Dojcsák Dániel

Öregesen vezetnek az autóban telefonálók

Azok a so­fő­rök, akik ép­pen te­le­fon­ju­kat hasz­nál­ják, úgy ve­zet­nek, mint a na­gyon öreg em­be­rek. Las­sabb a reak­ció­ide­jük, és je­len­tő­sen meg­nő az esé­lye, hogy ne ve­gyék ész­re ma­guk előtt a dol­go­kat.

Egy tanulmány szerint mobiltelefonálás közben még a fiatal sofőrök is - akiknek egyébként a legjobb reflexük - úgy vezettek, mint a 70 éves emberek. "Ha nagyon gyorsan öregként akarsz viselkedni, akkor csak beszélj a mobilodon, miközben vezetsz" - mondta Frank Drews, pszichológus professzor. "Ha volán mögé ültetsz egy 20 éves vezetőt mobillal, reakcióideje drasztikusan lecsökken arra az időre, amíg telefonál" - tette hozzá David Strayer, a kutatás vezetője.


A vizsgálatot a General Electric szimulátorával végezték

A kutatási feljegyzésekből kiderül, hogy Frank Strayer csapata 65-74 és 18-25 éves embereket vizsgált. Az előzetes felmérések kimutatták, hogy az idősek jóval lassabban dolgozzák fel az információkat, ami normális, papírforma eredmény. A jelentkezők egy teljes műszerfallal, kormánnyal és pedálokkal ellátott autószimulátorba ülhettek bele. A teszt során három forgalmi helyzetben kellett helyt állniuk, melyek között volt autópálya és városi forgalom is. Minden alanynak négy 16 kilométeres távot kellett megtennie úgy, hogy az utazás fele alatt használtak mobil telefont, a másik fele alatt nem, illetve fejhallgató és kihangosító használatával is végeztek kísérleteket.

Az idősebb emberek a szemben megjelenő autóval való ütközés elkerülésére, lassabban nyomták meg a fékpedált, lassabban nyerték vissza eredeti sebességüket és nagyobb követési távolságot hagytak. A telefonálás természetesen az időseket még rosszabb vezetővé tette, de a meglepő, hogy a fiatalok ugyanolyan eredményt értek el telefonnal, mint a 70 évesek anélkül. A fékezéshez szükséges idő 18%-kal romlott, mind a fiataloknál, mind az időseknél. A beszélgetés 12%-kal hosszabb követési távolságot eredményezett és számokkal ugyan ez nem leírható, de jóval kevesebb figyelem jutott az útra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Yfel #40
    ugy legyen
  • BiroAndras #39
    "mi lehet olyan állati fontos amivel felhívnak, hogy ne tudjon várni amíg kiszállok a kocsiból..."

    Addig örülj, amíg nem tudod...
  • Yfel #38
    Mint Pl nekem, hadd magyarázzak el neked valamit nagyongyorsan:

    Egy automata kocsiban a következő sebességek vannak

    P (park)
    R (Reverse)
    N (Neutral)
    D (Drive)
    3
    2
    1

    A 3-2-1 arra való, hogy a számmal jelzett sebesség fölé ne kapcsoljon a váltó, illetve ha az adott számra teszed (pl utazósebességnél bevágod 3-ba) akkor visszavált és motorféket ad. Az automata váltós kocsival közlekedőket meg nem kell lenézni csak azért, mert nincs kedvük városban lámpáknál folyamatosan a váltással töketlenkedni.

    Bármelyik fajta kocsi jó csak tudni kell használni.

    Y

    PS: mi lehet olyan állati fontos amivel felhívnak, hogy ne tudjon várni amíg kiszállok a kocsiból... arra van az üzenetrögzítő...
  • Skynet #37
    De ahogy így olvasom utólag csöppet félreértelmezted a dolgot mert DW azt írta hogy FÉK+MOTORFÉK és nem azt hogy a motorfék jobb mint a fék...:)
  • Skynet #36
    Heeeee?
    Na azt azért ne mond már komolyan hogy jobban áll meg egy autó csak fékkel mint fék+motorfékkel...:D:D:D
    Öreg.....Jogsi!!!!:)

    Ott kezdődik a probléma hogyha tövignyomod a féket és csúszik a kerék szarabbul áll meg mintha csúszáshatűásig fékeznél...Hameg gurul a kerék és fékezel a motorfék + rádob a fékhatásra....Hülyeségeket hogy öregautó mert a motorfék hat ne mondj már,még ABS-el felszerelt kocsikon is jobb a fékhatás ha motorféket is visz bele.....Lol..:)
  • p00h #35
    oooh, jaj de fenyít itt a dw cica... lehet több vezetett km-em van mint neked... nemérted sem a humort és neten ítélkezel, szép 1 ember vagy
  • DW #34
    Jó, nem magyarázok, főleg nem olyannak, akinek automata váltós autója van...Aki meg próbálta, az tudja miről beszélek.
  • Cobra. #33
    Nagyon régi autód lehet DW, ha motorfékkel jobban lassul, mint a kerékfékekkel (vagy csak rá kellene nézni a fékrendszerre)
    Erős fékezést meg eleve jobb kinyomott kuplunggal csinálni, mert a motor fordulata lassabban esik le, mint ahogy lassítja a fék az autót. Bár nekem ilyenre nem kell figyelnem az automata váltó mellett
  • DW #32
    Hú de vicces valaki. Humor Herold bazzeg. Mér te nézed a kormányt miközbe "tekered", vagy nézed a váltót miközben "kapcsolsz"? Látom te is most jöttél a rutinpályáról:D
  • p00h #31
    jókancsi lehetsz ha 1ik szemed a kormányon, másik meg a váltón. és mivel nézed az utat?