Hunter
Elismerte felelősségét a BP
A BP elismerte a Barack Obama által kedden rárótt "teljes felelősséget" a Mexikói-öbölben kialakuló ökológiai katasztrófáért.
A hatalmas olajfolt a társaság egyik fúrótornyán bekövetkezett robbanás után kezdett döbbenetes ütemben terjeszkedni. Tony Hayward, a BP vezetője elmondta, nem cége okolható a balesetért, melynek következtében a torony április 22-én elsüllyedt. A meghibásodott felszerelés a Transocean nevű fúrócég tulajdonát képezte, így mindkét cég bíróság elé fog állni az üggyel kapcsolatban.
Obama elnök példátlan környezeti katasztrófaként értékelte az olajszivárgást. "A BP felelős ezért a szivárgásért. A BP-nek kell állnia a számlát" - hangsúlyozta, jelezve, hogy az Egyesült Államok kormánya komoly nyomást fog gyakorolni az olajtársaságra. Hayward szerint cége teljes mértékben együttműködik az amerikai hatóságokkal. "Néhány vitától eltekintve rendkívüli együttműködési viszonyt alakítottunk ki a szövetségi hatóságokkal" - nyilatkozott Hayward. "Egyértelmű, hogy nagyon jól dolgozunk együtt. A felelősség tekintetében is szeretnék egyértelműen állást foglalni, nem mi okoztuk a balesetet, de a mi felelősségünk a szivárgás megszüntetése és az olaj eltakarítása."
A baleset helyszínén naponta több ezer hordónyi olaj áramlik a vízbe. Az olaj egy része eljutott a partokra is, de a szakértők szerint az olajfolt nagy része a Louisianai partvidéktől néhány kilométerre, a vízben halmozódik fel, aminek máris rendkívüli következményei vannak az élővilágra és a terület halászati iparágára egyaránt. Az USA tengeri hal, rák és kagyló ellátásának 40 százaléka származik a Mexikói-öbölből. A hatóságok abba már végleg nem is mernek belegondolni, hogy mi történik, ha a teljes folt partot ér, márpedig az időjárás kedvezni látszik ennek a folyamatnak.
A BP három fronton igyekszik felvenni a küzdelmet a szivárgással. Tengeralatti robotjaik 1,5 kilométeres mélységben dolgoznak az olaj kiáramlását lehetővé tevő meghibásodott biztonsági szelep aktiválásán. Ugyanakkor egy hajót is a helyszínre küldtek, ami felszívja a kiszökött olajat, valamint egy új kút fúrásán is dolgoznak, ami segíthet csökkenteni a területen uralkodó nyomást.
Tény, hogy ez dollármilliárdokba fog kerülni a társaságnak, miközben a BP bejelentése szerint kártérítést is fizetnek az érintetteknek. A cég részvényei természetesen zuhanni kezdtek, a baleset óta közel 20 milliárd dollárral esett a részvények piaci értéke. Ugyan a keddi nap némi visszakapaszkodást hozott számukra, a tőzsdei helyzet azonban pontosan ugyanolyan bizonytalan, mint a szivárgás megszüntetése.
A környezeti tudósok szerint az olajfolt ökológiai és biológiai következményi éveken, akár évtizedeken át észlelhetők lesznek a területen, mely különösen érzékeny a szennyeződésekre, mivel sok a mocsaras terület, ahol kisebb a víz mozgása, ezáltal nehezebben megy végbe a tisztulás.
A hatalmas olajfolt a társaság egyik fúrótornyán bekövetkezett robbanás után kezdett döbbenetes ütemben terjeszkedni. Tony Hayward, a BP vezetője elmondta, nem cége okolható a balesetért, melynek következtében a torony április 22-én elsüllyedt. A meghibásodott felszerelés a Transocean nevű fúrócég tulajdonát képezte, így mindkét cég bíróság elé fog állni az üggyel kapcsolatban.
Obama elnök példátlan környezeti katasztrófaként értékelte az olajszivárgást. "A BP felelős ezért a szivárgásért. A BP-nek kell állnia a számlát" - hangsúlyozta, jelezve, hogy az Egyesült Államok kormánya komoly nyomást fog gyakorolni az olajtársaságra. Hayward szerint cége teljes mértékben együttműködik az amerikai hatóságokkal. "Néhány vitától eltekintve rendkívüli együttműködési viszonyt alakítottunk ki a szövetségi hatóságokkal" - nyilatkozott Hayward. "Egyértelmű, hogy nagyon jól dolgozunk együtt. A felelősség tekintetében is szeretnék egyértelműen állást foglalni, nem mi okoztuk a balesetet, de a mi felelősségünk a szivárgás megszüntetése és az olaj eltakarítása."
A baleset helyszínén naponta több ezer hordónyi olaj áramlik a vízbe. Az olaj egy része eljutott a partokra is, de a szakértők szerint az olajfolt nagy része a Louisianai partvidéktől néhány kilométerre, a vízben halmozódik fel, aminek máris rendkívüli következményei vannak az élővilágra és a terület halászati iparágára egyaránt. Az USA tengeri hal, rák és kagyló ellátásának 40 százaléka származik a Mexikói-öbölből. A hatóságok abba már végleg nem is mernek belegondolni, hogy mi történik, ha a teljes folt partot ér, márpedig az időjárás kedvezni látszik ennek a folyamatnak.
A BP három fronton igyekszik felvenni a küzdelmet a szivárgással. Tengeralatti robotjaik 1,5 kilométeres mélységben dolgoznak az olaj kiáramlását lehetővé tevő meghibásodott biztonsági szelep aktiválásán. Ugyanakkor egy hajót is a helyszínre küldtek, ami felszívja a kiszökött olajat, valamint egy új kút fúrásán is dolgoznak, ami segíthet csökkenteni a területen uralkodó nyomást.
Tény, hogy ez dollármilliárdokba fog kerülni a társaságnak, miközben a BP bejelentése szerint kártérítést is fizetnek az érintetteknek. A cég részvényei természetesen zuhanni kezdtek, a baleset óta közel 20 milliárd dollárral esett a részvények piaci értéke. Ugyan a keddi nap némi visszakapaszkodást hozott számukra, a tőzsdei helyzet azonban pontosan ugyanolyan bizonytalan, mint a szivárgás megszüntetése.
A környezeti tudósok szerint az olajfolt ökológiai és biológiai következményi éveken, akár évtizedeken át észlelhetők lesznek a területen, mely különösen érzékeny a szennyeződésekre, mivel sok a mocsaras terület, ahol kisebb a víz mozgása, ezáltal nehezebben megy végbe a tisztulás.