SG.hu
Felszállt az utolsó Ariane-5
Felszállt az utolsó Ariane-5 rakéta a Francia Guyana-i Kourou korallzátonyról és ezzel Európa nehézrakéta nélkül maradt.
Nem lesz könnyű a jövő az ArianeGroup, Európa saját űrcége számára, mert egy ideig az amerikai SpaceX-től kell majd indításokat vásárolnia. Az Ariane 6 2014 óta fejlesztés alatt áll, és az első fellövése nem várható az év vége előtt, de a tényleges használatbavétel még későbbre várható, mert még csak az alapvető hajtóműteszteknél tartanak. "Európa ma akut hordozórakéta-válságban van. Az űrhöz való hozzáférés időleges hiányosságán túl és nincs valódi hordozórakéta-víziója 2030 utánra" - figyelmeztetett májusban Josef Aschbacher, az Európai Űrügynökség főigazgatója.
Az Ariane 5 közel 30 éve Európa igáslova. Eleinte problémákkal küzdött, az első, 1996. június 4-i indításnál a fedélzeti szoftver elromlott, a jármű letért a pályáról és meg kellett semmisíteni. Azóta a rakéta sikerességi aránya több mint 95 százalékos: 111 sikeres indítása volt az összesen 116-ból. A James Webb űrteleszkóp tavaly karácsonyi indításakor a NASA is ezt választotta, mert biztosak akartak lenni abban, hogy a műszer eljut a közel egymillió kilométerre lévő céljához. A megbízhatósága ellenére azonban a használata drága, lassú a felállítása és csak egyszer használható. Ehhez képest a SpaceX 2018 óta több mint 180 Falcon 9 rakétát lőtt fel. Sok esetben a hordozórakéta első fokozatát is visszanyerték és újrafelhasználták, ami a jármű költségének mintegy 70 százalékát teszi ki.
"A SpaceX tagadhatatlanul megváltoztatta az általunk ismert hordozórakéta-piaci paradigmát" - magyarázta Aschbacher. "A Falcon 9 megbízhatósága és a Starship magával ragadó kilátásai által a SpaceX teljesen újradefiniálja a világ űrhöz való hozzáférését, miközben a lehetőségek határait feszegeti. Ha sikerrel járnak, a Starship mintegy 100 tonna hasznos terhet lesz képes alacsony Föld körüli pályára juttatni, miközben tízedére csökkenti az indítási költségeket. 2023-ban 100 alkalommal akarják elindítani a Falcon 9 rakétát."Eközben az ArianeSpace másik rakétája, a könnyű Vega-C továbbra is a földön áll. Egy 2022 decemberében történt indítási hiba miatt rengeteg nagyon drága hardver zuhant az Atlanti-óceánba egy hibás rakétafúvóka miatt. Várhatóan a következő hónapokban újra repülni fog, de a hasznos teherbírása a versenytársaihoz képest csekély, mindössze 2300 kg.
Mivel az orosz orbitális szállítás az Ukrajna elleni invázió miatti szankciók miatt nem lehetséges, az ESA és más európai ügyfelek kénytelenek az Egyesült Államokhoz fordulni a teherszállításhoz. Az ESA már elkezdte használni a SpaceX kapacitásait, szombaton velük küldték fel az Euclid űrtávcsövet és további küldetéseket is rájuk fognak bízni. Az EU a hírek szerint a SpaceX-szel szeretne szerződést kötni a szolgáltatási hiányosságok pótlására.
Az Ariane 6 nehézrakéta mintegy egy évtizede van fejlesztés alatt, és még mindig nem készült el, de Aschbacher szerint sok évig megbízható munkaeszköznek kell lennie. A Nemzetközi Űrállomás utánpótlására is alkalmas lesz, már 25 betervezett indítással rendelkezik, de még hosszú út áll előtte, hogy olyan megbízható platform legyen, mint elődje volt. Az új rakétatípusok köztudottan hajlamosak a balesetekre, ezért az első néhány indítást szorosan figyelni fogják. Azonban az Ariane 6 még mindig egy egyszer használatos hordozóeszköz. A kétfokozatú rakéta lenyűgöző mennyiséget képes felemelni, de az újrafelhasználható rakéták nyújtotta költségmegtakarítás nélkül. A SpaceX Starshipje pedig egyre közelebb kerül ahhoz, hogy felülmúlja a bolygó összes többi kereskedelmi rakétáját.
Ez nem azt jelenti, hogy az ArianeSpace-nek nincsenek ötletei az újrafelhasználhatóság terén. A cég jelenleg egy az Ariane 6 tetején elhelyezett újrafelhasználható űrhajó kifejlesztésén dolgozik. Az un. intelligens felső fokozatot (Smart Upper Stage for Innovative Exploration, Susie) arra tervezték, hogy öt űrhajóst és rakományt szállítson a Nemzetközi Űrállomásra és holdkörüli pályára, hogy támogassa a Holdra való visszatérési kísérletet. Ez a kezdeti tervek szerint automatizált teherszállító jármű lesz, de a későbbiekben emberes küldetéseket is terveznek vele. A Földre visszatérve a légkörben 25 Mach sebességgel fog száguldani hét tonna rakományt szállítva, mielőtt aerodinamikai lassítással elérné a biztonságos sebességet a függőleges leszálláshoz.
Az ötlet jó, de az alapkonstrukciót még sokat kell fejleszteni, mielőtt egyáltalán fontolóra vennék, hogy embereket ültessenek a fedélzetre. Eközben a SpaceX, a Boeing és mások is rendelkeznek saját tervekkel ilyen űrhajókra. Az Ariane 5 lenyűgöző karriert futott be, a Föld körüli pályára állítás piacának fontos szereplője volt. Utódja sokkal rögösebb út elé néz.
