Gyurkity Péter
Európai vadászgép és robotok jönnek
Az Airbus egyetlen közös programot akar, miközben az EU inkább a robotok fejlesztését támogatja.
A közös európai vadászgép fejlesztéséről, az ezzel kapcsolatos hírekről mi is több alkalommal beszámoltunk már, legutóbb például egy hatodik generációs típusról írtunk, eközben viszont nem feledkeztünk el arról a tényről, hogy tulajdonképpen két párhuzamos projektről van szó. Az Airbus egyik vezetője szerint mindenképpen egyetlen programra kellene szűkíteni a kört, miközben az uniós illetékesek a robotok fejlesztését sem hagyják figyelmen kívül.
A napokban megjelent újabb hírek szerint a nagy európai gyártó védelmi igazgatóságának első embere saját előadásában a közös vadászgép megvalósítását szorgalmazta, itt viszont kiemelte, hogy mindenképpen el kellene kerülni a negyedik generáció esetében elkövetett hibákat, vagyis egyetlen programra kell fókuszálni ahelyett, hogy több párhuzamos fejlesztést dobunk piacra. Annak idején a Eurofighter Typhoon, a Dassault Rafale, valamint a Saab JAS-39 Gripen szinte egyszerre bukkant fel, most pedig két vonalon zajlanak a munkálatok, hiszen a francia-német-spanyol Future Combat Air System (FCAS) mellett a brit-olasz Team Tempest is ezen szorgoskodik, tehát újabb verseny zajlik a kontinensen, amelyet ráadásul tovább bonyolít a brit távozás, a brexit közelsége.
A fő követelmények az alacsony ár, a hálózatba kötöttség, rugalmasság és bővíthetőség
Ez utóbbi a cégvezető szerint nem feltétlenül befolyásolja majd a további fejleményeket, a tárgyalások lezárása és a tulajdonképpeni kiválás után ugyanis gyorsan meg lehetne kezdeni az újabb egyeztetéseket, annak érdekében, hogy a brit fél továbbra is részt vegyen az európai védelmi munkálatokban. Ezzel azonban nem mindenki ért egyet, korábban már olyan nyilatkozatokat is láthattunk, miszerint van bőven hely két eltérő típus számára, itt ráadásul a koncepciók sem teljesen egyeznek, miközben az Egyesült Királyság az európai partnerek mellett Japán irányában is érdeklődik, ezzel egyszerre több vasat tartva a tűzben.
Az EU EDIDP-programjának keretében eközben a közösség az észt Milrem Robotics által vezetett konzorciumot támogatja komoly összeggel egy egységes európai, távolról irányított szárazföldi jármű mielőbbi kifejlesztése érdekében. A hivatalos bejelentés szerint 30,6 millió eurót kapnak a partnerek, az iMUGS (integrated Modular Unmanned Ground System) névre keresztelt platform pedig a tervek szerint számos eltérő rendszert integrálhat és hordozhat majd magán a lánctalpas kivitelre építve.
A közös európai vadászgép fejlesztéséről, az ezzel kapcsolatos hírekről mi is több alkalommal beszámoltunk már, legutóbb például egy hatodik generációs típusról írtunk, eközben viszont nem feledkeztünk el arról a tényről, hogy tulajdonképpen két párhuzamos projektről van szó. Az Airbus egyik vezetője szerint mindenképpen egyetlen programra kellene szűkíteni a kört, miközben az uniós illetékesek a robotok fejlesztését sem hagyják figyelmen kívül.
A napokban megjelent újabb hírek szerint a nagy európai gyártó védelmi igazgatóságának első embere saját előadásában a közös vadászgép megvalósítását szorgalmazta, itt viszont kiemelte, hogy mindenképpen el kellene kerülni a negyedik generáció esetében elkövetett hibákat, vagyis egyetlen programra kell fókuszálni ahelyett, hogy több párhuzamos fejlesztést dobunk piacra. Annak idején a Eurofighter Typhoon, a Dassault Rafale, valamint a Saab JAS-39 Gripen szinte egyszerre bukkant fel, most pedig két vonalon zajlanak a munkálatok, hiszen a francia-német-spanyol Future Combat Air System (FCAS) mellett a brit-olasz Team Tempest is ezen szorgoskodik, tehát újabb verseny zajlik a kontinensen, amelyet ráadásul tovább bonyolít a brit távozás, a brexit közelsége.
A fő követelmények az alacsony ár, a hálózatba kötöttség, rugalmasság és bővíthetőség
Ez utóbbi a cégvezető szerint nem feltétlenül befolyásolja majd a további fejleményeket, a tárgyalások lezárása és a tulajdonképpeni kiválás után ugyanis gyorsan meg lehetne kezdeni az újabb egyeztetéseket, annak érdekében, hogy a brit fél továbbra is részt vegyen az európai védelmi munkálatokban. Ezzel azonban nem mindenki ért egyet, korábban már olyan nyilatkozatokat is láthattunk, miszerint van bőven hely két eltérő típus számára, itt ráadásul a koncepciók sem teljesen egyeznek, miközben az Egyesült Királyság az európai partnerek mellett Japán irányában is érdeklődik, ezzel egyszerre több vasat tartva a tűzben.
Az EU EDIDP-programjának keretében eközben a közösség az észt Milrem Robotics által vezetett konzorciumot támogatja komoly összeggel egy egységes európai, távolról irányított szárazföldi jármű mielőbbi kifejlesztése érdekében. A hivatalos bejelentés szerint 30,6 millió eurót kapnak a partnerek, az iMUGS (integrated Modular Unmanned Ground System) névre keresztelt platform pedig a tervek szerint számos eltérő rendszert integrálhat és hordozhat majd magán a lánctalpas kivitelre építve.