Berta Sándor
Még pontosabban célzott reklámokat akar a Facebook
A közösségi platform számára az egyik legnagyobb problémát az jelenti, hogy még mindig nem ismeri látogatói legfőbb érdeklődési területeit. A felhasználói adataiból élő cég túl későn fordult a mobilweb felé, de lemaradását nagy léptekben pótolja.
Martin Ott a Facebook észak-európai igazgatója, a cég németországi, ausztriai, svájci és skandináviai üzleteit felügyelő vezetője nyilatkozott a témában. "Az elmúlt egy évben sikerült növelni a regisztrált tagok számát. Ez természetesen annak is köszönhető, hogy számos újítással jelentkeztünk: új funkciókkal, egyszerűsített reklámformátumokkal, termékfrissítésekkel. Számos hirdetési termék nem mindig volt áttekinthető az ügyfeleink számára, ezért az elmúlt hónapokban azon dolgoztunk, hogy ezt leegyszerűsítsük. A Facebook ugyanis nem csak egyszerűen egy közösségi hálózat, hiszen a vállalatoknak fontos üzleti információkat szállíthat, beleértve a márkák ismertsége vagy az eladások növelését, akár online, akár helyi szinten."
"18 hónappal ezelőtt eldöntöttük, hogy a mobilokra koncentrálunk, elsősorban ezekre az eszközökre gondolunk és fejlesztünk. Talán ez kicsit későn léptük meg, de még időben. Ehhez igazítottuk a hirdetési formátumokat is, de fontos, hogy megtartsuk az egyensúlyt. Mindig azon dolgozunk, hogy a felhasználóknak lényegi és minőségi tartalmakat szállítsunk" - jelentette ki Martin Ott.
A közösségi platform észak-európai igazgatója szerint nagyon egyszerűen és gyorsan lehet elérni a Facebookon keresztül a különböző célcsoportokat. Ilyen esetekben ugyan kattintásonként számítva többe kerül a reklám, de sokkal hatékonyabb is. Miután ez a módszer a nagyobb célcsoportok esetében is működik, ezért a hirdetési kampányok költségei jelentős mértékben csökkentek és az ügyfelek elégedettek. Ezek a kampányok a mobil területen is nagyon jól működnek. Azonban nem csupán a kattintási arány számít, valójában az az érdekes, hogy egy ajánlat eljut-e a célszemélyekhez vagy célcsoporthoz. "A jövő reklámja teljesen másként fog működni. Nem lesz elegendő évente egy nagy megakampányt indítani, illetve lefolytatni, hanem folyamatosan kell majd az emberekkel kommunikálni és gondozni a szükséges kapcsolatokat. A hirdetésnek többletértéket kell nyújtania és az egyes ügyfelek esetében személyre szabottnak kell lennie. Hiszünk abban, hogy a jól elkészített, fontos reklámok nem idegesítőek" - szögezte le a menedzser.
A vállalat szeretne az egyes célcsoportoknak leginkább megfelelő reklámokat elhelyezni az oldalon, ehhez azonban az kell, hogy az üzemeltetők pontosan tudják, kit, milyen dolgok érdekelnek. Ugyanakkor a gyakorlat azt mutatja, hogy hiába a rendkívül sok felhasználói adat, ezek mégsem elegendőek a célzott hirdetések elkészítéséhez. Ennek megoldására a cég létrehozott egy új kutatócsoportot, amelynek célja a probléma kiküszöbölése. A projekt neve Deep Learning. A lényeg nem a nagy adatmennyiségek elemzése a már meglévő eljárásokkal, illetve ez utóbbiak finomítása, hanem valamilyen áttörés elérése a mesterséges intelligencia tekintetében. Az új rendszer alapját az idegsejtek modellezett hálózatai jelenthetik majd, ezeket azonban a gyakorlatban még nem igazán alkalmazzák.
A hosszú távú cél az, hogy a Facebook számítógépes rendszere a személyre szabott vagy csoportoknak szóló reklámok megjelenítésekor ne csupán az emberek érdeklődési területeit vegye figyelembe, hanem a kielemezendő információk között legyen akár a pillanatnyi hangulat is. Szintén fontos lehet annak kiértékelése, hogy az adott regisztrált tagok miként viselkedhetnek a jövőben. A Deep Learning emellett segíthet az idővonal funkció individuális összeállításában és egyre fontosabb annak kiderítése, hogy a hatalmas információmennyiségből melyek azok, amelyek valóban érdeklik a regisztrált tagokat. Az új módszer úgy tűnik, hogy beválhat, mert az eddigi eljárásoknál 30 százalékkal jobb eredményeket szállított, továbbá az algoritmusok is sokkal tanulékonyabbak.
