Berta Sándor
Gépek döntenek a dolgozók felvételéről
Néhány vállalat már javában teszteli azokat az új megoldásokat, amelyeknél szoftver dönt az állásra jelentkezők felvételéről vagy elküldéséről.
Az új módszert többek között a Xerox is alkalmazza, így választja ki ugyanis telefonos ügyfélszolgálata új munkatársait. A kifejlesztett program bizonyos szempontok alapján kutatja át a jelentkezők anyagait, például arra kíváncsi, hogy az adott dolgozó a munkahely közelében lakik-e, mennyi tapasztalata van és mérsékelten használja-e a közösségi oldalakat. Minden jelentkezőnek ki kell töltenie egy online tesztet, ahol felmérik, hogy rendelkezik-e az elvárt tulajdonságokkal, majd végül egy elemzőszoftver ad tanácsot, hogy felvegyék-e a munkavállalót. A személyzeti vezetőnek vagy a beosztottjainak csupán annyi a dolguk, hogy az Ok gombra kattintsanak.
Stefan Berger, a Kenexa szakértője elmondta, hogy a módszer hatékony, mert minőségibb munkaerőt tudnak felvenni és nőtt az átlagos foglalkoztatási idő is. Az IBM leányvállalata kifejezetten az álláskeresők adatelemzésekkel való kiszűrésére specializálódott, náluk 1000 jelentkezőből végül 50 marad, akik azonnal felvehetők. A hagyományos módszereknél ez az arány sokkal rosszabb volt. Ráadásul a számítógépeknél nincsenek érzelmi szempontok, (melyik jelölt szimpatikus, melyik nem) sokkal racionálisabban, gyorsabban és hatékonyabban döntenek.
Az amerikai vállalatok 95 százaléka már számítógépeket vesz igénybe az előszűréshez. Ezzel párhuzamosan az interneten már felbukkantak olyan sablonok, amelyek segítségével kifejezetten "robotbaráttá" teheti valaki az önéletrajzát. A kreatív és fantáziadús fogalmazást jobb azonnal elfelejteni, ezeket ugyanis a programok eleve nem veszik figyelembe. A legjobb a távirati stílus: sok adat és precíz felsorolás.
Németországban a Bosch az első társaságok között volt, amelyek bevezették az új módszert. Az óriáscég évente 200 000 álláskeresőtől kap anyagokat és a holland Textkernel szoftverét használja. Melanie Ebelle, a Bosch illetékes projektvezetője közölte, hogy minél egyszerűbbé és intuitívabbá akarják tenni a jelentkezési folyamatot. A leendő munkavállalóknak elegendő csupán feltölteniük az önéletrajzukat, az alkalmazás minden mást elvégez. A programok a jövőben a toborzásnál is kiemelt szerepet kaphatnak, átvizsgálhatják majd a közösségi platformokat és álláskereső fórumokat. Amennyiben ideális jelöltet találnak, úgy egy fejvadász felveszi az illetővel a kapcsolatot. A Kenexa már most több mint 2000 helyen tud ideális és tehetséges alkalmazottakat keresni.
Bármennyire is előretörtek az elmúlt években ezek a megoldások, egy ideig még nem szorítják ki az emberek munkáját. Tim Weitzel, a Bambergi Egyetem professzora szerint jelenleg csupán minden harmadik vállalat tudja, hogy milyen csatornákon keresztül jutott el hozzá az új munkavállalója. A másik fontos dolog, hogy ezek a szoftverek elsősorban a több ezer vagy több tízezer embert foglalkoztató óriáscégek számára érdekesek és hasznosak.
Az új módszert többek között a Xerox is alkalmazza, így választja ki ugyanis telefonos ügyfélszolgálata új munkatársait. A kifejlesztett program bizonyos szempontok alapján kutatja át a jelentkezők anyagait, például arra kíváncsi, hogy az adott dolgozó a munkahely közelében lakik-e, mennyi tapasztalata van és mérsékelten használja-e a közösségi oldalakat. Minden jelentkezőnek ki kell töltenie egy online tesztet, ahol felmérik, hogy rendelkezik-e az elvárt tulajdonságokkal, majd végül egy elemzőszoftver ad tanácsot, hogy felvegyék-e a munkavállalót. A személyzeti vezetőnek vagy a beosztottjainak csupán annyi a dolguk, hogy az Ok gombra kattintsanak.
Stefan Berger, a Kenexa szakértője elmondta, hogy a módszer hatékony, mert minőségibb munkaerőt tudnak felvenni és nőtt az átlagos foglalkoztatási idő is. Az IBM leányvállalata kifejezetten az álláskeresők adatelemzésekkel való kiszűrésére specializálódott, náluk 1000 jelentkezőből végül 50 marad, akik azonnal felvehetők. A hagyományos módszereknél ez az arány sokkal rosszabb volt. Ráadásul a számítógépeknél nincsenek érzelmi szempontok, (melyik jelölt szimpatikus, melyik nem) sokkal racionálisabban, gyorsabban és hatékonyabban döntenek.
Az amerikai vállalatok 95 százaléka már számítógépeket vesz igénybe az előszűréshez. Ezzel párhuzamosan az interneten már felbukkantak olyan sablonok, amelyek segítségével kifejezetten "robotbaráttá" teheti valaki az önéletrajzát. A kreatív és fantáziadús fogalmazást jobb azonnal elfelejteni, ezeket ugyanis a programok eleve nem veszik figyelembe. A legjobb a távirati stílus: sok adat és precíz felsorolás.
Németországban a Bosch az első társaságok között volt, amelyek bevezették az új módszert. Az óriáscég évente 200 000 álláskeresőtől kap anyagokat és a holland Textkernel szoftverét használja. Melanie Ebelle, a Bosch illetékes projektvezetője közölte, hogy minél egyszerűbbé és intuitívabbá akarják tenni a jelentkezési folyamatot. A leendő munkavállalóknak elegendő csupán feltölteniük az önéletrajzukat, az alkalmazás minden mást elvégez. A programok a jövőben a toborzásnál is kiemelt szerepet kaphatnak, átvizsgálhatják majd a közösségi platformokat és álláskereső fórumokat. Amennyiben ideális jelöltet találnak, úgy egy fejvadász felveszi az illetővel a kapcsolatot. A Kenexa már most több mint 2000 helyen tud ideális és tehetséges alkalmazottakat keresni.
Bármennyire is előretörtek az elmúlt években ezek a megoldások, egy ideig még nem szorítják ki az emberek munkáját. Tim Weitzel, a Bambergi Egyetem professzora szerint jelenleg csupán minden harmadik vállalat tudja, hogy milyen csatornákon keresztül jutott el hozzá az új munkavállalója. A másik fontos dolog, hogy ezek a szoftverek elsősorban a több ezer vagy több tízezer embert foglalkoztató óriáscégek számára érdekesek és hasznosak.