekedést reális sebesség mellett és valódi körülmények között. A Daimler Trucks fejlesztéseire a Shaping Future Transportation nevű kezdeményezés keretében kerül sor.
Az elképzelések között van, hogy kamerákkal váltják ki a visszapillantó tükröket és a szélvédő egy kijelzőre hasonlít. A kabinban LED-lámpák vannak, amelyek különböző színekkel jelzik, hogy az ember vagy a fedélzeti rendszer irányítja-e a kamiont, így minden közlekedő pontosan tudni fogja, hogy a jármű éppen milyen üzemmódban van. A műszerfalon kijelzők és egy érintőpad lesznek. A tehergépkocsival való kommunikáció táblagépen keresztül zajlik majd. A készüléket a középső konzolban helyezik el, de onnan bármikor kiemelhető lesz.
A tableten jelennek meg a különböző információk (induló és célállomás, mikor tartson a vezető szüneteket stb.). A képernyő szabadon konfigurálható lesz, így a sofőr bármikor lekérheti az összes fontos közlekedési adatot. A hosszú utakon a kormányt és a pedálokat szintén a tablet fogja helyettesíteni. A koncepció lényege egy papírmentes, csúcstechnikás iroda kialakítása. A megoldást a következő években vezethetik be.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A jármű elejébe egy 250 méterre ellátó radarszenzort építenek be, míg a másik szenzor 70 méteres hatótávolsággal rendelkezik. A szélvédőbe épített sztereó kamera hatótávolsága 100 méter. Ez képes azonosítani a forgalmi sávokat, a járókelőket, a mozgó és álló tárgyakat, valamint érzékeli a közlekedési táblákon lévő információkat. Az oldalt elhelyezett érzékelők 60 méterre "látnak". A vakfolt asszisztens (Blind Spot Assist) a lehetséges ütközésekre figyelmezteti a vezetőt és egyúttal segítséget nyújt a sávváltásokkor.
Minden szenzor összeköttetésben lesz egymással, az érzékelők és a kamerák a legnagyobb engedélyezett sebesség mellett is hatékonyak maradnak. A rendszer része lesz még egy digitális 3D-térkép, így a vezető tökéletesen tisztában lesz a környezeti és az útviszonyokkal.
A kamion folyamatosan kommunikál majd a környezetével, ehhez nem lesz szükség a sofőrre. A közlekedő járművek tájékoztatják majd egymást a pontos helyzetükről és a típusukról, a méreteikről, a haladási irányukról és a sebességükről, a gyorsítási és fékezési manőverekről, valamint a használt ívekről. Az információcsere gyakorisága az aktuális sebességtől és a változások intenzitásától fog függeni. Nyugodt körülmények között másodpercenként egy üzenetet továbbíthat a rendszer a WLAN-technológia segítségével, míg veszélyhelyzet esetén 10 üzenetet is tud küldeni egy másodperc alatt.
Minden üzenet legfeljebb 500 méteres távolságra juttatható el, ezáltal a közlekedésben résztvevők rugalmasan reagálhatnak minden új fejleményre. Az állandóan frissített információk figyelembe vételével meghatározhatóvá válik az optimális átlagsebesség. A teherautó állandóan keresni fogja az optimális utat, ebben segíti majd a telepített navigációs alkalmazás is. Mindez lehetővé teszi, hogy az autós más feladatokkal foglalkozzon vagy akár pihenjen. A megvalósításhoz azonban a következő években számos közlekedésjogi és adatbiztonsági kérdést kell tisztázni. Többek között azt is, hogy a balesetek esetén ki lesz a felelős, miként változnak a biztosítások és a garanciális feltételek, hogyan módosul a vezetők munkamodellje és pihenőideje.
