Berta Sándor

Valós időben frissített navigációs rendszer

A Felkelő Nap országában új megoldás indult hódító útjára. A Toyota japán autógyártó cég bemutatta ugyanis az első úgynevezett Map on demand berendezést.

Az új járműfedélzeti navigációs rendszer legnagyobb előnye, hogy az eddig piacra dobott és általában félévente frissített társaival szemben képes a közlekedési helyzettel összefüggő különböző adatokat valós időben azonnal megkapni és feldolgozni, így a vezető a kijelzőre pillantva mindig az aktuális állapotokról tájékozódhat. A központi adatbázisba mindent azonnal betáplálhatnak, legyen szó egy éppen kezdődő építkezés, egy új közlekedési tábla kihelyezése vagy egy kialakuló dugó.

Akido Toyoda, a konszern illetékes munkatársa szerint a hivatalosan G-Book mX nevet viselő rendszer azonban nemcsak a központtól kapott, hanem az egyes Toyota személygépkocsik által összegyűjtött információkat is megkapja, feldolgozza és továbbítja. Ilyen adatok például az egyes járművek sebessége és pontos helyzete, amiket a központi adatbázis anonim szerez be, vagyis senki nem tudja, hogy egy másik gépkocsiban ki ül.


A Floating-Car-Datának nevezett eljárás rövid időn belül népszerűvé válhat, ennek oka, hogy a Toyotának a japán autópiacon 45 százalékos részesedése van. A hálózat figyelmezteti a vezetőket a stoptáblákra és a különböző veszélyhelyzetekre, a fedélzeti egység pedig azonnal értesíti a központot, ha egy légzsák működésbe lép és az autós nem reagál. A rendszer ezenkívül megakadályozza a gépjármű-lopásokat is, mivel automatikusan figyelmezteti egy a mobiltelefonra küldött üzenetben a tulajdonost, ha például nem zárta be az ajtókat. Az új megoldást májustól minden Toyota-modellbe beépítik.

A G-Book mX egy merevlemezes adattároló és egy útvonal-tervező ötvözete és bármilyen Bluetooth-kompatibilis mobiltelefonnal együtt tud működni. A bejövő adatokat a fedélzeti navigációs rendszer azonnal megjeleníti a gépkocsiban elhelyezett színes kijelzőn. A vezetőknek csupán az adatátvitel díját kell kifizetniük. A G-Book mX Pro luxusváltozatnál viszont az információkat közvetlenül az adott jármű adatkommunikációs moduljához továbbítják, így az információkat még gyorsabban megkapja az autós.

Ezenkívül van egy kiegészítő szolgáltatás is, amelynek ára évi 75 euró. Az ezt igénybe vevők egy operátor segítségével akár az autójukból ülve is lefoglalhatnak egy repülőjegyet. A kényelemnek azonban ára van. Már a G-Book mX elődje a G-Book Alpha merevlemezzel, CD-lejátszóval, 6,5 colos színes képernyővel, tv-tunerrel és beépített mobiltelefon-csatlakozóval kereken 1600 eurót kóstált. Igaz a magas ár ellenére az elmúlt 2 évben így is félmillió Toyotába építették be. Az ugyanakkor egyelőre még kérdéses, hogy a megoldás megjelenik-e Európában és ha igen, mikor.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • hellobello #24
    Szerintem nem is olyan rossz a Mio Moov Navigáció !
    A Moov az egyik legfejlettebbb navigációs program és 38 európai országot részletes térképpel támogat.
    Ez a tuti !
  • KM #23
    Kicsit érthetőbben! Ki mondott mit?
    Maradjunk meg a jelenlegi szinten vagy menjünk vissza a barlangba?
  • vax #22
    Hát nem akarlak megbántani, de Te vagy nem nyugaton jártál vagy nyugaton jártál de nem helybeliek falujában, de lakott területen nagyon, de nagyon betartják a sebesség határokat. Sőt az országutakon és autópályán is. Nálunk sokkal jobban. Ezért is jobbak a baleseti statisztikák.
  • vax #21
    Hát ez igaz, hogy a "gyári" beépített ennyibe kerül, de sajnos nem ér ennyivel többet. Sőt. Na de mindegy.
  • peetking #20
    látom elvagytok srácok...
    szvsz ez egy baromság, olyan embereknek való akik nem tudnak normálisan közlekedni, és minimális helyzet felismerési és megoldási képességel sem rendelkeznek. mert azok akik kicsit képesek önállóan gondolkozni azoknak ez teljesen fölösleges. TMC + GPS bőven elég. én csak akkor használom a PDA-s GPS emet hogyha nem tudom hova kell menni pontosan. (utca, házszám).

    KM te nagyon rászáltal wanekre, de nem értem ennek az alapját. ez a "ja, hogy száguldozni szoktál..." megállapításod kellőképpen tükrözi a szinvonaladat. manapság kevesen vannak akik betartják a(z) 50,90,110,130 as táblákat. még a 85 éves nagyapám is 110 el hajtja közúton a matizát... én meg ritkán megyek 120 alatt közúton. meg lehet ezért ostorozni, de ez van. ha jártál már nyugaton (nem pályán, hanem simán kis falukban) az emberek egytől egyig simán túl lépték a megengedett sebesség határt és mindenki előre villogot h vigyázz rendőr...
    annyit akartam csak ebből kihozni h igen sok kérdést vet fel az a tény h a rendszer statisztikát gyűjt arról h mennyi a haladási sebesség. egy késöbbi rendelettel a kormány kötelezővé teheti az ilyen kütyük használatát és onnatól büntetnek ahol tudna. szép jövő...
  • Danielmagua #19
    maximálisan egyetértek veled!!
  • KM #18
    Oktatok...
  • wanek #17
    LOL!!!!
    Kinyomtatod a hozzászólásaimat, elviszed egy könyvkötőhöz, majd nagy élvezettel olvasgatod.
    "Részemről a vita (veled) befejezve..." - következetes SEM vagy...
  • KM #16
    Legalább elgondolkoznál azon, hogy mi volt eredetileg a problémám az észrevételeddel, aztán szólalj meg!
  • KM #15
    Mennyi a tarifád?
    Az egyik ismerősömnek is van navigációs rendszere, de nem igazán konyít hozzá (a felépítéséhez). Az írásodból sem az jött le, hogy nagyon értenél hozzá...
    Olyan logikád van, hogy azt már publikálni kellene (kötve-fűzve).

    Sok sikert az élethez!