Berta Sándor

Képtelen a reformokra a zeneipar

A zenei kiadóknak meg kellene végre tanulniuk, hogy együtt éljenek azzal, hogy elveszítették az ellenőrzést az új technológiák felett - állítja a Universal Music egy volt vezetője.

Tim Renner a nagy zenei kiadók mostani helyzetét a katolikus egyházat jellemző 16. századi állapotokhoz hasonlította. Amikor felbukkant Luther Márton, akkor a katolikus egyház minden erejével azon volt, hogy megőrizze magának a Biblia feletti ellenőrzést. A Biblia addig kizárólag latin nyelven volt elérhető, Luther ezen is változtatott. Miután az egyház a reformokra képtelen volt, ezért megosztottá vált. Luther Márton akkor az volt az egyház számára, mint napjainkban az MP3 és az internet a zeneiparnak.

Az egykori vezető szerint a zeneipar nem ismerte fel a változás jeleit. A Napster már 1999-ben lehetővé tette az internetezők számára, hogy bármit bármikor megoszthassanak egymással. Erre a zeneipar nem tudott érdemi választ adni és ehelyett megpróbálta megőrizni ellenőrzési mechanizmusait. Ez nem sikerült, hiszen felmerült a kérdés: amennyiben valaki csak négy zeneszámot szeretne meghallgatni, akkor miért vásárolja meg az egész albumot?

A kiadók elmulasztottak legális ajánlatokat kialakítani. Ugyanezt a hibát a filmstúdiók is elkövették, mert túlzottan ragaszkodtak a több lépcsős értékesítési hálózathoz és a filmek csak a premierek után jelentős idővel váltak elérhetővé online, illetve DVD-n. "Némelyik illegális portál, mint a kino.to, nem csinál semmi mást, csak reagál erre" - hangsúlyozta Renner.

A menedzser kiemelte, hogy ezek az oldalak a reklámok mellett kiegészítő szoftvereket is árulnak. Mindez bizonyítéka annak, hogy van egy piac és az emberek készek fizetni. Az ingyenes kultúra nem létezik, a világhálón mindig fizetünk. Adatokkal, mint a Google és a Facebook esetében, vagy a reklámok megtekintésével más honlapoknál. Ez a realitás. Mindegyik szolgáltató mögött, függetlenül attól, hogy legális vagy illegális ajánlatról van szó, egyetlen üzleti modell van. A zeneiparnak lehetőségként kell felfognia az ellenőrzés elveszítését és a vásárlók, illetve a művészeknek egyaránt megfelelő ajánlatokkal kell előrukkolnia.

Van még egy fontos terület: a szerzői jogi rendszer is reformra szorul. Amennyiben valaki többletértéket hoz létre, akkor azt jobban kell támogatni a szerzői jogi bevételekből. Mindezt jogilag nem nehéz kidolgozni és ennek a rendszernek az olyan platformokra is vonatkoznia kell, mint a kino.to és az olyan ajánlatokra is, mint amilyeneket Kim Dotcom kínál.

Tim Renner ezeket a gondolatait már tavaly szeptemberben is megosztotta a közvéleménnyel. Kifejtette, hogy a zeneipar a digitalizálás jelentette kihívásra a mai napig nem tudott érdemben reagálni, ugyanakkor az elmúlt évek eseményeiből a többi ágazat sem tanult. A zeneiparnak több mint hat évbe telt, mire reagálni tudott a Napster-jelenségre. Az üzletember később pedig azt ecsetelte, hogy a jövőben a zenei piacon kapható termékek 90 százaléka digitális kiadvány lesz és csupán a művek 10 százaléka jelenik majd meg CD-n.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • narumon #24
    Próbálkozások már most is vannak: http://www.vinylnirvana.hu/?p=299
  • duke #23
    "Vissza a bakelithez! (tudom, vinyl)
    Azt próbáld meg másolni otthon."