A társaság elképzelései alapján tíz év múlva a teherautók már önállóan közlekedhetnek az autópályákon, víziójuk szerint így a közúti teherszállítás sokkal biztonságosabb lesz. A Mercedes-Benz ehhez továbbfejlesztett szenzorokkal köti össze a felsőkategóriás limuzinjaikban már most is meglévő vezetősegítő rendszereket. Mindez lehetővé teszi az önálló közlekedést reális sebesség mellett és valódi körülmények között. A Daimler Trucks fejlesztéseire a Shaping Future Transportation nevű kezdeményezés keretében kerül sor.
Az elképzelések között van, hogy kamerákkal váltják ki a visszapillantó tükröket és a szélvédő egy kijelzőre hasonlít. A kabinban LED-lámpák vannak, amelyek különböző színekkel jelzik, hogy az ember vagy a fedélzeti rendszer irányítja-e a kamiont, így minden közlekedő pontosan tudni fogja, hogy a jármű éppen milyen üzemmódban van. A műszerfalon kijelzők és egy érintőpad lesznek. A tehergépkocsival való kommunikáció táblagépen keresztül zajlik majd. A készüléket a középső konzolban helyezik el, de onnan bármikor kiemelhető lesz.
A tableten jelennek meg a különböző információk (induló és célállomás, mikor tartson a vezető szüneteket stb.). A képernyő szabadon konfigurálható lesz, így a sofőr bármikor lekérheti az összes fontos közlekedési adatot. A hosszú utakon a kormányt és a pedálokat szintén a tablet fogja helyettesíteni. A koncepció lényege egy papírmentes, csúcstechnikás iroda kialakítása. A megoldást a következő években vezethetik be.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A jármű elejébe egy 250 méterre ellátó radarszenzort építenek be, míg a másik szenzor 70 méteres hatótávolsággal rendelkezik. A szélvédőbe épített sztereó kamera hatótávolsága 100 méter. Ez képes azonosítani a forgalmi sávokat, a járókelőket, a mozgó és álló tárgyakat, valamint érzékeli a közlekedési táblákon lévő információkat. Az oldalt elhelyezett érzékelők 60 méterre "látnak". A vakfolt asszisztens (Blind Spot Assist) a lehetséges ütközésekre figyelmezteti a vezetőt és egyúttal segítséget nyújt a sávváltásokkor.
Minden szenzor összeköttetésben lesz egymással, az érzékelők és a kamerák a legnagyobb engedélyezett sebesség mellett is hatékonyak maradnak. A rendszer része lesz még egy digitális 3D-térkép, így a vezető tökéletesen tisztában lesz a környezeti és az útviszonyokkal.
A kamion folyamatosan kommunikál majd a környezetével, ehhez nem lesz szükség a sofőrre. A közlekedő járművek tájékoztatják majd egymást a pontos helyzetükről és a típusukról, a méreteikről, a haladási irányukról és a sebességükről, a gyorsítási és fékezési manőverekről, valamint a használt ívekről. Az információcsere gyakorisága az aktuális sebességtől és a változások intenzitásától fog függeni. Nyugodt körülmények között másodpercenként egy üzenetet továbbíthat a rendszer a WLAN-technológia segítségével, míg veszélyhelyzet esetén 10 üzenetet is tud küldeni egy másodperc alatt.
Minden üzenet legfeljebb 500 méteres távolságra juttatható el, ezáltal a közlekedésben résztvevők rugalmasan reagálhatnak minden új fejleményre. Az állandóan frissített információk figyelembe vételével meghatározhatóvá válik az optimális átlagsebesség. A teherautó állandóan keresni fogja az optimális utat, ebben segíti majd a telepített navigációs alkalmazás is. Mindez lehetővé teszi, hogy az autós más feladatokkal foglalkozzon vagy akár pihenjen. A megvalósításhoz azonban a következő években számos közlekedésjogi és adatbiztonsági kérdést kell tisztázni. Többek között azt is, hogy a balesetek esetén ki lesz a felelős, miként változnak a biztosítások és a garanciális feltételek, hogyan módosul a vezetők munkamodellje és pihenőideje.