Berta Sándor
Mikrohullám az autók megállítására
Az Euroka Aerospace amerikai cég mérnökei olyan mikrohullámú eszközt fejlesztettek ki, amely képes akár egy jármű elektronikáját is blokkolni és így az autót vagy akár egy csónakot megállítani.
A prototípus már felszerelhető egy gépkocsi tetejére. A készülék használat közben egy mikrohullám-sorozatot lő ki a céljárműre, a találat megbénítja a motorban lévő processzorokat és így a jármű megáll. Nem véletlen, hogy a megoldás máris felkeltette az amerikai rendőrség érdeklődését, hiszen a segítségével könnyen megállíthatók lennének az országban mindennapos ámokfutók. De a berendezés ugyanilyen hatékonyan működhetne a katonai támaszpontok ellenőrzőpontjainál vagy a repülőtereknél és más fontos intézményeknél is, például szóba került az alkalmazása az olajfúrótornyok védelmére.
"Terveink szerint az első eszközöket 18 hónapon belül beépíthetjük rendőrautókba" - mondta James Tatoian, az Eureka Aerospace és a projekt vezetője. A készülék súlya kereken 100 kilogramm és egyenárammal működik. A mikrohullámokat egy speciális antenna segítségével lövik ki a céljármű irányába és minden nem fémes anyagon áthatolnak. Az eszköz blokkolja, illetve akár tönkre is teszi a motort vezérlő chipeket.
Az elképzelés nem új keletű, hiszen az Egyesült Államok Hadserege 1997-ben már tesztelt egy hasonló berendezést. Az akkori technika csak egy óriási méretű és súlyú darab elkészítését tette lehetővé, az Eureka terméke viszont csupán két és fél méter hosszú és egy méter széles, melynek nagy része természetesen az antenna. "Jóval hatékonyabb a katonaság által kipróbált korábbi modelleknél. Csúcsteljesítménye két gigawatt, de az egyes lövések átlagosan csak 10 kilowattosak. Minden impulzus körülbelül 50 nanoszekundumig tart. A tesztek során a 15 méterre lévő autók motorjai közül mindegyik lekapcsolt, ehhez 100 joule energiabefektetés kellett. A célunk egy olyan készülék kifejlesztése, amely akár 200 méter távolságra is hatásos" - emelte ki James Tatoian.
"Nem kétlem, hogy az ötlet jó, azonban az alkalmazása kérdéses. Gondoljuk csak el mi történne, ha a rendőrautó üldözés közben a sugarakat egy zsúfolt helyre, például egy bevásárlóközpontra irányítaná. Túl nagy lenne a liftekben, bankautomatákban és egyéb műszaki berendezésekben okozott kár, ráadásul ártatlanok is megsérülhetnek" - nyilatkozta Peter Fisher, a Massachusetts Institute of Technology (MIT) professzora. Az Eureka projektjének első finanszirozója az Amerikai Tengerészgyalogság, de több további kormányzati hivatal is már jelezte, hogy támogatni akarja a programot.
Videobeszámoló az eszközről (15 MB, avi)
A prototípus már felszerelhető egy gépkocsi tetejére. A készülék használat közben egy mikrohullám-sorozatot lő ki a céljárműre, a találat megbénítja a motorban lévő processzorokat és így a jármű megáll. Nem véletlen, hogy a megoldás máris felkeltette az amerikai rendőrség érdeklődését, hiszen a segítségével könnyen megállíthatók lennének az országban mindennapos ámokfutók. De a berendezés ugyanilyen hatékonyan működhetne a katonai támaszpontok ellenőrzőpontjainál vagy a repülőtereknél és más fontos intézményeknél is, például szóba került az alkalmazása az olajfúrótornyok védelmére.
"Terveink szerint az első eszközöket 18 hónapon belül beépíthetjük rendőrautókba" - mondta James Tatoian, az Eureka Aerospace és a projekt vezetője. A készülék súlya kereken 100 kilogramm és egyenárammal működik. A mikrohullámokat egy speciális antenna segítségével lövik ki a céljármű irányába és minden nem fémes anyagon áthatolnak. Az eszköz blokkolja, illetve akár tönkre is teszi a motort vezérlő chipeket.
Az elképzelés nem új keletű, hiszen az Egyesült Államok Hadserege 1997-ben már tesztelt egy hasonló berendezést. Az akkori technika csak egy óriási méretű és súlyú darab elkészítését tette lehetővé, az Eureka terméke viszont csupán két és fél méter hosszú és egy méter széles, melynek nagy része természetesen az antenna. "Jóval hatékonyabb a katonaság által kipróbált korábbi modelleknél. Csúcsteljesítménye két gigawatt, de az egyes lövések átlagosan csak 10 kilowattosak. Minden impulzus körülbelül 50 nanoszekundumig tart. A tesztek során a 15 méterre lévő autók motorjai közül mindegyik lekapcsolt, ehhez 100 joule energiabefektetés kellett. A célunk egy olyan készülék kifejlesztése, amely akár 200 méter távolságra is hatásos" - emelte ki James Tatoian.
"Nem kétlem, hogy az ötlet jó, azonban az alkalmazása kérdéses. Gondoljuk csak el mi történne, ha a rendőrautó üldözés közben a sugarakat egy zsúfolt helyre, például egy bevásárlóközpontra irányítaná. Túl nagy lenne a liftekben, bankautomatákban és egyéb műszaki berendezésekben okozott kár, ráadásul ártatlanok is megsérülhetnek" - nyilatkozta Peter Fisher, a Massachusetts Institute of Technology (MIT) professzora. Az Eureka projektjének első finanszirozója az Amerikai Tengerészgyalogság, de több további kormányzati hivatal is már jelezte, hogy támogatni akarja a programot.
Videobeszámoló az eszközről (15 MB, avi)