Hunter

Eladó a világűr

Az oroszok nem csak a milliomos űrturistát juttatták el jó pénzért a Nemzetközi Űrállomásra, hanem vele együtt egy ropogós szalámis pizzát a Pizza Hut megbízásából, továbbá a RadioShack beszélő képkereteit és a Popular Mechanics magazin egyik számát, mondani sem kell, jókora fuvardíj fejében.

Mostantól azonban a NASA is beleveti magát az űrkutatás kereskedelmi hasznosításába. Egy, az amerikai űrhivatal által kibocsátott dokumentum vázlat kering az űrkutatást támogató csoportok és az ipari bennfentesek körében. Címe "Az űrkereskedelem fejlesztésének stratégiája".

A dokumentumban lévő ötletek között olyanok szerepelnek, mint korlátozott turizmus engedélyezése az űrállomáson, kivéve az orosz vagy más jövőbeli kereskedelmi űrhajók által szálítottak (valószínűleg az amerikai űrsiklók kivételek); családbarát testületi szponzorok felkutatása, melyek elhelyezhetik emblémáikat és logóikat a NASA-é mellé. A terv szorosabb köteléket javasol a szórakoztató iparral, továbbá a Nemzetközi Olimpiai Bizottság mintájára logót készíteni az ISS-nek, végül pedig bevonni a nem kormányzati szervezeteket az űrállomás amerikai részének menedzselésére.

Ez mind attól az űrhivataltól származik, amely megtiltotta űrhajósainak, hogy a kamerák előtt megöleljék Titót az egy hetes látogatása során, és évek óta megakadályozza, hogy az űrállomás nevet kapjon. Az Alpha elnevezés a kardoskodó első parancsnoknak köszönhető. A NASA azonban jelenleg is azok ellen beszél, akik szeretnék megnyitni az űr határait a nagyközönség számára.

"Az űrturizmus nem a szövetségi kormány feladata. Ez a magán szektor törekvésének kellene lennie. A NASA nem arra való, hogy gazdag fickókat furikázzon az űrsiklókban, akik operát szeretnének hallgatni..." - mondta a NASA egyik vezetője, Daniel Goldin egy nyári floridai űrkonferencián, utalva az operarajongó Titóra.

Goldin az űrhivatal személyzeti főnökét és Fehér Házi kapcsolatát, Courtney Stadd-et vádolja a tavaly májusi kereskedelmi tervekért, melyek nem sokkal Tito indulása után készültek. Abban az időben igyekezett a NASA megmagyarázni az űrállomás program 4,5 milliárd dolláros költségvetési túlfutását. Ez a plusz a mai napig fennáll.


Az űrkutatás több támogatója szerint a NASA tervezete inkább csak egy PR kampány, mintsem az űrrepülések mindenki számára elérhető pénzes üzletággá alakítása. Több szakértő szerint a NASA-nak kereskedelmi kísérletekbe és projektekbe kellene belevágnia, főként, hogy ebben senki nem is akadályozná az űrhivatalt. Ennek ellenére csupán a támogatók erőteljes kritikáinak köszönhetően "vették fontolóra a dolgot". "Amiről mi beszélünk, az a NASA eljegyzése a kereskedelmi üzletággal" - mondta Pat Dasch a Nemzeti Űr Társaság igazgatója, akik szintén a NASA támogatói, ám ők is csak szeptember közepén értesültek a tervekről. Például a NASA megengedheti a McDonalds-nek, hogy elhelyezze logóját az űrállomás galériájában, cserében a gyorsétterem hálózat népszerűsíthetné az űrkutatást a gyerekek körében. Dasch szerint azonban egyáltalán nem erről van szó, a NASA-nak nem eladnia kell magát, hanem megteremteni a kereskedelmi űrvállalkozás számára a megfelelő légkört. "Még nem fejeztük be az új politika kialakítását" - nyilatkozott Bob Jacobs, a NASA szóvivője, aki a Dasch féle kritikák miatt csak október végére ígéri a végleges változatot.

Ezalatt az oroszok folytatják az űrturista programot és készülnek a Mini Station 1, az első kereskedelmi űrlétesítmény felbocsátására, mely megnyitóját 2004-re tervezik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!