Berta Sándor

Gépek döntenek a dolgozók felvételéről

Néhány vállalat már javában teszteli azokat az új megoldásokat, amelyeknél szoftver dönt az állásra jelentkezők felvételéről vagy elküldéséről.

Az új módszert többek között a Xerox is alkalmazza, így választja ki ugyanis telefonos ügyfélszolgálata új munkatársait. A kifejlesztett program bizonyos szempontok alapján kutatja át a jelentkezők anyagait, például arra kíváncsi, hogy az adott dolgozó a munkahely közelében lakik-e, mennyi tapasztalata van és mérsékelten használja-e a közösségi oldalakat. Minden jelentkezőnek ki kell töltenie egy online tesztet, ahol felmérik, hogy rendelkezik-e az elvárt tulajdonságokkal, majd végül egy elemzőszoftver ad tanácsot, hogy felvegyék-e a munkavállalót. A személyzeti vezetőnek vagy a beosztottjainak csupán annyi a dolguk, hogy az Ok gombra kattintsanak.

Stefan Berger, a Kenexa szakértője elmondta, hogy a módszer hatékony, mert minőségibb munkaerőt tudnak felvenni és nőtt az átlagos foglalkoztatási idő is. Az IBM leányvállalata kifejezetten az álláskeresők adatelemzésekkel való kiszűrésére specializálódott, náluk 1000 jelentkezőből végül 50 marad, akik azonnal felvehetők. A hagyományos módszereknél ez az arány sokkal rosszabb volt. Ráadásul a számítógépeknél nincsenek érzelmi szempontok, (melyik jelölt szimpatikus, melyik nem) sokkal racionálisabban, gyorsabban és hatékonyabban döntenek.

Az amerikai vállalatok 95 százaléka már számítógépeket vesz igénybe az előszűréshez. Ezzel párhuzamosan az interneten már felbukkantak olyan sablonok, amelyek segítségével kifejezetten "robotbaráttá" teheti valaki az önéletrajzát. A kreatív és fantáziadús fogalmazást jobb azonnal elfelejteni, ezeket ugyanis a programok eleve nem veszik figyelembe. A legjobb a távirati stílus: sok adat és precíz felsorolás.

Németországban a Bosch az első társaságok között volt, amelyek bevezették az új módszert. Az óriáscég évente 200 000 álláskeresőtől kap anyagokat és a holland Textkernel szoftverét használja. Melanie Ebelle, a Bosch illetékes projektvezetője közölte, hogy minél egyszerűbbé és intuitívabbá akarják tenni a jelentkezési folyamatot. A leendő munkavállalóknak elegendő csupán feltölteniük az önéletrajzukat, az alkalmazás minden mást elvégez. A programok a jövőben a toborzásnál is kiemelt szerepet kaphatnak, átvizsgálhatják majd a közösségi platformokat és álláskereső fórumokat. Amennyiben ideális jelöltet találnak, úgy egy fejvadász felveszi az illetővel a kapcsolatot. A Kenexa már most több mint 2000 helyen tud ideális és tehetséges alkalmazottakat keresni.

Bármennyire is előretörtek az elmúlt években ezek a megoldások, egy ideig még nem szorítják ki az emberek munkáját. Tim Weitzel, a Bambergi Egyetem professzora szerint jelenleg csupán minden harmadik vállalat tudja, hogy milyen csatornákon keresztül jutott el hozzá az új munkavállalója. A másik fontos dolog, hogy ezek a szoftverek elsősorban a több ezer vagy több tízezer embert foglalkoztató óriáscégek számára érdekesek és hasznosak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • treksto #8
    :D

    Oké :)
  • gforce9 #7
    A földesurat nemhinném, hogy érdemes idehozni a röghözkötés korából ott a "human resource" adott volt és kész. Valamint a közösségi kapcsolatok is kimerültek a szimpla egymásrautaltságon. Ezek szerintem fals példák. A többivel egyetértek hellyel közzel :)
  • treksto #6
    Abban az értelemben tényleg mindkettő a modernkor vívmánya, hogy "nem rég" találták ki az ilyen elnevezéseket. Viszont, ha lebontjuk, hogy ilyen esetekben miről van szó ténylegesen, akkor megállapíthatjuk, hogy mindig is voltak, akik hasonló dologgal foglalkoztak.

