Új csillagtípust azonosítottak

Két csillagásznak sikerült megerősíteniük egy új csillag-végtermék létezését. Ez a korábban ismeretlen típus a barna törpék több tulajdonságát is hordozza, és hozzásegítheti a kutatókat néhány naprendszeren kívüli, csillagjával közeli szomszédságban álló bolygó megismerésében.

Az újonnan felfedezett csillagtípus egy kettőscsillag-rendszerben lakozik, melyet EF Eridanus néven ismerhetünk, becsült távolsága a Földtől 300 fényév. A 81 perces keringési idejű EF Eri a kettőscsillagok egy osztályának tagja, melyeket mágneses kataklizmikus változóknak neveznek, amit tömegnövekedés hatására hirtelen kirobbanó fényességük és rendkívül erős mágneses mezejük után kaptak.

A Tucsonhoz közeli Kitt Peak National Observatory és az Apache Point Observatory teleszkópjaival Howell és Harrison egyidejűleg végezte az EF Eridanus megfigyelését egy infravörös és egy optikai kamerával.

A mágneses kataklizmikus változók legnagyobb tömegű összetevője egy fehér törpe, ami egykoron a Napnál 3-5-ször nagyobb tömegű csillag maradványa. A legtöbb csillag, beleértve a Napot is, fehér törpeként fejezi be életét - eredeti méretének töredékére zsugorodik -, ami tömegét tekintve nagyjából a Nappal, méretében pedig a Földdel egyenlő. Ezekben a mágneses kettőscsillagokban a fehér törpe erős mágneses mezővel bír, nagyságrendben a Földének 10-200 milliószorosa. Másik összetevőjük egy Napunkhoz hasonló normális csillag, ami tömegét tekintve kisebb, körülbelül a fele a Napnak. Ez a társ élete során átadja tömegét a fehér törpének, legalább 6 milliárd tonnát másodpercenként. Az EF Eri fehér törpéjének hihetetlenül erős mágneses mezeje van, és amikor a tömeg átadás kialakul az anyag tölcsérszerűen áramlik le a mágneses mező vonalak mentén, ahol végül becsapódik a fehér törpe felszínébe, annak mágneses pólusai közelében.

Az anyagból kiszabaduló gravitációs energia bőséges (másodpercenként 20 milliárd megatonnával egyenértékű) sugárzásmennyiséget állít elő, ami a kettőscsillagból kiszabadulva általában elárasztja mindkét csillag fényét a röntgensugarú, a látható, és az infravörös tartományban. A két csillag valójában láthatatlan a tömegátadás során, a megfigyelések csak erős kisugárzást mutatnak a fehér törpe felszínéről.

Művészi grafika az EF Eriről

Az anyag áramlása az anyagdonortól a fehér törpéhez néha megtorpan ezekben a mágneses rendszerekben, amire a csillagászok eddig még nem igazán találtak magyarázatot. A legtöbb rendszerben a tömeg áramlása újraindul pár héten belül, és több hónapon át tart. Az EF Eridanus anyagátadása 1995-ben állt le, és fényessége harmincadára csökkent az elmúlt 7 év alatt. Most hogy a kettőscsillag láthatóvá vált, Howell és Harrison először vehette közvetlenül szemügyre a kis tömegű kísérőt. A megfigyelés eredményei szerint a donor 800-1200 Kelvin hőmérsékletével rendkívül hűvös. "Az adatainkban megfigyelt fényességbeli eltéréseket az okozza, hogy a donor egyik oldalát a közeli, 1600 Kelvin hőmérsékletű fehér törpe okozza" - mondta Harrison, "míg a másik oldal csupán 900 Kelvin hőmérsékletű marad".

Jelenleg az EF Eri egyáltalán nem tűnik mágneses kataklizmikus változónak. Az optikai megfigyelések csak egy fehér törpét mutatnak, míg az infravörös megfigyelések egy furcsa, hűvös barna törpére emlékeztető objektumot tárnak a csillagászok elé. Részletes tanulmány nélkül senki sem gondolná, hogy az EF Eri csillagai egykor az égbolt egyik legfényesebb röntgensugárforrásai voltak.

"Az utóbbi években kiszámított elméleti modellek már előrevetítették ezeknek az objektumoknak a létét" - mondta Howell. "Nagy örömöt okozott, hogy ténylegesen is találtunk egyet. Sok másik is lehet odakint, így a kutatás még csak most kezdődik" Az új csillagtípus méretében és hőmérsékletében egy barna törpe, mely egy teljesen különböző kialakulási folyamaton ment át, belseje és atmoszférikus szerkezete még ismeretlen. Az objektum fontos támpont az alacsony tömegű és hőmérsékletű égitestek atmoszférájának megismerésében. A mostanában felfedezett naprendszeren kívüli bolygók többsége ugyanis hatalmas tömegű, a Jupiterének többszöröse, és viszonylag közeli pályán keringenek napjuk körül. Az ilyen bolygók atmoszférája erőteljes hőhatásnak van kitéve, mint amit az EF Eridanus donorjánál láthattunk.