Hunter

Lassan a remény is meghal a Beagle 2-vel kapcsolatban

A Beagle 2 küldetés szinte biztos, hogy a véghez érkezett. A legvégső kísérlet a kapcsolatfelvételre, mellyel a brit leszállóegység anyahajója próbálkozott meg szerdán, teljes kudarccal zárult.

A Mars Express első átrepülését 13 óra 15 perckor hajtotta végre a Beagle 2 leszálló övezete felett. A tudósok remélték, a brit egységre hangolt európai szonda meghallja a hívó jeleket, annak ellenére, hogy korábban ez sem a NASA Mars Odyssey szondájának, sem a 76 méteres Jodrell Bank rádióteleszkópnak nem sikerült. Így 16 óra környékén David Southwood, az Európai Űrügynökség tudományos munkáinak vezetője, kénytelen volt bejelenteni a rossz hírt a Darmstadtban megtartott sajtókonferencián.


Colin Pillinger
"Nem kaptunk semmiféle jelzést a Mars felszínéről" - mondta. "Sajnos ez visszaveti munkánkat, ami nagy szomorúsággal tölt el." Az eredmény azt jelenti, hogy rendkívül kevés remény maradt a küldetést illetően. Mindazonáltal a Beagle 2 mögött álló brit tudósok hajthatatlanok és nem hajlandóak feladni a keresést február közepéig. "A lefújásig játszunk, csupán egy másodperc töredékéig tart, hogy gólt szerezzünk" - mondta Colin Pillinger, a Beagle 2 projekt vezető tudósa egy londoni sajtókonferencián, aki előszeretettel hasonlítja küldetésüket egy futballmérkőzéshez. Azonban azt elismerte, hogy az innentől számított tíz napban már "igencsak az utolsó perceiben fognak járni a hosszabbításnak".

Számos lehetséges oka lehet a leszállóegység kudarcának. Elképzelhető, hogy az akkukat feltöltő nap-paneleknek nem sikerült kinyílniuk a leszállást követően, vagy egy kráterbe, esetleg egy árnyékos területre zuhant, ahol nem tudja feltölteni magát. Egyes szakértők szerint azonban valószínűbb hogy a Beagle 2 elégett a Mars légkörében, vagy lezuhant és darabjaira hullott a leszállórendszer meghibásodása miatt.

"Én arra szavazok, hogy a leszállás egyik lépcsőfokánál siklott félre valami" - mondta Max Meerman, a brit Surrey Satellites egyik mérnöke, aki jelenleg az amerikai légierő Colorado Springs-ben található akadémiáján dolgozik. Egy másik lehetséges probléma lehetett a Beagle 2-n alkalmazott sterilizációs eljárás, tette hozzá Meerman. Egyes alkatrészeket több mint 100 Celsius fokos hőnek tették ki a Mars felszín földi mikrobákkal való beszennyezésének elkerülése végett. Ez a folyamat kisebb fáradásokat idézhetett elő. "Ezek nem feltétlenül jönnek elő a tesztelések során, azonban a kilövés, az űrutazás és a leszállás jelentette megpróbáltatások után könnyen meghibásodásokhoz vezethetnek" - magyarázta Meerman.


A Mars Express pályára állása miatt a küldetés félsikernek tekinthető

A keresésbe a tudósok a Mars Express mellett bevonták a Mars Global Surveyor űrszondát is, mindkét egység felvételek sorát készíti, hátha valamelyiken sikerül felfedezni a leszállóegységet és ejtőernyőit. Bár ezzel a küldetés kilátásai nem javulnak, de legalább a brit tudósok kétségeinek véget vet, és segít magyarázatot találni a Beagle 2 pusztulására.

Eközben a Mars Express terv szerint dolgozik. Southwood szerint a két alaposan különböző kimenetel, ami a Beagle 2 és anyahajója sorsát illeti, igen "keserédes tapasztalat" az európai űrkutatás számára.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tikal #51
    :D
  • Tikal #47
    kérdeztem hogy honnan veszi hogy nem volt rajta fékező :)

    de most tényleg ugy gondolod hogy ők erre nem gondoltak? biztos volt rá okuk hogy nem tettek rá rakétát, viszont ha nem tettek rá akkor biztos kitaláltak mást...

    A: tegyunk rá fékezőt srácok?
    B: ááá, minek azt, meg lové sincs rá, hagyjuk a picsába, lőjjuk ki, jo lesz az ernyő
    A: okés, lőjjuk, aztán majd meglátjuk mi lesz
    B:ja, majd az sg-n elolvassuk a kommenteket hátha ott tudnak segiteni....
  • Tikal #45
    amcsik még nem csesztek el semmit, mi?

    az űrsiklokat nem is számolom, az más kategoria.... :(
  • [NST]Cifu #44
    ...és hogy ez lehetett azért más landolási technikát alkalmaztak mint ami már bevált a tengeren túlon?

