Berta Sándor
Évente 200 millió dollárt szednek össze a spammerek a Facebookon
A spamlinkek megosztása a közösségi portálon az elmúlt években igazán jövedelmező üzletté vált, az ezzel foglalkozó bűnözők évente 200 millió dollárra tesznek szert.
Az Andrea Stroppa és Carlo De Micheli olasz szakértők által vezetett csapat több százezer Facebook-bejegyzést tanulmányozott, a spamhivatkozások felkutatására összpontosítottak. A platform számára ezek a linkek kifejezetten károsak, hiszen egyrészt idegen oldalakra irányítják át a tagokat, másrészt miattuk jelentős mértékben csökken a megjelentetett tartalmakba vetett bizalom. Ehhez jön még, hogy a hatályos általános szerződési feltételek alapján a harmadik féltől származó linkelés - az adott személy kifejezett beleegyezése nélkül - tilos.
A közösségi oldal egyik szóvivője közölte: számukra elsődleges prioritás, hogy megvédjék a felhasználóikat. Számos automatizált rendszert fejlesztettek ki, amelyek azonosítják a potenciális káros hivatkozásokat és megállítják a továbbterjesztésüket. E rendszerek közé tartozik az a nemrég bemutatott szűrő is, amely a Facebook hírcsatornáját tisztán tartja a spamektől és ezáltal minőségibb szolgáltatást tesz lehetővé.
Az érintett linkek többsége általában olyan URL, amiket a Bitly vagy a Tinyurl segítségével rövidítettek le. Mivel a tényleges célpont el van rejtve az emberek így előbb rájuk kattintanak. A hivatkozások általában külső, reklámokkal megtömött honlapokra vezetik a Facebook-tagokat, melyekből a bűnözők gazdagszanak. A kutatás szeirnt a spamlinkek 9 százaléka olyan reklámajánlathoz vezet, amit az AdSense segítségével aktiválnak, de az is előfordulhat, hogy a címen egy YouTube-videó látható, ami azonnal elindul a látogatáskor. A felvételbe szintén hirdetéseket integráltak.
Gyakori, hogy a spammerek alapítanak egy rajongói csoportot a platformon, majd ha elég lájkot gyűjtöttek össze és sok barátjuk van, akkor lehetővé teszik más spammereknek, hogy - egy bizonyos összegért cserébe - az oldalukon helyezzék el a linkjeiket. Az egyik spammer az olasz szakemberekkel folytatott beszélgetése során megjegyezte: ő a tevékenységével valójában a Facebookot támogatja és a cég azért nem zárja ki őket, mert forgalmat generálnak. Minden egyes nap vicces és érdekes tartalmakat tölt fel, amiket több ezren lájkolnak és osztanak meg egymással. Stroppa és De Micheli szerint egy 30 000 tagot számláló rajongói oldalon való linkelés 13, míg egy 100 000 tagú csoport esetében 58 dollárba kerül.
Komoly problémát jelentenek a hamis profilok is, amivel nem csupán a Facebook, de a Twitter is küzd. Becslések alapján 1000 követő körülbelül egy dollárért, egymillió pedig 1000 dollárért "szerezhető be".
Az Andrea Stroppa és Carlo De Micheli olasz szakértők által vezetett csapat több százezer Facebook-bejegyzést tanulmányozott, a spamhivatkozások felkutatására összpontosítottak. A platform számára ezek a linkek kifejezetten károsak, hiszen egyrészt idegen oldalakra irányítják át a tagokat, másrészt miattuk jelentős mértékben csökken a megjelentetett tartalmakba vetett bizalom. Ehhez jön még, hogy a hatályos általános szerződési feltételek alapján a harmadik féltől származó linkelés - az adott személy kifejezett beleegyezése nélkül - tilos.
A közösségi oldal egyik szóvivője közölte: számukra elsődleges prioritás, hogy megvédjék a felhasználóikat. Számos automatizált rendszert fejlesztettek ki, amelyek azonosítják a potenciális káros hivatkozásokat és megállítják a továbbterjesztésüket. E rendszerek közé tartozik az a nemrég bemutatott szűrő is, amely a Facebook hírcsatornáját tisztán tartja a spamektől és ezáltal minőségibb szolgáltatást tesz lehetővé.
Az érintett linkek többsége általában olyan URL, amiket a Bitly vagy a Tinyurl segítségével rövidítettek le. Mivel a tényleges célpont el van rejtve az emberek így előbb rájuk kattintanak. A hivatkozások általában külső, reklámokkal megtömött honlapokra vezetik a Facebook-tagokat, melyekből a bűnözők gazdagszanak. A kutatás szeirnt a spamlinkek 9 százaléka olyan reklámajánlathoz vezet, amit az AdSense segítségével aktiválnak, de az is előfordulhat, hogy a címen egy YouTube-videó látható, ami azonnal elindul a látogatáskor. A felvételbe szintén hirdetéseket integráltak.
Gyakori, hogy a spammerek alapítanak egy rajongói csoportot a platformon, majd ha elég lájkot gyűjtöttek össze és sok barátjuk van, akkor lehetővé teszik más spammereknek, hogy - egy bizonyos összegért cserébe - az oldalukon helyezzék el a linkjeiket. Az egyik spammer az olasz szakemberekkel folytatott beszélgetése során megjegyezte: ő a tevékenységével valójában a Facebookot támogatja és a cég azért nem zárja ki őket, mert forgalmat generálnak. Minden egyes nap vicces és érdekes tartalmakat tölt fel, amiket több ezren lájkolnak és osztanak meg egymással. Stroppa és De Micheli szerint egy 30 000 tagot számláló rajongói oldalon való linkelés 13, míg egy 100 000 tagú csoport esetében 58 dollárba kerül.
Komoly problémát jelentenek a hamis profilok is, amivel nem csupán a Facebook, de a Twitter is küzd. Becslések alapján 1000 követő körülbelül egy dollárért, egymillió pedig 1000 dollárért "szerezhető be".