SG.hu

Nagy EU-s kudarc, hogy az amerikai Falcon 9 viszi fel a Galileo navigációs műholdakat

Az Európai Unió a Falcon 9-est választotta navigációs műholdjainak indításához, és beleegyezett, hogy 30 százalékos felárat fizessen mindezért.

Az Európai Unió megállapodást kötött az Egyesült Államokkal, amely lehetővé teszi négy Galileo navigációs műhold indítását a SpaceX Falcon 9 rakétájával. A megállapodás lehetővé teszi, hogy az EU és az Európai Űrügynökség számára dolgozó munkatársak bármikor hozzáférhessenek a kilövőálláshoz, és ha a küldetés során baleset történik, lehetőségük legyen a roncsok visszaszerzésére. A megállapodással megkezdődhetnek a végső előkészületek két, egyenként két műholdat tartalmazó, floridai Falcon 9 rakétával történő indításhoz. Ezekre a Galileo-küldetésekre még ebben az évben sor kerül. Az egyenként mintegy 700 kg tömegű műholdak mintegy 22 000 km magasan a bolygó fölötti pályára kerülnek majd.

A fokozott biztonsági intézkedések oka a több százmillió euróba kerülő műholdakba épített szabadalmaztatott technológia. A műholdak az Egyesült Államokban gyártott globális helymeghatározó műholdakhoz hasonló funkciót látnak el. A floridai indítások lesznek az első olyan esetek, amikor a polgári és katonai célokra használt Galileo műholdakat Európa területén kívülre exportálják. A nemzetbiztonsági küldetéssel kapcsolatos többletköltségek miatt az Európai Unió beleegyezett, hogy 180 millió eurót, azaz mintegy 196 millió dollárt fizessen a két indításért. Ez mintegy 30 százalékos felárat jelent a Falcon 9 indítás szokásos, 67 millió dolláros indítási árához képest.

Mindennek oka, hogy az ESA kínos helyzetbe hozta a kontinenst, mert az elmúlt két évben több hordozórakétát is meg kellett vásárolnia közvetlen indítóversenyzőjétől, a SpaceX-től. Európa 2023-ban egy Falcon 9 rakétával indította el az Euclid űrteleszkópot, és még idén egy ESA földmegfigyelő műhold és egy ESA aszteroidaszonda is Falcon 9-es küldetéssel indul. Ennek két oka van. Először is, az ESA Ukrajna megtámadása után megszakította a munkát az orosz Roszkozmosz űrvállalattal. A háború megindítása után Európa leállította a közepes teherbírású Szojuz rakétával végrehajtott küldetéseit. Ennek a hordozórakétának egy módosított változata indult az európai űrrepülőtérről, Francia Guyanából.

A másik ok az Ariane 6 rakéta fejlesztésének folyamatos késedelmei. Ez a hordozórakéta eredetileg négy évvel ezelőtt debütált volna, de a munka számos fejlesztési és technikai késedelemmel járt. Európa hordozórakéta-válsága tavaly vált akuttá, amikor a kontinens nyugdíjazta a régóta repült Ariane 5 rakétáját, és így kész utód nélkül maradt. Az űrhöz való hozzáférés hiánya azonban hamarosan megszűnik. Az ESA a francia guyanai űrrepülőtérre szállította az Ariane 6 rakéta első szakaszait. Bár az ESA még nem határozott meg konkrét indítási időpontot, a június 15. és július 31. közötti időintervallumra törekszik. Amennyiben az Ariane 6 tesztrepülése jól sikerül, hordozórakéta küldetések hosszú listája áll előtte, beleértve a jövőbeli Galileo műholdakat, más európai űreszközöket, valamint a Kuiper-projekt műholdjait az elsődleges kereskedelmi megrendelő, az Amazon számára.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #5
    Azt kijlenthetjuk, hogy sokkal olcsobbak mint az osszes tobbi lehetseges kormanyzati beszallito, lasd pl. United Space Alliance, Boeing, stb. Raadasul a piacon levo megoldasaik mukodnek is, mint privat, mind kormanyzati celokra.
  • cateran #4
    Aham...
    "SpaceX is, after all, primarily a government contractor, racking up $15.3 billion in awarded contracts since 2003, according to US government records. Its most important businesses are launching astronauts and scientific missions for NASA, and flying satellites for the US military.

    Musk may quibble that payments for goods and services aren’t government subsidies but he owes the existence of the company to NASA. If the US space agency hadn’t backed the rocket-maker with a critical contract in 2008, the company likely would have failed.

    Moreover, SpaceX’s business model has been working with NASA to develop space vehicles like the Falcon 9 and Dragon that it can then offer to private customers. These public-private partnerships have saved money for the government while helping to create a surge in private space activity; they aren’t the result of an entrepreneur acting alone. Meanwhile, SpaceX sought and is still seeking $885 million in government funding to support broadband access in rural communities."
  • Cat #3
    Nézz utána, rengeteg közpénz van benne.
  • Omega #2
    Szerintem ez nem igaz, mert a legnagyobb megrendelője a Nasa.
  • AndReWsss #1
    Elképesztő ez a SpaceX...
    Nem ám közpénzből, full haténytalanul, gyakolratilag egy államigazgatás: hanem full piaci alapon működő ultra hatékony cég, MAGÁN pénzből.