Nem lesz könnyű a jövő az ArianeGroup, Európa saját űrcége számára, mert egy ideig az amerikai SpaceX-től kell majd indításokat vásárolnia. Az Ariane 6 2014 óta fejlesztés alatt áll, és az első fellövése nem várható az év vége előtt, de a tényleges használatbavétel még későbbre várható, mert még csak az alapvető hajtóműteszteknél tartanak. "Európa ma akut hordozórakéta-válságban van. Az űrhöz való hozzáférés időleges hiányosságán túl és nincs valódi hordozórakéta-víziója 2030 utánra" - figyelmeztetett májusban Josef Aschbacher, az Európai Űrügynökség főigazgatója.
Az Ariane 5 közel 30 éve Európa igáslova. Eleinte problémákkal küzdött, az első, 1996. június 4-i indításnál a fedélzeti szoftver elromlott, a jármű letért a pályáról és meg kellett semmisíteni. Azóta a rakéta sikerességi aránya több mint 95 százalékos: 111 sikeres indítása volt az összesen 116-ból. A James Webb űrteleszkóp tavaly karácsonyi indításakor a NASA is ezt választotta, mert biztosak akartak lenni abban, hogy a műszer eljut a közel egymillió kilométerre lévő céljához. A megbízhatósága ellenére azonban a használata drága, lassú a felállítása és csak egyszer használható. Ehhez képest a SpaceX 2018 óta több mint 180 Falcon 9 rakétát lőtt fel. Sok esetben a hordozórakéta első fokozatát is visszanyerték és újrafelhasználták, ami a jármű költségének mintegy 70 százalékát teszi ki.
"A SpaceX tagadhatatlanul megváltoztatta az általunk ismert hordozórakéta-piaci paradigmát" - magyarázta Aschbacher. "A Falcon 9 megbízhatósága és a Starship magával ragadó kilátásai által a SpaceX teljesen újradefiniálja a világ űrhöz való hozzáférését, miközben a lehetőségek határait feszegeti. Ha sikerrel járnak, a Starship mintegy 100 tonna hasznos terhet lesz képes alacsony Föld körüli pályára juttatni, miközben tízedére csökkenti az indítási költségeket. 2023-ban 100 alkalommal akarják elindítani a Falcon 9 rakétát."Eközben az ArianeSpace másik rakétája, a könnyű Vega-C továbbra is a földön áll. Egy 2022 decemberében történt indítási hiba miatt rengeteg nagyon drága hardver zuhant az Atlanti-óceánba egy hibás rakétafúvóka miatt. Várhatóan a következő hónapokban újra repülni fog, de a hasznos teherbírása a versenytársaihoz képest csekély, mindössze 2300 kg.
Mivel az orosz orbitális szállítás az Ukrajna elleni invázió miatti szankciók miatt nem lehetséges, az ESA és más európai ügyfelek kénytelenek az Egyesült Államokhoz fordulni a teherszállításhoz. Az ESA már elkezdte használni a SpaceX kapacitásait, szombaton velük küldték fel az Euclid űrtávcsövet és további küldetéseket is rájuk fognak bízni. Az EU a hírek szerint a SpaceX-szel szeretne szerződést kötni a szolgáltatási hiányosságok pótlására.
Az Ariane 6 nehézrakéta mintegy egy évtizede van fejlesztés alatt, és még mindig nem készült el, de Aschbacher szerint sok évig megbízható munkaeszköznek kell lennie. A Nemzetközi Űrállomás utánpótlására is alkalmas lesz, már 25 betervezett indítással rendelkezik, de még hosszú út áll előtte, hogy olyan megbízható platform legyen, mint elődje volt. Az új rakétatípusok köztudottan hajlamosak a balesetekre, ezért az első néhány indítást szorosan figyelni fogják. Azonban az Ariane 6 még mindig egy egyszer használatos hordozóeszköz. A kétfokozatú rakéta lenyűgöző mennyiséget képes felemelni, de az újrafelhasználható rakéták nyújtotta költségmegtakarítás nélkül. A SpaceX Starshipje pedig egyre közelebb kerül ahhoz, hogy felülmúlja a bolygó összes többi kereskedelmi rakétáját.
Ez nem azt jelenti, hogy az ArianeSpace-nek nincsenek ötletei az újrafelhasználhatóság terén. A cég jelenleg egy az Ariane 6 tetején elhelyezett újrafelhasználható űrhajó kifejlesztésén dolgozik. Az un. intelligens felső fokozatot (Smart Upper Stage for Innovative Exploration, Susie) arra tervezték, hogy öt űrhajóst és rakományt szállítson a Nemzetközi Űrállomásra és holdkörüli pályára, hogy támogassa a Holdra való visszatérési kísérletet. Ez a kezdeti tervek szerint automatizált teherszállító jármű lesz, de a későbbiekben emberes küldetéseket is terveznek vele. A Földre visszatérve a légkörben 25 Mach sebességgel fog száguldani hét tonna rakományt szállítva, mielőtt aerodinamikai lassítással elérné a biztonságos sebességet a függőleges leszálláshoz.
Az ötlet jó, de az alapkonstrukciót még sokat kell fejleszteni, mielőtt egyáltalán fontolóra vennék, hogy embereket ültessenek a fedélzetre. Eközben a SpaceX, a Boeing és mások is rendelkeznek saját tervekkel ilyen űrhajókra. Az Ariane 5 lenyűgöző karriert futott be, a Föld körüli pályára állítás piacának fontos szereplője volt. Utódja sokkal rögösebb út elé néz.