Hunter

A Boeing bemutatta a Dreamlinert

A Boeing stílusosan július 8-án (amerikai dátum szerint 07/08/07) rántotta le a leplet a 787 Dreamlinerről, ami 1995 óta a cég első teljesen új gépe.

A Dreamliner jelenleg az egyetlen nagy utasszállító repülőgép, amely döntő hányadát tekintve a jó öreg alumínium helyett immár szénszálas anyagból készült, és többek között ennek köszönhetően a valaha épített legkörnyezetbarátabb gépként emlegetik. A Boeing szerint a 787 sokkal hatékonyabb az üzemanyag-spórolásban mint versenytársai, emellett 20%-kal kevesebb szén-dioxidot is pumpál a levegőbe.

Az új közepes méretű gépre a cég adatai szerint a mai napig 47 vevőtől 677 rendelés érkezett, legutóbb az Air Berlin és egy kuvaiti lízingcég jelentkezett be az amerikai óriásnál. A 787 2008-ban áll szolgálatba, az első próbarepülésre idén augusztusban vagy szeptemberben kerülhet sor. Az első gépet 49 társával együtt a japán All Nippon Airways veheti birtokba.


A média számára tartott seattle-i bemutatóra több ezren sereglettek össze, hogy megcsodálják az 50%-ban szénszálas kompozit anyagokból, mindössze 20% alumíniumból, 15%-ban titániumból, 10%-ban acélból és 5%-ban egyéb anyagokból álló gépet. A géptörzs és a szárnyak egyaránt kompozit anyagokból készültek, melyek az üzemanyag takarékosság mellett nagyobb páratartalmú levegőt biztosítanak az utastérben, ami a nagy távolságokat megtevő utasok közérzetére lehet jótékony hatással, csökkentve az úgynevezett jetlag hatást.

A környezetvédők vegyes érzelmekkel fogadták az új gépet. Örömüket fejezték ki a szennyeződések csökkentésével kapcsolatban, ugyanakkor úgy vélik, hogy az alacsonyabb üzemeltetési költségek miatt várhatóan csökkenni fognak a jegyárak, ami egyre több embert ösztönöz majd a légi közlekedésre, így az összkép nem sokat fog változni.

A Dreamliner az 1995-ben szolgálatba állt 777-es óta a Boeing első teljesen új alapokról építkező repülőgépe, azonban rendkívül nagy jelentősége van az amerikai cég piaci pozícióját tekintve, hiszen hamarosan az Airbus is új géppel jelenik meg az A380-as képében, annak ellenére, hogy a két gép paramétereit és céljait tekintve is nagyban eltér egymástól. Az európai cég a superjumboval a nagyobb állomások közötti megnövekedett utasszám által teremtett követelményeknek kíván egy nagyobb géppel megfelelni, míg a Boeing a kisebb repterek közepes méretű, 210-330 utas szállítására alkalmas gépekkel történő kiszolgálásában látja a jövő nagy üzletét. Az Airbus szintén fejleszt egy közepes méretű gépet, az A350-est, ami már a Dreamliner közvetlen konkurensének számít, ez azonban 2011 előtt egész biztosan nem gördül ki a hangárból.


A Boeing taktikája nem tűnik rossznak. Csak a párizsi Air Show-n újabb 50 megrendelést sikerült összeszedniük egy lízingcégtől, márpedig ezeknek a cégeknek - melyek a legnagyobb vásárlóknak tekinthetők - a megrendelésire általában kedvező előjelként tekintenek egy modell hosszú távú sikerességét illetően. Jelenleg az Airbus 555-840 utas szállítási kapacitással rendelkező gépe 161 megrendelésnél tart.

Az első Dreamliner összeszerelése májusban kezdődött, a Boeing szóvivője szerint azonban amint megtörténik a teljes üzembe helyezés, mindössze három napra lesz szükségük egy-egy repülőgép összeszereléséhez.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • hodobaj #104
    A BMW is hasonlít a Mercedesre:)
    Az nem másolás hogy ránézünk és jé ezek is sárkány formát használnak attól még az orosz, japán, kínai... mérnököknek ugyan úgy megkel tervezni a gép vázát a hajtóművet a vezérlést szóval az hogy 2 gép kívülről hogy nézz ki az nem mondható másolásnak. Egyszerűen csak az aerodinamika miatt lesz olyan nem is lehetne más kialakítású géppel 2,5 mach-al repülni.
    A repülök és környezet védelem meg ma már reklám duma(bulvár-shit). A szén tüzelésű erőművek Kínába pár hét alatt nyomnak ki annyi CO-t meg CO2-t mint az összes repülő egy évben.
  • endrev #103
    Ez döbbenetes, ez fantasztikus!

    KEMÉNY 20%-KAL KEVESEBB SZÉNDIOXIDOT BOCSÁT KI!!!!

    Lehet hogy mégis túléljük a következő ötszáz évet...!!! :DDD
  • Molnibalage #102
    Nos a radar azért nem látja, mert a kisugározz energia arra elég, hogy eléjrej a gépeig és a radarjelre küld vissza jelet a gép transzpondere. Ha kikapcsolja a gép, akkor az észelési távolság DRASZTIKUSAN csökken és akkor is csak annyit láétsz, hogy egy repülő valami, de többet nem.
  • babajaga #101
    A műanyag legyártása legalább annyira környezetkárosító mint az aluminiumé.
  • bandypappa #100
    Nemtudom mennyi lesz a repülök szolgálati ideje, tekintve a rohamosan csökkenö olaj- és kerozinkészleteket. Egy biztos a jövöben drágább lesz az utazás, inkább megyek maglevvel, ha itt is lesz.
  • Akuma #99
    Talán mert az alumíniumot bauxitból nyerik igen bonyolult folyamatokkal és nem is annyira erős mint a szénszálas szerkezet, tehát több kell belőle. Illetve ötvözni kell erősen, hogy megfelelő szilárdsága-szívóssága legyen.
  • Akuma #98
    Én úgy tudtam, hogy a jeladó csak azonosításra való, de nélküle attól még látja a radar, mint azonosítatlan repülő tárgy... Ilyenkor szoktak rá kilőni egy föld-levegő rakétát. Volt is már ebből tragédia... Egy utasszállító gépet szedtek le tévedésből... Ahoz, hogy ne lássa a radar jeladó nélkül, ahoz az kell, hogy megfelelően alacsonyan repüljön (szeptember 11. Pentagon).
  • babajaga #97
    Miért lenne a szénszálas anyag környezetbarátabb mint az alumínium?
  • babajaga #96
    "alumínium helyett immár szénszálas anyagból készült, és többek között ennek köszönhetően a valaha épített legkörnyezetbarátabb gépként emlegetik."

    Miért lenne a szénszálas anyag jobb?
  • Molnibalage #95
    Téves az info, a terv szerint asszem HAVI négy darabot kéne elérni a termelés felfutásakor, de ez még nem megy.