Berta Sándor

Apple Watch - sikerre ítélve?

Jóval több kompatibilis program lesz hozzáférhető az órához, mint ahogyan arra korábban számítani lehetett. Az Evernote első embere biztos abban, hogy a termék sikeres lesz.

A felhasználók 3000 szoftverből válogathatnak majd, azonban az appFigures piackutató szolgálat információi alapján ez a szám egyetlen esztendő alatt mintegy százezerre emelkedhet. Tim Cook vezérigazgató korábban azt prognosztizálta, hogy 1000 ilyen alkalmazás lesz hozzáférhető. Összehasonlításul: a Samsung Gear eszközökhöz is több mint 3000 kompatibilis program érhető el, de ott ez a kínálat az elmúlt másfél esztendő során alakult ki.

Az Apple számos szoftvert kínál, ezek között van az Apple Pay fizetési szolgáltatás, számos fitneszalkalmazás, levelezőkliens, SMS-küldő és az Apple TV-t vezérlő megoldás, s zenelejátszó. A legtöbb funkció használatához Bluetooth- vagy WLAN-kapcsolatra, illetve ezek segítségével csatlakoztatott iPhone készülékre van szükség. Emellett programokat kínál többek között az Uber, a Twitter és számos más vállalat is, például a BMW, a Lufthansa, a Nike, az Instagram, a Onefootball, a Wunderlist, az Evernote, a TripAdvisor, a CNN, a GreenKitchen, az easyJet, a Shazam, a Flipboard és a Babbel. Az App Store kínálatában külön vannak rendezve a családi, az utazási, az egészségügyi és a fitnesz-, a kreativitást serkentő, valamint a munka- és a kommunikációs szoftverek.


Az Evernote vezetője, Phil Libin már tavaly leszögezte, hogy szerinte az Apple Watch lesz az első olyan okosóra, amely tömegesen elterjedhet. A menedzser most kifejtette, hogy egy 18 000 euróért megvásárolt órát már szeretne továbbadni a gyerekeinek és egy ilyen terméknek nem kellene elavulnia. Libint már a fejlesztés korai szakaszába bevonták és az Evernote alkalmazása az első programok között volt, amelyek elérhetővé váltak az okosórára.

"Az okosórák minden olyan tevékenységre alkalmasak, amelyeket 5 másodperc vagy kevesebb idő alatt el lehet intézni. Rövid pillantást lehet vetni például egy üzenetre vagy láthatóvá válik a navigációs alkalmazás egyik lekanyarodással kapcsolatos értesítése. Csupa olyan dolog, amelyek miatt az okostelefont elő kellene venni a táskából, csak azért, hogy utána újra eltegyük. Akár egy gyors ötlet is lediktálható. Mindez azt jelenti, hogy az okosóráknak köszönhetően gyakrabban fogunk kapcsolatba lépni az alkalmazásokkal, cserébe viszont ezek az interakciók rövidebbek lesznek."

"Az Apple valami fontos dolgot ismert fel. Nem ésszerű kizárólag az okosórákhoz alkalmazásokat készíteni, hiszen ezek a készülékek szinte mindig össze vannak kötve az okostelefonokkal, tehát az okostelefonos programokat kell megváltoztatni. A tervezőknek meg kell magukat kérdezniük, hogy milyen funkciókat lehet kiszervezni és miként lehet elérni, hogy az interakció viszonylag rövid és egyszerű legyen" - jelentette ki Phil Libin.

Az üzletember hozzátette, hogy az Apple nagyon sok időt töltött azzal, hogy megtalálja az interakció új formáit. A társaság kidolgozta a Force Touch eljárást, azaz a nyomás erőssége is számít, és rendkívüli módon leegyszerűsítette a felhasználói felületet. Mindez kizárja bizonyos feladatok elvégzését, az megmarad az iPhone készülékeken. Ez egy markáns különbség az Androidot futtató modellekkel szemben, amelyek önálló termékek akarnak lenni. Azoknál a tervezők megpróbálnak lehetőleg sok dolgot integrálni az eszközökbe, de ettől a termékek kevésbé felhasználóbaráttá válnak, így elsősorban a műszaki újdonságokért rajongóknak lesznek érdekesek.


Libin egy másik szempontra is rávilágított: a hagyományos reklámok nem fognak működni az okosórákon. "Talán a hirdetések új formáit kell megtalálni. Ugyanakkor az okosórákon a reklámok megjelenítése nagyon nehéz dolog, hiszen a kijelző kicsi. Én személy szerint nem tolerálnám ezeket az ajánlatokat. Talán a nagy, mindent a hirdetési bevételekből finanszírozó internetes cégek korszaka már lezárult - részben a növekvő adatvédelmi aggályok miatt is. Mindegyik olyan sikeres startup - Airbnb, Uber, WhatsApp - esetében, amelyet a 2008-as gazdasági válság után alapítottak, a szolgáltatásokért és a tartalmakért közvetlenül is fizethetnek az ügyfelek. Ez sokkal direktebb és becsületesebb, mint a felhasználók adatainak az értékesítése."

"Azt hiszem, hogy az okosóra hosszabb ideig marad majd aktuális, mint egy okostelefon és talán csak három évenként kell majd lecserélni. Ezen a piacon - a gyors technikai fejlődés miatt - az árak gyorsan fognak csökkenni. Végül, úgy gondolom, hogy az a közel 100 éves szokás, miszerint az órájára pillantó személyt udvariatlannak tartjuk, az okosórák sikerességével egyre inkább elveszíti majd a jelentőségét" - szögezte le Phil Libin.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)