Berta Sándor

Természetes gesztusokat tanulhatnak a robotok és az avatárok

Amikor az emberek beszélnek, akkor a testük és a kezük is részt vesz a folyamatban, a robotok és az avatárok esetében azonban nem beszélhetünk testbeszédről. Ezen változtatnának a Bielefeldi Egyetem munkatársai.

A Dr. Stefan Kopp professzor és dr. Kirsten Bergmann által vezetett kutatócsoport egy projekt keretében kifejlesztette azt a rendszert, amely a beszédet gesztusokkal támogatja. . Az új rendszerrel az avatárok és a robotok képesek lehetnek egyéb jelekkel is megerősíteni az általuk kimondott szavakat és mondatokat. Kopp professzor szerint a gesztusok nagyon fontosak a kimondott tartalmak mellett. Amennyiben valaki bemutat például egy tárgyat akkor szinte automatikusan mozdulatokkal kíséri a mondanivalóját. Az útleírások is sokszor nagyon bonyolultak ahhoz, hogy pusztán szavakkal írjuk le őket. A gesztusok ezt is támogatják és sokszor olyan fontos információkat hordoznak, amelyek nem képezik részét a beszédnek.


A kutatócsoport (CITEC) tagjai azt modellezték le, hogy milyen belső folyamatokra kerül sor az agyban az emberi beszéd és gesztikulálás közben. "A kognitív modell képes előrejelezni, hogy melyik taglejtések milyen tervezett megnyilvánulásokhoz illenek" - tette hozzá Kopp professzor. A kifejlesztett új szoftver figyelembe veszi, hogy az emberek milyen feltételek teljesülése esetén gesztikulálnak. A beszéd hatással van a gesztusokra: ha például valamit más nyelven írunk le, akkor az azzal kapcsolatos új fogalmakkal és elképzelésekkel együtt kézmozdulataink is változnak. De a gesztusok használatában az idő is szerepet játszik: amennyiben a rendszernek több időt hagynak a gondolkodásra, akkor olyan gesztusokat állít elő, amelyek jobban illenek a szavakhoz. A rendszer alkalmas arra, hogy a robotoknak megtanítsa a gesztusokat, de akár avatárokban is használható. Kopp és munkatársai virtuális asszisztenseket alkotnak meg. A gesztusok segítenének abban, hogy a velük folytatott kommunikáció természetesebb legyen.

Ausztrál kutatók már 2007-ben olyan projekten dolgoztak, amelynek keretében érzelmeket kaphatnak az avatárok. Nevető, síró és más érzelmek kifejezésére is képes avatárokat akartak létrehozni. A Microsoft olyan 3D-s, fotorealisztikus avatárokat fejleszt ki, amelyek a felhasználókhoz hasonlóan mozgathatják a szemeiket vagy a szájukat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!