Hunter

Megtalálták az üveges fém receptjét

Az acél egy nem mindennapi típusát fedezték fel, ami sokkal inkább üvegre, mintsem fémre emlékeztet. Szokatlanul erős, és fejlesztői remélik, hogy használható lesz tartós gyógyászati implantátumok vagy könnyebb repülőgépek megalkotásánál.

"Az emberek évtizedek óta próbálkoznak ezeknek az anyagoknak az előállításával" - mondta Zhao Ping Lu, az amerikai Oak Ridge Nemzeti Laboratórium kutatója. Lu és munkatársai végül sikerrel jártak a megfelelő recept megtalálásában, hogy az acélt üvegesen tartsák miután megszilárdult.


Felül a kristályos, alul
az amorf struktúra
A hagyományos fémekben az atomok szabályos, kristályos módon tömörülnek össze, mint a narancsok a gyümölcsös rekeszben. Azonban az amorf szilárd anyagok - mint az üveg - esetében az atomok rendezetlenek, egy folyadék atomjaira hasonlítanak, azzal a különbséggel, hogy ezek már többé-kevésbé megszilárdultak. Az összekuszált atomszerkezettel rendelkező fémek jellemzően keményebbek és erősebbek mint kristályos társaik, így rendkívül csábítóak a mérnökök számára. Például ezek az amorf ötvözetek használhatók olyan repülőgépek megépítéséhez, amik ugyanolyan erősek, mintha hagyományos fémekből készültek volna, azonban kevesebb anyag szükséges ennek eléréséhez, így sokkal könnyebbé lehet tenni azokat.

A gond az, hogy az amorf fémötvözetek általában rendkívül költségesek. A piacon fellelhető példányok főként drága cirkóniumból vagy palládiumból készülnek. Egy vason alapuló amorf fém jelentősen csökkenthetné az árakat. "A mi ötvözetünk minden eleme olcsó" - jelentette ki Lu. Becslése szerint üveges acélja az amorf acélok jelenlegi 220 dolláros kilónkénti árát 33 dollárra csökkenthetné. Ez még mindig költséges egy átlagos acélhoz viszonyítva, így valószínűtlen hogy a közeli jövő épületeit amorf acél fogja összetartani. Ehelyett inkább specializált alkalmazásokban jut szerephez: az ipari gépezetek edzett borításai, sport felszerelések, mint tenisz- és golfütők, valamint gyógyászati beültetések esetében.

Korábban is készítettek már amorf acélt, de csak kis mennyiségekben. Amennyiben 4 milliméter átmérőnél nagyobb tömbökbe öntik őket, az ötvözet részei hajlamosak a kristályosodásra, csökkentve ezáltal erejét és keménységét. Lu és munkatársai felfedezték, hogyan küszöbölhetik ki ezt a problémát. Az acél alapvetően a vas és kis mennyiségű szén ötvözete, bár a legtöbb ipari acél számos más elemet is tartalmaz, mint például a krómot, ami a rozsdamentes acélok egyik fontos összetevője.

A kutatók vas, króm, mangán, molibdenum, szén, bór, és ami a legfontosabb, a ritkafém ittrium keverékét alkalmazták. Azok az ötvözetek melyek 1,5% körüli ittriumot tartalmaztak, lényegesen alacsonyabb hőmérsékleten is folyékonyak maradtak, ami segít az amorf szerkezetnek a fém megszilárdulása közben is a helyükön maradni. Az ittrium továbbá lelassítja a vas-karbid kristályainak növekedését is, ami máskülönben előtérbe kerül az ötvözet hűlésével, és arra készteti az acélt, hogy minden részében kristályossá váljon. Eddig Lu csapata 12 milliméter széles fémrudakat állított elő, mivel ennél nagyobbra laboratóriumi körülmények között nincs lehetőség. "Szerintem nagyobb is előállítható lenne" - vélekedett Lu.

Az amorf acélnak van még egy hasznos tulajdonsága. A hagyományos acéllal ellentétben nem vonzza a mágnes, hacsak kellőképpen le nem hűtik. Lu szerint fontos katonai alkalmazásai lehetnek egy ilyen nem mágneses acélnak, jelenleg azonban szigorúan hét lakat alatt tartják.

Letölthető videó, formátuma WMV, mérete 3,2 MB

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • [NST]Cifu #24
    A szonár érzékenysége függ annak méretétől, hiszen elegendő hangot kell összegyűjtenie (nem véletlen, hogy pl. az amerikai tengeralatjárók orrát szinte teljesen kitölti a fő szonár, sőt, az újabb tengeralatjárókon (pl. Seawolf-osztály) már a hajótest oldalán is van 3-3 db méretes dudor, amely további hanglokátorokat rejtenek. A szonárbója érzékenysége viszonylag kicsi, pontos adatot nem találtam, de gondolom max. 1km körül lehet.

