Hunter
Nem matrózmese az óriáshullám
Az Európai Űrhivatalnak végre sikerült bizonyítékot találni arra a hajós mendemondáknak tartott kétes jelenségre, mely szerint tízemeletes ház magasságú hullámok törnek elő a semmiből, gyakran a hajók vesztét okozva. A matrózok gyakorta emlegetik ezeket az óriáshullámokat, mindeddig azonban senki sem hitt nekik igazán.
A történeteket tesztelni kívánó MaxWave projekt részeként két ESA műhold pásztázta az óceánokat. Három hét alatt 10 olyan óriáshullámot észleltek, melyek magassága meghaladta a 25 métert.
Az elmúlt két évtized során több mint 200 szuperszállító, azaz 200 méternél hosszabb teherhajó tűnt el a vizeken. A szemtanuk szerint sokuk vesztét magas és heves vízfalak okozták, melyek az amúgy nyugodt tengerből támadtak fel. Mindazonáltal a hullámtornyokról szóló történeteket éveken át a fantázia szüleményének tartották, és sok tengertudós ragaszkodik azokhoz a statisztikai modellekhez, melyek szerint ilyen jelenségek csupán ezerévente következnek be.
"Átlagban hetente két nagy hajó süllyed el" - mondta Wolfgang Rosenthal, a német GKSS Kutató Központ munkatársa. "Az okokat azonban soha nem tanulmányozták olyan részletességgel, mint egy légi katasztrófa esetében, egyszerűen csak a 'rossz idő' számlájára írják."
Egy 11 európai szervezetet tömörítő konzorcium 2000 decemberében a jelenségek bizonyítását, vagy éppen a mendemondák eloszlatását célozva megalapította a MaxWave projektet. A projekt részeként az ESA két műholdját, az ERS-1-et és az ERS-2-t állította rá a feladatra. A műholdak radarjai 10x5 kilométeres területeket fotóztak, melyekből 2001-ben közel 30 000 készült egy háromhetes időszak alatt. A hatalmas mennyiségű adat alapos áttanulmányozása és matematikai elemzése hosszú időt vett igénybe.
Az eredmény igen meglepő: a 10, közel 30 méter magas hullámról a héten számolt be az ESA. "Ezek a furcsa óriáshullámok sokkal nagyobb számban léteznek, mint azt bárki is gondolta volna" - mondta Dr. Rosenthal.
A sors iróniája, hogy a MaxWave kutatás időtartama alatt két utasszállító hajó is találkozott ezekkel a hullámokkal. A Bremen és a Caledonian Star hídjának ablakait 30 méteres hullámok zúzták be az Atlanti-óceán déli részén. A Bremem a találkozás után két órán keresztül sodródott navigáció és meghajtás nélkül. Most hogy létükhöz már nem fér kétség, ideje lenne jobban megismerni ezeket az útonállókat. A kutatás következő szakaszában a WaveAtlasz projekt kétévnyi műholdas adatokból megpróbálja világszerte feltérképezni a jelenségek előfordulási helyét. A végső cél megtudni hogyan jönnek létre ezek a furcsa jelenségek és melyek a legveszélyesebb területek.
A történeteket tesztelni kívánó MaxWave projekt részeként két ESA műhold pásztázta az óceánokat. Három hét alatt 10 olyan óriáshullámot észleltek, melyek magassága meghaladta a 25 métert.
Az elmúlt két évtized során több mint 200 szuperszállító, azaz 200 méternél hosszabb teherhajó tűnt el a vizeken. A szemtanuk szerint sokuk vesztét magas és heves vízfalak okozták, melyek az amúgy nyugodt tengerből támadtak fel. Mindazonáltal a hullámtornyokról szóló történeteket éveken át a fantázia szüleményének tartották, és sok tengertudós ragaszkodik azokhoz a statisztikai modellekhez, melyek szerint ilyen jelenségek csupán ezerévente következnek be.
"Átlagban hetente két nagy hajó süllyed el" - mondta Wolfgang Rosenthal, a német GKSS Kutató Központ munkatársa. "Az okokat azonban soha nem tanulmányozták olyan részletességgel, mint egy légi katasztrófa esetében, egyszerűen csak a 'rossz idő' számlájára írják."
Egy 11 európai szervezetet tömörítő konzorcium 2000 decemberében a jelenségek bizonyítását, vagy éppen a mendemondák eloszlatását célozva megalapította a MaxWave projektet. A projekt részeként az ESA két műholdját, az ERS-1-et és az ERS-2-t állította rá a feladatra. A műholdak radarjai 10x5 kilométeres területeket fotóztak, melyekből 2001-ben közel 30 000 készült egy háromhetes időszak alatt. A hatalmas mennyiségű adat alapos áttanulmányozása és matematikai elemzése hosszú időt vett igénybe.
Az eredmény igen meglepő: a 10, közel 30 méter magas hullámról a héten számolt be az ESA. "Ezek a furcsa óriáshullámok sokkal nagyobb számban léteznek, mint azt bárki is gondolta volna" - mondta Dr. Rosenthal.
A sors iróniája, hogy a MaxWave kutatás időtartama alatt két utasszállító hajó is találkozott ezekkel a hullámokkal. A Bremen és a Caledonian Star hídjának ablakait 30 méteres hullámok zúzták be az Atlanti-óceán déli részén. A Bremem a találkozás után két órán keresztül sodródott navigáció és meghajtás nélkül. Most hogy létükhöz már nem fér kétség, ideje lenne jobban megismerni ezeket az útonállókat. A kutatás következő szakaszában a WaveAtlasz projekt kétévnyi műholdas adatokból megpróbálja világszerte feltérképezni a jelenségek előfordulási helyét. A végső cél megtudni hogyan jönnek létre ezek a furcsa jelenségek és melyek a legveszélyesebb területek.