Martin Ott a Facebook észak-európai igazgatója, a cég németországi, ausztriai, svájci és skandináviai üzleteit felügyelő vezetője nyilatkozott a témában. "Az elmúlt egy évben sikerült növelni a regisztrált tagok számát. Ez természetesen annak is köszönhető, hogy számos újítással jelentkeztünk: új funkciókkal, egyszerűsített reklámformátumokkal, termékfrissítésekkel. Számos hirdetési termék nem mindig volt áttekinthető az ügyfeleink számára, ezért az elmúlt hónapokban azon dolgoztunk, hogy ezt leegyszerűsítsük. A Facebook ugyanis nem csak egyszerűen egy közösségi hálózat, hiszen a vállalatoknak fontos üzleti információkat szállíthat, beleértve a márkák ismertsége vagy az eladások növelését, akár online, akár helyi szinten."
"18 hónappal ezelőtt eldöntöttük, hogy a mobilokra koncentrálunk, elsősorban ezekre az eszközökre gondolunk és fejlesztünk. Talán ez kicsit későn léptük meg, de még időben. Ehhez igazítottuk a hirdetési formátumokat is, de fontos, hogy megtartsuk az egyensúlyt. Mindig azon dolgozunk, hogy a felhasználóknak lényegi és minőségi tartalmakat szállítsunk" - jelentette ki Martin Ott.
A közösségi platform észak-európai igazgatója szerint nagyon egyszerűen és gyorsan lehet elérni a Facebookon keresztül a különböző célcsoportokat. Ilyen esetekben ugyan kattintásonként számítva többe kerül a reklám, de sokkal hatékonyabb is. Miután ez a módszer a nagyobb célcsoportok esetében is működik, ezért a hirdetési kampányok költségei jelentős mértékben csökkentek és az ügyfelek elégedettek. Ezek a kampányok a mobil területen is nagyon jól működnek. Azonban nem csupán a kattintási arány számít, valójában az az érdekes, hogy egy ajánlat eljut-e a célszemélyekhez vagy célcsoporthoz. "A jövő reklámja teljesen másként fog működni. Nem lesz elegendő évente egy nagy megakampányt indítani, illetve lefolytatni, hanem folyamatosan kell majd az emberekkel kommunikálni és gondozni a szükséges kapcsolatokat. A hirdetésnek többletértéket kell nyújtania és az egyes ügyfelek esetében személyre szabottnak kell lennie. Hiszünk abban, hogy a jól elkészített, fontos reklámok nem idegesítőek" - szögezte le a menedzser.
A vállalat szeretne az egyes célcsoportoknak leginkább megfelelő reklámokat elhelyezni az oldalon, ehhez azonban az kell, hogy az üzemeltetők pontosan tudják, kit, milyen dolgok érdekelnek. Ugyanakkor a gyakorlat azt mutatja, hogy hiába a rendkívül sok felhasználói adat, ezek mégsem elegendőek a célzott hirdetések elkészítéséhez. Ennek megoldására a cég létrehozott egy új kutatócsoportot, amelynek célja a probléma kiküszöbölése. A projekt neve Deep Learning. A lényeg nem a nagy adatmennyiségek elemzése a már meglévő eljárásokkal, illetve ez utóbbiak finomítása, hanem valamilyen áttörés elérése a mesterséges intelligencia tekintetében. Az új rendszer alapját az idegsejtek modellezett hálózatai jelenthetik majd, ezeket azonban a gyakorlatban még nem igazán alkalmazzák.
A hosszú távú cél az, hogy a Facebook számítógépes rendszere a személyre szabott vagy csoportoknak szóló reklámok megjelenítésekor ne csupán az emberek érdeklődési területeit vegye figyelembe, hanem a kielemezendő információk között legyen akár a pillanatnyi hangulat is. Szintén fontos lehet annak kiértékelése, hogy az adott regisztrált tagok miként viselkedhetnek a jövőben. A Deep Learning emellett segíthet az idővonal funkció individuális összeállításában és egyre fontosabb annak kiderítése, hogy a hatalmas információmennyiségből melyek azok, amelyek valóban érdeklik a regisztrált tagokat. Az új módszer úgy tűnik, hogy beválhat, mert az eddigi eljárásoknál 30 százalékkal jobb eredményeket szállított, továbbá az algoritmusok is sokkal tanulékonyabbak.