    A NATO víz alatti mikrofonhálózata valóban nagyon érzékeny, de iszonyú bonyolult elemezni, hiszen minden, a tengerekben keletkező hangot észlel, és ebből kell kiszűrni a keresett zajforrást. További probléma a víz hőrétegeinek fedése, ugyanis ezen rétegek találkozásakor a hang megtörik, ezért egy mélyen (200+ méter), lassan haladó tengeralatjárót észlelni a felszinről eléggé nehézkes.

    Az Akula-osztályú tengeralatjáró (orosz elnevezése, ezt hívja a NATO Typhoon-nak) esetén is ezért állnak a kikötő kijáratánál lesben az amerikai tengeralatjárók: ha az nyílt tengerre kiért a tengeralatjáró, arra ráakadni már eléggé bonyolult...

    Ha érdekel a téma, mindenképpen nézz el a Globalsecurity.org oldalára, rengeteg hasznos dolgot lehet tanulni a haditechnikával kapcsolatban.
  • kukacos #23
    Én azt hittem, hogy egy aktív bója elég nagy területet le tud fedni... meg a megfigyelőhálózat úgyis nyomon követ minden létező tengeralattjárót, a Tájfunokra pl. azonnal vadász-tengeralattjárók szoktak akaszkodni már Murmanszkból kifele... De bevallom, nem ismerem igazából a víz alatti hadviselés fő problémáit, erről a háromhavonta lemágnesezünk dologról pl. még sosem hallottam :)
  • Cobra. #22
    A molekulaszerkezete hasonlít az üvegre.
  • gy #21
    Hmm, honnan vették az újságírok ezt az "üveges" jelzőt? A honlapon nem találok ilyet, csak azt, hogy plasztik-szerű. Az üveg éppenhogy rideg és törékeny.
  • [NST]Cifu #20
    Én még kompozit nyomásálló testel szerelt tengeralatjáróról még nem hallottam. Bár lehet, hogy lesz 1x olyan is, de ez inkább a jövő zenéje...

    A víz alá merült tengeralatjárók esetén a víz feletti felderítésnél (tengeralatjáró-elhárító repülőgép vagy helikopter) a mágneses anomália detektor a fő eszköz, mivel ez az egyetlen módja, hogy egy nem ismert tengeralatjáró helyzetét felfedje (felkutatás) - nem számítva persze a felszini megfigyelést (pl. periszkóp észlelése).
    Utána már jöhetnek a szonárbóják, de azok alkalmazásához előszőr fel kell kutatni a tengeralatjárót, hiszen csak úgy ledobálni a bójákat hogy van-e ott egy tengeralatjáró, vagy sem, eléggé drága mulatság...
  • kukacos #19
    Én is tengeralattjárókra gondoltam, de hát van egy rakat acélhelyettesítő nemmágnesezhető kompozit. A tankot meg nem csak mágneses aknával lehet felrobbantani, túl sokba kerül egy új tank kifejlesztése, aknákat gyártani meg marha olcsó... ugyanez a tengeralattjárókra, kétlem, hogy ma a mágneses anomália detektálás lenne ma a fő információforrás az ellenségről...
  • Cat #18
    ezt sztm lesd meg: http://www.liquidmetal.com/technology/
  • Csatti #17
    Ha tényleg olyan jó a rugalmassága, akkor nem hiszem, hogy hajlamos lenne a kifáradásra.
  • [NST]Cifu #16
    A forrást elolvasva éppen az jön le, hogy elvileg itt a rugalmassága iszonyú jó (lásd a videót), ugyanakkor megőrzi az acél egyéb tulajdonságait (keménység, szakító és nyírószilárdság). Mondjuk a kifáradásra kiváncsi vagyok hogy reagálhat, mert arra nem tértek ki...
  • Csatti #15
    Szerintem tökéletes hülyeség az az ábra. Ha a kristályrácsot akarná mutatni, akkor túl sok benne az atom, ha meg a kristályszemcsékben a kristálysíkok összevisszaságát, akkor pedig túlságosan szimmetrikusak a szemcsék.
    Ráadásul messze bonyolultabb a helyzet mint, ahogy a cikkből kiderül hisz csak a vasnál rengeteg szövetelemfajta alakulhat ki, nem beszélve a különböző szemcseméretketől, azok torzulásairól, amelyeket a különböző szén, vas és egyéb ötvözök mennyiségétől függenek, csakúgy mint a lehütés sebességétől, a későbbi hőkezelésektől illetve meleg/hideg alakításoktól.
    Amit olyan marha nagy előnyként említ a cikk, hogy az acél ettől keményebb lesz, korántsem olyan nagy előny mindenhol, hisz ez általában a rugalmasság hátrányára válik, ridegebb lesz az anyag, gyors behatások esetén eltörhet.