Berta Sándor

Túl sok energiát fogyasztanak a csomag­szállító drónok

Nem csupán a sebesség és a hatótávolság fontos a robotrepülőgépeknél.

A Luther Márton Tudományegyetem kutatójának tanulmánya szerint egy csomagszállítás során a pilóta nélküli légi járművek sokkal rosszabb energiahatékonysággal végzik a munkájukat, mint a klasszikus teherautók. A csomagszállító drónok különösen a sűrűn lakott területeken fogyasztanak arányosan túl sok energiát és a hatótávolságukat is jelentős mértékben befolyásolják az időjárási körülmények, például a szélerősség. A vidéki régiókban viszont komoly vetélytársaik lehetnek a dízel tehergépkocsiknak.

Dr. Thomas Kirschstein, a Luther Márton Tudományegyetem Gyártási és Logisztikai Tanszékének munkatársa kijelentette, hogy a Google, a DHL és az Amazon néhány éve kísérleteznek ezen a területen és tavaly elindították az első kereskedelmi projektjeiket az Amerikai Egyesült Államokban és Ausztráliában. A szakember arra volt kíváncsi, hogy a jelenlegi robotrepülőgép-modellek versenyképesek-e energiafogyasztás szempontjából a teherautókkal vagy sem. Szimulációk segítségével modellezte le, hogy mely járművek milyen körülmények rendelkeznek a legjobb energiafogyasztási jellemzőkkel. Kirschstein rámutatott, hogy a drónok esetében sokszor csak azt nézik, hogy gyorsan és olcsón szállítják-e ki a csomagokat, más szempontokat szinte nem is vesznek figyelembe. Pedig nagyon nem mindegy, hogy a szállított csomagok száma és a közlekedési helyzet hogyan hat az energiafogyasztásra, s emellett a káros anyagok kibocsátásának mértéke sem érdektelen adat.


Az elektromos tehergépkocsik jóval energiatakarékosabbak, mint a dízel teherautók, azoknál akár 50 százalékkal kevesebb energiát fogyasztanak. Mindez a városi körülmények (nagyobb forgalom, dugók stb.) miatt egyáltalán nem meglepő. A robotrepülőgépeknél nincsenek ilyen problémák, de az időjárás annál inkább hat a járművekre, így például erős szélben nehézséget okoz nekik az előre meghatározott útvonalon való maradás. A szembe- és a hátszél viszont nagyon pozitívan hathat az energiafogyasztásra. Viszonylag megnő a fogyasztás akkor, ha a drónnak egy helyben kell lebegnie, például ha egy csomagot valakinek az ajtaja elé kell letennie és várnia kell az illetőre.

A szimulációk szerint a robotrepülőgépek egy sűrűn lakott városban arányosan és átlagosan tízszer többet fogyasztanak, mint egy elektromos teherautó. További problémát jelent, hogy egy pilóta nélküli légi jármű jelenleg csak egy csomagot tud kiszállítani, míg egy tehergépkocsi akár több tíz vagy több száz darabot is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Akva #8
    A postagalamb sokkal energiahatékonyab.
  • NEXUS6 #7
    Hihetetlen, hogy hol tart már a tudomány!
    Nem akarok beleszólni, de ehhez azért nem kell egy évekig tartó tudományos projekt, hogy ezeket a dolgokat megállapítsák XD

    Sarkítva, Ottóka is rájön ezekre, aki kariajiba kapott egy tecsós játék drónt, meg egy távirányítós autót. Az egyik 15 percig megy egy feltöltéssel, a másik meg az összes legóvárát meg szuperhírós babáját már feldöntötte mire jó pár órás nyüstölés után megadja magát. XD
  • kvp #6
    "A drón olyan feladatot végez el,amit egy autó nem tud megcsinálni! Ugye így már nem is olyan fontos a fogyasztása?"

    Pont az a cikk lenyge, hogy ha csak foldi jarmuveket hasznalnanak, akkor ugyanazt a feladatot olcsobban es energiahatekonyabban el lehetne vegezni. Raadasul ha elektromos teherautokat (es kis sokkerekes robotokat) hasznalnanak, akkor allas kozben semennyi energiat nem fogasztananak. Tehat erdemes lenne a dronos legi helyett a felszini, elektromos hajtasu csomagszallitast fejleszteni.

    A javaslat pedig az, hogy surun lakott varosokban legyen inkabb elektromos teherauto, majd onnan az ajtoig elektromos felszini robot a szallitoezkoz. Es akkor a dronos csomagszallitas maradna a tavoli pusztaban lakoknak. (oda viszont sokkal jobbak a szarnyas vtol dronok)
  • barret #5
    Ökörség ez az összehasonlítás,a cikk szerzőjének fingja sincs az egészről... Egy drón akkor is fogyaszt,ha áll a levegőben,mégpedig nem keveset,mert a súlyát meg kell akkor is tartania! A kerekes járművek állás közben annyit fogyasztanak,hogy éppen ne álljon le a motor.Van kis különbség! Ennyi erővel összehasonlíthatja a tengeri malacot,a tejbegrízzel!
    A drón olyan feladatot végez el,amit egy autó nem tud megcsinálni! Ugye így már nem is olyan fontos a fogyasztása? Egy feladatot meg kell oldani.A és B pont közötti szállítás légtérben, fel és leszállással. Ha ezt meg tudja csinálni egy autó,akkor beszélhetünk a fogyasztás különbségről.
  • Cat #4
    A vonatok a házakig viszik a csomagokat? Mert a drónok és a teherautók igen.
  • kvp #3
    Igen, a dron-teherauto-vonat-teherauto-dron osszeallitas sokkal hatekonyabb mint dronnal vagy teherautoval menni ket varos kozott. Nem veletlen, hogy japanban ugyan a postai kiszallitas teherautokkal tortenik, de a varosok kozott a teherautok kontenereit vonatokra rakjak. Sot ha a repulo elektromos dron helyett felszini elektromos jarmuvet hasznalnak az meg jobb. (kis hatkereku UGV-k, Kinaban mar hasznaljak)

    Kontinensek kozott pedig a hajos szallitas elonyosebb mint a repulos. Tehat teherauto-vonat-hajo-vonat-teherauto. Amerikaban is igy szallitjak ki a legtobb kinabol szarmazo csomagot.
  • gombabácsi #2
    ez az egész teljesen rossz összehasonlítás. ennyi erővel a vonatokról is szólhatna a cikk, hogy azok meg még energiatakarékosabbak...
  • Neocortex #1
    Az egész "probléma" áthidalható önvezető teherautóról indított drónokkal, csak addig valahogy el is kell jutnia a technológiának.
    Egyébként sincs értelme az összehasonlításnak mert az emberi munkaerő sokkal értékesebb