    A 3D -s nyomtatok koraban, meg par ev, es ez sem jelentene problemat.
  • zakzag #22
    Azert az szamomra hihetetlen, hogy egy nyomorek dal vagy rajzfilm vagy akarmi mas a szerzo halala utan 80 evig az orokos(ok) kezeben marad es kap(nak) penzt utana, viszont egy szabadalom max 25 evig lehet a feltalalo/tervezo kezeben, utana automatikusan szabadda valik. Pedig egy szabadalomhoz tartozo fejlesztesben sokkal tobb befektetett penz lehet. Koszonjuk Disney meg a hasonlo szarok :)
  • Major #21
    De, legalább a játékipar tud lépni. Folyamatos internetkapcsolat kell majd az összes játékhoz, ez a jövő.
  • Ferrer #20
    ...meg gondolom egy rakat másik szolgáltatás is.
  • Ferrer #19
    Az általad felsorolt funkciók majdnem mindegyikét (ajándékozásban nem vagyok biztos) betölti most is az itunes.
  • macleod2012 #18
    Működhetne normálisan ez, és azzal se kéne kicseszni, aki szereti kézben tartani az albumot. Van is ilyen pl.:
    Celldweller - -Wish Upon A Blackstart ( Delux, 2 cd )
    csak a lényeget idézem:
    "Wish Upon A Blackstar (2-CD Deluxe Edition) (320kb MP3 Album) 02:29:32 $12.99 +
    Wish Upon A Blackstar (2-CD Deluxe Edition) (CD + 320kb MP3 Album) 02:29:32 $14.99 +"
    Kis extra, ha erről az oldalról veszel zenéket, a a legtöbbet bármilyen videóval feltehet youtube-ra, csak descriptionba bele kell írni, hogy innen van. ( mellékesen az album előadója a kiadó is egyben, de érvényes az itt lévő legtöbb zenére is )
    Ez a kulturált hozzá, nem az hogy 6000 egy album és emellett itthon még kifizetem az ssd-re is az artisjus díjat...
  • cateran #17
    Preorder mindig 0 ...(pontosabban addig nem vonnak le penzt, amig tenylegesen meg nem jelenik) Amugy $99.99 lesz az ara a Collector`s-nak es a steam preorderesek ezt kapjak:"All customers* who pre-order the game from participating retailers will receive a global pre-order bonus consisting of two vehicle skins for their medium weight vehicles, the German Rotbraun and Soviet Leningrad, with selected retailers also offering guaranteed beta access during the Closed Beta phase.As well as these incentives customers who pre-order the game from Steam will be enrolled into the exclusive Steam Pre-Purchase Tiered Reward Program which will feature a number of rewards including unlocks for Team Fortress 2 and WarhammerŸ 40,000Ÿ: Dawn of War IIŸ Retribution."

    Pre purchaseben pl 40 es 70 angol font az ara, de te hidd csak nyugodtan, hogy ingyen kapod majd....
  • smv #16
    A megoldás egyszerű és sok platformon már bejött:

    - Online vásárolhassak (!!)OLCSÓN(!!). Sok kicsi sokra megy, a mobil appok már rég bizonyították. Az árazásnál figyelembe kellene venni a különböző régiók fizetését, hiszen lehet, hogy olcsóbban kell adnom egy magyarnak de itt nem beszélhetünk a termék fizikai előállítási költségéről mennyiségarányosan, és ha ezzel növelem a vásárlószámot már jól jártam.
    - Dalokat vásárolhassak és ne albumokat. Nem fogok kifizetni egy rakat vacakot ha 1-2 értékelhető dal van az albumon.
    - DRM mentes legyen
    - A felhőben maradjon meg, bármikor tudjam letölteni, vagy rögtön onnan hallgatni
    - Dalok ajándékozásának lehetősége.
    - Az albumokat ha akarom akkor különböző adathordozókon is megrendelhessem - beleértve a pendrájvokat is - (ha ajándékba akarok adni valakinek karira, és szeretném becsomizni)
    - Ne csak 1-2 országban legyen elérhető a szolgáltatás.

    De persze ezzel sem oldanák meg de legalább versenyképesebbé tennék magukat. Sok ember úgy érzi - köztük én is - hogy a koncertre járással jobban támogatom a zenekart mintha egy kiadótól vennék egy méregdrága cd-t amit amúgysem tudok lejátszani semmiben... (Kivéve a pc-t, de ott meg ne zümmögjön)
  • Anubys #15
    Én az "átverve éreztem magam" elkerülése végett mindent letöltök vásárlás előtt. Szintén jobban szeretem a fizikai médiát, de csak akkor, ha előtte kitudom próbálni rendesen. Erre pedig csak a warez jó, a félperces sample-k vagy játékok esetén a demók nem. Arról nem is beszélve, hogy sok kedvencemet úgy ismertem meg, hogy érdekes volt az albumcím, lehúztam, megtetszett, megvettem. Most tartok kb 500 ereseti CD-nél, ha nem lehetett volna letölteni, szerintem az 50-et sem érné el a kollekcióm.

    Ami a digitális terjesztést illeti, sajnos eléggé elszállt árak vannak még mindig. Pc-n nem játszom, de pl a kétéves Mortal Kombat még mindig10k xbox live-on + a DLC katakterek még kb. 3, míg a Komplet Edition (amin rajta vanden DLC) 5990 a boltban. Persze, vannak akciók, vettem én is 300-ért olyan játékot, amit nem vennék meg teljes áron, csak azért, hogy két órát bohockodjak velük, de szerintem egyik módszer sem alternatívája a másiknak. Kell digitálid tetjesztés is meg fizikai is, természetesen normális és arányos árakon