Berta Sándor
A számítógép, mint fitneszeszköz
Régebben általánosan elterjedt vélemény volt, hogy a fiatalok órákat töltenek el a számítógépeik előtt anélkül, hogy mozognának és így könnyen elhízhatnak. Ez a megállapítás már koránt sem igaz.
A legújabb divatőrületet a mozgásra ösztönző programok jelentik, amelyek rá akarják vezetni a felhasználókat a testedzés örömére. Az Exergaming nevű trend eddig leginkább az Egyesült Államokban hódított, de egyre többen hódolnak neki már Európában is. "Ez egy valódi fitneszérzés" - hangsúlyozta a 18 éves Martin Ly, aki egy San Fransisco-i csarnokban a Dance Dance Revolution nevű játékot próbálta ki. A programban a felhasználóknak egy táncterületen kell különböző, a képernyőn megjelenő mezőket rendszeres időközönként, ritmusban megérinteniük. Európában a szoftvert Dancing Stage néven forgalmazzák.
A Dance Dance Revolution az Egyesült Államokban már 1999 óta elérhető, vagyis jóval megelőzte például a Nintendo Wii-t. A japán cég termékével jól ráérzett az új divatra és az eladási adatok azt mutatják, be is jött a számítása, hiszen rövid időn belül a konzolgyártók listáján az első helyet szerezte meg. A Nintendo tavaly december óta több újgenerációs konzolt adott el, mint két legnagyobb konkurense, a Sony és a Microsoft együtt.
Szintén megfigyelhető az a tendencia is, miszerint a fitneszberendezések gyártói egyre gyakrabban alkalmazzák a videojáték-technikát. Az Expresso Fintess Hometrainer például olyan készülékeket dobott piacra, ahol a szobakerékpáros különböző tájakon tekerhet. A cég csak az elmúlt két évben 3000 ilyen modellt adott el, egyenként potom 5000 dolláros áron. A Game Runner nevű vállalat pedig olyan futópadokat árul, melyeken bárki olyan virtuális környezetben futhat, mintha egy játékban venne részt. Aki szeretne, akár idegeneket is lelőhet például maratonfutás közben vagy kincseket gyűjthet. Az első termékek jövőre lesznek kaphatók 500 dollárért.
Az Egyesült Államokban egyre több iskola fedezi fel az Exergaminget, hogy így ösztönözzék több mozgásra diákjaikat. Nyugat-Virginia szövetségi államban 765 iskola döntött úgy, hogy megvásárolja a Dance Dance eszközt. A kaliforniai Patrick Henry Iskola már öt éve használja a berendezést. Philadelphiában pedig néhány intézményben az SSD cég Xavix nevű konzolját vették meg, hogy így szerettessék meg a hallgatóikkal a harcművészeteket. Az Egyesült Államokban az elmúlt két évtizedben a duplájára nőtt a túlsúlyos gyerekek száma. "A játék közben végzett mozdulatok és mozgássorozatok ugyanolyan hasznosak lehetnek, mint egy fitneszstúdióban eltöltött órák" - mondta Glenn Devitt, a philadelphiai program koordinátora.
A lényeg, hogy a gyerekek mozogjanak és bebizonyosodott, hogy a számítástechnika és a mozgás nagyon is jól megférnek egymás mellett.
A legújabb divatőrületet a mozgásra ösztönző programok jelentik, amelyek rá akarják vezetni a felhasználókat a testedzés örömére. Az Exergaming nevű trend eddig leginkább az Egyesült Államokban hódított, de egyre többen hódolnak neki már Európában is. "Ez egy valódi fitneszérzés" - hangsúlyozta a 18 éves Martin Ly, aki egy San Fransisco-i csarnokban a Dance Dance Revolution nevű játékot próbálta ki. A programban a felhasználóknak egy táncterületen kell különböző, a képernyőn megjelenő mezőket rendszeres időközönként, ritmusban megérinteniük. Európában a szoftvert Dancing Stage néven forgalmazzák.
A Dance Dance Revolution az Egyesült Államokban már 1999 óta elérhető, vagyis jóval megelőzte például a Nintendo Wii-t. A japán cég termékével jól ráérzett az új divatra és az eladási adatok azt mutatják, be is jött a számítása, hiszen rövid időn belül a konzolgyártók listáján az első helyet szerezte meg. A Nintendo tavaly december óta több újgenerációs konzolt adott el, mint két legnagyobb konkurense, a Sony és a Microsoft együtt.
Szintén megfigyelhető az a tendencia is, miszerint a fitneszberendezések gyártói egyre gyakrabban alkalmazzák a videojáték-technikát. Az Expresso Fintess Hometrainer például olyan készülékeket dobott piacra, ahol a szobakerékpáros különböző tájakon tekerhet. A cég csak az elmúlt két évben 3000 ilyen modellt adott el, egyenként potom 5000 dolláros áron. A Game Runner nevű vállalat pedig olyan futópadokat árul, melyeken bárki olyan virtuális környezetben futhat, mintha egy játékban venne részt. Aki szeretne, akár idegeneket is lelőhet például maratonfutás közben vagy kincseket gyűjthet. Az első termékek jövőre lesznek kaphatók 500 dollárért.
Az Egyesült Államokban egyre több iskola fedezi fel az Exergaminget, hogy így ösztönözzék több mozgásra diákjaikat. Nyugat-Virginia szövetségi államban 765 iskola döntött úgy, hogy megvásárolja a Dance Dance eszközt. A kaliforniai Patrick Henry Iskola már öt éve használja a berendezést. Philadelphiában pedig néhány intézményben az SSD cég Xavix nevű konzolját vették meg, hogy így szerettessék meg a hallgatóikkal a harcművészeteket. Az Egyesült Államokban az elmúlt két évtizedben a duplájára nőtt a túlsúlyos gyerekek száma. "A játék közben végzett mozdulatok és mozgássorozatok ugyanolyan hasznosak lehetnek, mint egy fitneszstúdióban eltöltött órák" - mondta Glenn Devitt, a philadelphiai program koordinátora.
A lényeg, hogy a gyerekek mozogjanak és bebizonyosodott, hogy a számítástechnika és a mozgás nagyon is jól megférnek egymás mellett.