Az ittas vezetők ellen dolgozik a Volvo
Gépjárműveinkben lassan már megszokhattuk a biztonsági öv becsatolására figyelmeztető fény vagy hangjelzéseket. Akik már ezt is idegesítőnek tartják, azok valószínűleg a fejükhöz fognak kapni a Volvo által tesztelt vezetésbiztonsági újítások hallatán.
A Ford csoporthoz tartozó svéd autógyár egyik kütyüje, az úgynevezett Breathalyzer az ittas vezetőket igyekszik távol tartani az utaktól, azáltal hogy egyszerűen nem engedi elindítani a járművet. A rendőrség által is alkalmazott kézi alkoholszondához hasonló alkalmatosság a biztonsági öv csatjára van felszerelve, amibe bele kell fújnia a sofőrnek miután elhelyezkedett az ülésben, majd a becsatolás után a high-tech csat lejelenti a fedélzeti számítógépnek a vezető véralkoholszintjét. Ha ez meghaladja az engedélyezett mértéket, akkor az autó nem indul el.
Az EU felmérése szerint évente közel 10 000 ember hal meg az utakon ittas vezetésből származó balesetekben, számtalan esetben pedig a biztonsági öv használatának elmulasztása vezet sérülésekhez. Ez ihlette a céget az alkoholszondával egybeépített biztonsági öv kifejlesztésére, olvasható a Volvo által kiadott sajtóközleményben. A Breathalyzert már egy tesztautóban is nyúzzák, ami tartalmaz egy másik újítást, egy elektromos indítókulcsot, amit különböző sebességhatárokra lehet beprogramozni. Ez újabb óvintézkedés, hogy a tapasztalatlan, sokszor túlságosan is vadul hajtó tinik tempóját lekorlátozzák.
Ez a technika a Volvo szerint talán hasznosabbnak bizonyulhat a fuvarozó cégek számára, akik a megoldással biztosíthatják, hogy flottáik nem lépik át a sebességhatárt, csökkentve az ebből adódó kockázatokat. A Volvo vezetői hangsúlyozzák, hogy ezek a szerkezetek csupán részei a cég autóinak átfogó biztonságosabbá tételére irányuló törekvéseinek. A fent említett rendszerek a kutatóközpontból a gyártószalagokra történő átültetése évekig tarthat, ha egyáltalán valaha is megvalósul.
A fejlesztéseket elsősorban a Ford és az amerikai piac szorgalmazza, ahol az FBI jelentése szerint 1,4 millió embert tartóztattak le 2003-ban ittas vezetésért, míg az ebből származó halálos balesetek száma 13 096 volt. A svédek elismerik, hogy az Egyesült Államokban merőben más az "állami kontroll" filozófiája, mint az európai országokban, bár a programozható indítókulcs nálunk sem lenne rossz ötlet.
Visszatérve az alkohol ellenőrző rendszerhez, hasonló technikákkal az Egyesült Államokban már a hetvenes évek óta próbálkoznak a visszaesők körében, váltakozó sikerrel. A régi eszközök egyszerűen kijátszhatók voltak, nem kell túl sok ész ahhoz, hogy egy józan útitárssal fúvassuk meg a szerkezetet, és máris indíthatjuk az autót. A technika azonban azóta sokat fejlődött, így egyéb azonosítási módszerekkel egybeépítve talán mégis megoldható a dolog, kérdés, hogy mennyire lehet és érdemes mindezt túlbonyolítani.
A biztonsági újítások pedig sokszor több kárt okoznak, mint hasznot, különösen a kezdeti időkben, elég ha csak a légzsákokra gondolunk. Ami a felnőtteknél életet mentett, az eleinte a gyerekeknél súlyos, sokszor halálos sérüléseket okozott, mivel a légzsákok túl nagy erővel robbantak ki, vagy az áldozatok nem megfelelően voltak bekötve. A biztonsági rendszerek támogatói szerint a technikán túl a társadalmi szemlélet fejlődése is nagy segítség lenne, és valljuk be, ebben sok igazság van.
A Ford csoporthoz tartozó svéd autógyár egyik kütyüje, az úgynevezett Breathalyzer az ittas vezetőket igyekszik távol tartani az utaktól, azáltal hogy egyszerűen nem engedi elindítani a járművet. A rendőrség által is alkalmazott kézi alkoholszondához hasonló alkalmatosság a biztonsági öv csatjára van felszerelve, amibe bele kell fújnia a sofőrnek miután elhelyezkedett az ülésben, majd a becsatolás után a high-tech csat lejelenti a fedélzeti számítógépnek a vezető véralkoholszintjét. Ha ez meghaladja az engedélyezett mértéket, akkor az autó nem indul el.
Az EU felmérése szerint évente közel 10 000 ember hal meg az utakon ittas vezetésből származó balesetekben, számtalan esetben pedig a biztonsági öv használatának elmulasztása vezet sérülésekhez. Ez ihlette a céget az alkoholszondával egybeépített biztonsági öv kifejlesztésére, olvasható a Volvo által kiadott sajtóközleményben. A Breathalyzert már egy tesztautóban is nyúzzák, ami tartalmaz egy másik újítást, egy elektromos indítókulcsot, amit különböző sebességhatárokra lehet beprogramozni. Ez újabb óvintézkedés, hogy a tapasztalatlan, sokszor túlságosan is vadul hajtó tinik tempóját lekorlátozzák.
Ez a technika a Volvo szerint talán hasznosabbnak bizonyulhat a fuvarozó cégek számára, akik a megoldással biztosíthatják, hogy flottáik nem lépik át a sebességhatárt, csökkentve az ebből adódó kockázatokat. A Volvo vezetői hangsúlyozzák, hogy ezek a szerkezetek csupán részei a cég autóinak átfogó biztonságosabbá tételére irányuló törekvéseinek. A fent említett rendszerek a kutatóközpontból a gyártószalagokra történő átültetése évekig tarthat, ha egyáltalán valaha is megvalósul.
A fejlesztéseket elsősorban a Ford és az amerikai piac szorgalmazza, ahol az FBI jelentése szerint 1,4 millió embert tartóztattak le 2003-ban ittas vezetésért, míg az ebből származó halálos balesetek száma 13 096 volt. A svédek elismerik, hogy az Egyesült Államokban merőben más az "állami kontroll" filozófiája, mint az európai országokban, bár a programozható indítókulcs nálunk sem lenne rossz ötlet.
Visszatérve az alkohol ellenőrző rendszerhez, hasonló technikákkal az Egyesült Államokban már a hetvenes évek óta próbálkoznak a visszaesők körében, váltakozó sikerrel. A régi eszközök egyszerűen kijátszhatók voltak, nem kell túl sok ész ahhoz, hogy egy józan útitárssal fúvassuk meg a szerkezetet, és máris indíthatjuk az autót. A technika azonban azóta sokat fejlődött, így egyéb azonosítási módszerekkel egybeépítve talán mégis megoldható a dolog, kérdés, hogy mennyire lehet és érdemes mindezt túlbonyolítani.
A biztonsági újítások pedig sokszor több kárt okoznak, mint hasznot, különösen a kezdeti időkben, elég ha csak a légzsákokra gondolunk. Ami a felnőtteknél életet mentett, az eleinte a gyerekeknél súlyos, sokszor halálos sérüléseket okozott, mivel a légzsákok túl nagy erővel robbantak ki, vagy az áldozatok nem megfelelően voltak bekötve. A biztonsági rendszerek támogatói szerint a technikán túl a társadalmi szemlélet fejlődése is nagy segítség lenne, és valljuk be, ebben sok igazság van.