Berta Sándor

Önállóan közlekedhetnek majd a kínai szupervonatok

A szerelvények egy az idén elkészülő új vonalra kerülnek. Az ország nagyon készül a 2022-es téli olimpiára.

Jelenleg a világon Kínának van a legkiterjedtebb nagy sebességű vasúti hálózata, amely a jövőben tovább fog növekedni, köszönhetően annak, hogy az ázsiai állam prioritásként kezeli a területet. E hálózat egyik elemét jelentik a több mint 300 kilométer/órás sebességgel közlekedő Fuxing-vonatok, amelyeket teljes mértékben az ázsiai államban fejlesztettek ki és készítenek.

A kínai vasúttársaság, a China Railway Corporation (CRC) jelezte, hogy az új szerelvények lesznek az első teljesen önállóan közlekedő vonatok. Mindezt a beépített Automatic Train Operating (ATO) rendszer teszi majd lehetővé, amely részben a fedélzeti, részben az állomásokon elhelyezett egységekből, továbbá az előbbieket összekötő kommunikációs hálózatból áll. Az ATO-t már jelenleg is használják néhány helyi metróban, valamint Kanton régió két vasútvonalán, utóbbiak esetében ugyanakkor a szerelvények csak 200 kilométer/órás sebességgel közlekednek.


Az új Jing-Zhang nevű vonalon a vonatok 300-350 kilométer/órás sebességgel haladhatnak majd. Ezek lesznek az első olyan szerelvények, amelyek ekkora sebesség mellett automatizált módon fognak közlekedni. Az új, körülbelül 175 kilométer hosszú vonal Pekinget köti majd össze a Hopej tartományban található télisport-központtal, Zhangjiakouval. Az út időtartama mindössze 50 perc lesz - a korábbi 3,5 óra helyett. A centrumot kifejezetten a 2022-es téli olimpiai játékokra építik fel és az idén készül el.

A CRC a Fuxing-vonatokat tavaly már 94 napon át tesztelte a Peking-Senjang vonalon. (Utóbbi település Liaoning tartomány fővárosa.) Az összes rendszer megbízhatóan működött. Ennek ellenére - biztonsági okokból - eleinte minden Fuxing-vonaton lesz egy mozdonyvezető is, hogy vészhelyzeten esetén beavatkozhasson. A körülbelül 10 éven át tartó átmeneti időszak után az összes szerelvény önállóan fog közlekedni. A Fuxing-vonatokat a CRC építette és 2017 júniusa óta használja azokat. Egy 1300 kilométer hosszú Peking-Sanghaj út megtétele ezekkel a szerelvényekkel 4 óra 28 percbe telik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Cefet #2
    Azért az nem lenne rossz, ha 4,5 óra alatt leérnék mondjuk a görög tengerpartra...
    Ez az utazási idő simán versenyképes a repülőkkel.
  • kvp #1
    Mivel teljes mertekben zart palyan haladnak, ezert ez a vonal is tekintheto egyfajta eleg gyors metronak. Az egyetlen dolog amikor emberi beavatkozasra lehet szukseg az ha valami a palyara kerul felulrol. Viszont ekkora sebessegnel egy ember nem sokat tud tenni, viszont a megfelelo szenzorok sokkal messzebbre es jobban latnak el. Minden mas eshetosegre felkeszitheto az automatika, ugyanis barmi van eleg ha megall. Igazabol vonatok es barmilyen kotottpalyas jarmu eseten az egyetlen megoldas hiba eseten ha megall a jarmu

    A normal mukodeshez alapvetoen nem kell bonyolultabb technologia mint ami egy atlagos automata metrohoz kell, raadasul itt sokkal kevesebb megallo van, tehat ha egyszer mar elindult a szerelveny es minden ajto zarva van, akkor nagyjabol az emberi zavar mar kizarhato. (felteve hogy nem vezettek at feluljarokat a vonal folott, de jelen esetben ugy nez ki, hogy a vasut megy legfelul es minden mas alatta)

    ps: Automatizalasban egyebkent a kotott palyas jarmuvek sokkal konnyebb helyzetben vannak, tehat pl. egy automata villamost konnyebb megepiteni mint egy automata buszt, mert a villamos nem tudja felrerantani a kormanyt, ezert csak a sebessege allithato 0 es utazosebesseg kozott, a szembejovo akadalyok fuggvenyeben. Ez egy egydimenzios rendszer ahol csak az akadaly tavolsaga, fektavolsag, sebesseg egyenletet kell megoldani, azaz ne menjunk gyorsabban mint amirol meg meg tudunk allni es ne menjunk be olyan helyre ahol nem lehet tetszoleges idore megallni (keresztezodes) csak ha van is hely onnan kihaladni. Tovabba ne induljon el addig amig nyitva vannak az ajtok vagy barmi tartozkodik a jarmu mellett egy bizonyos tavolsagon belul.