    Régi HR-es lehetett mondjuk a földesúr is, aki egy személyben volt gazdag és felelős a személyzeti kérdésekért, viszont nem értett olyan profi szinten a kommunikációhoz, mint a vándorénekesek (nagyon lesarkított PR-os). Mindegy is, ezek példák...

    Inkább beszéljünk fejlődésről. Rájöttünk, hogy ezt meg azt jobban is lehet csinálni, és vannak, akiket ez tényleg érdekel (-> kifejlődött egy új szakma). Aztán manapság meg arra jöttünk rá, hogy ezt a sok hülyeséget (szakmát) egyszerűbbé és költséghatékonyabbá is tehetjük.

    Megfelelő létszámú (globális) populáció esetében valószínűleg nem lenne ilyen markáns kérdés egy-egy szakma "kihalás szélére sodródása". Viszont egyet értek abban, hogy a mai irányelvek leszarják, hogy kivel mi lesz, csak az önös érdekek érvényesülnek. Előbb ez ellen a mentalitás ellen kellene tenni, aztán ráérünk gondolkodni a többin is.
  • gforce9 #5
    Minkettő a modern kor értelmetlen "vívmánya". Persze jelen piacgazdasági rendszerben ezek létjogosultak, de én az egész rendszer működésétől rosszul vagyok, élükön ezekkel a szakmákkal és társaikkal, mint a tőzsdei és banki munkák, marketingesek és egyebek. Nem divatból szidom, értelmüket nem látom egy normális világban. Sajnos a mi világunk nem ilyen. Fogyasztásra épül. Ami a melósok számából és jövedelmük relációjából fakad. Ha szűkítik ezt a kört, mint ahogy ez történik azóta, hogy először megjelent a tömegtermelés fogalma, csak maguk alatt vágják a fát. Ma már a szellemi és a szolgáltatási munkát is automatizálni akarják, miközben újabb és újabb vackok fogyasztására ösztönzik, az amúgy szűkülő munkaerőpiacot. Ki marad fogyasztónak? Csak az aktuálisan sikerszakmákban dolgozók? :) Jelen világban az, hogy a szellemi munkát is automatizálni akarják, csak árt. És ezt nem én mondom, hanem olyan társadalomkutatók, akik ezzel a dologgal évtizedek óta foglalkoznak.
  • treksto #4
    Szerinted ki fogja megadni, hogy milyen szempontok szerint keressen a program, vagy mi alapján hozzon döntést? Hát a HR-es, mert azt nem gondolhatod komolyan, hogy a túlságosan elfoglalt főnök ezzel fog [email protected]

    Emberi erőforrás kezelőre mindig szükség lesz, csak az a kérdés, hogy milyen létszámban. Bár manapság sincs egy vállalaton belül 40 HR Gizi.

    A PR-t meg miért szólod le? Ha jól csinálják, akkor az egy igen kreatív és megerőltető szakma, akármennyire is divat szidni.
  • gforce9 #3
    Érdekes, hogy az emberi termelőmunka visszaszorulásával túlsúlyba kerültek az ilyen szakmák mint HR meg PR meg egyéb marhaságok. Most ezeket is automatizálni akarják? Tessék mondani, ki lesz akkor a fogyasztó, ha nem lesz ilyen munkahely se?
  • Tetsuo #2
    Kinek mi a szép...
  • nondesolator #1
    Ez szépen hangzik de mint a cikkben is írják ezek szerint könnyen "átlehet" ezt is verni a robotbarát cv-kel.