    Figyu, a helyzet az, hogy a tengerentúlon sincs bevált technika. A Pathfinder szonda (amely a jelenlegi két Mars Rover szállítására képes szondának az alapja) leszállórendszerét pl. alaposan átdolgozták, miután a tesztek szerint messze nem volt kellően biztonságos az eredeti rendszer. Az új rendszerben sem voltak teljesen biztosak, ezt jól lehetett látni a "Hat perc terror" kisfilmben, ami itt, az SG.hu-n is be volt linkelve egy korábbi hírben. Szóval azzal ellentéteben, amit itt egyesek sugalmazni próbálnak, az amerikai módszer sem bombabiztos...
  • Tikal #42
    ha már névtelnul pattogsz akkor figyeljél is: a gond az hogy itt mindenki azt hiszi olyan nagy tudos, nem olvastam az előző cikket, ahol irták hogy nem volt rajta fékező. na és? gondolod csak kilotték az urbe lesz ami lesz? vagy te akarod nekik elmagyarázni hogyan kell leszállitani egy szondát?
    Ha figyeltél volna nekem az volt a gondom hogy itt mindig van egy okos aki mellesleg atomfizikus, rakétamérnők nobel dijas aki megmondja mit rontott el több száz ember aki tervezte a szondát....érted már?
    szoval én nem pattogok mert nincs diplomám ezekbol azt megteszik helyettem az olyanok mint te :D
  • Marki.. #39
    Én azt sem tartom kizártnak, hogy a landoláskor esetleg belegabalyodhatott az ernyőbe. A Spiriten pont ezért engedték el még talajt érés előtt korábban. De gondolom ezt is letesztelték.
  • [NST]Cifu #37
    z.p.e.:
    Elég lomoly tévhitben élsz...

    1.: A Beagle 2 sokkal kisebb, és könyebb, mint az amerikai Mars-szondák (Pathfinder ill. Mars Rover szondák). Az egész Mars Express akkora (amely a Beagle 2-őt szálította), mint a teljes Pathfinder. A Beagle 2 tömege összesen akkora, mint a Mars Rover szondák leszállásért felelős része. Természetesen építhettek volna fékezőrakétákat bele, csak akkor annyival kevesebb tudományos műszert vihetett volna...

    2.: Az angol tudósok a NASA segítségét is kikérték a leszállórendszer építésénél. Ebbe beletartozik a légzsákrendszer is.

    3.: Ennyi pénzt is elég nehezen szedtek össze. Egyszerűen ennyi pénzből kellett megalkotniuk az egészet. Költségcsökkentésként olyan döntéseket hoztak, hogy pl. a Szojuz-Fregatt indítórakéta vitta fel az egész Mars Express-t. Viszonyításképpen a Delta II. inditórakéta, amelyel a Spirit indult 60 millió $-ba került, a Szojuz-Fregatt árának duplájába...
  • Marki.. #33
    Ha elég nagy, akkor igen. Kezdetben a légkör fékezi a Beagle-t kb. 20000 km/h-ról, majd mikor lecsökkent a lassulás egy biztonságos értékre hangsebesség körüli sebességnél nyit ki az első ernyő, ami tovább lassítja 335 km/h-ra. Ekkor nyit a főernyő és 200m-en amikor felfújódnak a légzsákok már csak 56 km/h-val esik lefelé. A főernyő egészen addig nem válik le, amíg meg nem történt az első talajt érés. A spirit esetében ez korábban, már a felszín felett bizonyos magasságban megtörtént, igaz a rakéták szinte megállásig lassították, de mikor földet ért 85 km/h-val csapódott be, ami jóval több, mint a Beagle esetében.
  • Marki.. #31
    A Beagle-n tényleg nem volt fékező rakéta, csak ejtőernyő, de az elég nagy, hogy lelassítsa biztonságos sebességre mielőtt talajt ér. Amíg viszont a Spirit sok buborékból álló légzsákjával körülvéve szépen pattogva megállt egy helyen, addig a Beagle, a három légzsák szétválasztása után még úgy egy jó méteres magasságból esett le szabadon. Egy rossz földetérésnél a légzsák is könnyebben megsérülhetett, mint a Spiriten.
  • Tikal #30
    vagy szerinted csak kilotték az urbe lesz ami lesz, aztán majd ilyen okosok megmondják hogy legyen legkozelebb? lol