Gyurkity Péter
Hadrendbe állt a kínai lopakodó
Az ötödik generációs gép orosz riválisát követi a sorban, egyelőre kis példányszámban.
A kínai és orosz lopakodók sorsáról, az eddigi fejleményekről folyamatosan beszámoltunk, legutóbb például arról írtunk, hogy a J-20 megkapta saját hajtóművét, az orosz vadászgép pedig hivatalosan is hadrendbe állt. A jelek szerint a kínai típus is valóban kikerült az alakulatokhoz, míg az északi szomszéd esetében a sorozatgyártás beindulásáról számoltak be.
A kínai illetékesek már tavaly jelezték, hogy a meglévő példányokat az elsővonalbeli alakulatok vették át, erről azonban konkrét bizonyítékunk nem volt. A napokban megjelent egy kisebb fotó, amelyen már egy, 6-ossal kezdődő sorozatszámmal látható gép jelenik meg, ez pedig egyes források szerint igazolja, hogy a lopakodó vadász valóban hadrendbe lépett. A tervek szerint egy októberi bemutatón láthatja majd a nagyközönség élőben az új gépet, amely azonban a nyugati szakértők szerint még mindig nélkülözi a véglegesnek szánt hajtóművet, így további fejlesztések esedékesek, ezekre az elkövetkező években kerül majd sor.
Hasonlóképpen értékelik a korábban PAK-FA, mostanában pedig Szu-57 néven emlegetett orosz fejlesztést, amelynek sorozatgyártása a TASSZ jelentése szerint most indult be. A Sukhoi Aircraft az év végéig szállítaná le az első példányt, jelen pillanatban összesen 76 ötödik generációs vadász leszállításáról van szerződésük, bár a folyamat meglehetősen elnyújtott lesz, hiszen csak 2025-re érnék el az évi 24 példányt. Addig is folytatódik a tesztelés, mégpedig a meglévő 10 géppel, itt közben néhány jelentős módosításra is sor került, hiszen az elektronikus hadviseléshez szükséges további eszközök miatt meghosszabbították a törzsvéget, illetve a nyílások átalakítása révén javították az alacsony észlelhetőségi jellemzőket.
Nem véletlen, hogy több ilyen gépet Szíriában is bevetettek, a polgárháború tökéletes éles tesztelési lehetőségeket nyújt mind az orosz, mind pedig az amerikai fél számára, bár (nyilván egyes illetékesek sajnálatára) közvetlenül ezúttal sem hadakozhatnak egymás ellen. Az oroszok azt ígérik, hogy jobb végeredményt nyújtanak majd, legalábbis az F-22 típushoz képest, mégpedig jóval alacsonyabb áron.
A kínai és orosz lopakodók sorsáról, az eddigi fejleményekről folyamatosan beszámoltunk, legutóbb például arról írtunk, hogy a J-20 megkapta saját hajtóművét, az orosz vadászgép pedig hivatalosan is hadrendbe állt. A jelek szerint a kínai típus is valóban kikerült az alakulatokhoz, míg az északi szomszéd esetében a sorozatgyártás beindulásáról számoltak be.
A kínai illetékesek már tavaly jelezték, hogy a meglévő példányokat az elsővonalbeli alakulatok vették át, erről azonban konkrét bizonyítékunk nem volt. A napokban megjelent egy kisebb fotó, amelyen már egy, 6-ossal kezdődő sorozatszámmal látható gép jelenik meg, ez pedig egyes források szerint igazolja, hogy a lopakodó vadász valóban hadrendbe lépett. A tervek szerint egy októberi bemutatón láthatja majd a nagyközönség élőben az új gépet, amely azonban a nyugati szakértők szerint még mindig nélkülözi a véglegesnek szánt hajtóművet, így további fejlesztések esedékesek, ezekre az elkövetkező években kerül majd sor.
Hasonlóképpen értékelik a korábban PAK-FA, mostanában pedig Szu-57 néven emlegetett orosz fejlesztést, amelynek sorozatgyártása a TASSZ jelentése szerint most indult be. A Sukhoi Aircraft az év végéig szállítaná le az első példányt, jelen pillanatban összesen 76 ötödik generációs vadász leszállításáról van szerződésük, bár a folyamat meglehetősen elnyújtott lesz, hiszen csak 2025-re érnék el az évi 24 példányt. Addig is folytatódik a tesztelés, mégpedig a meglévő 10 géppel, itt közben néhány jelentős módosításra is sor került, hiszen az elektronikus hadviseléshez szükséges további eszközök miatt meghosszabbították a törzsvéget, illetve a nyílások átalakítása révén javították az alacsony észlelhetőségi jellemzőket.
Nem véletlen, hogy több ilyen gépet Szíriában is bevetettek, a polgárháború tökéletes éles tesztelési lehetőségeket nyújt mind az orosz, mind pedig az amerikai fél számára, bár (nyilván egyes illetékesek sajnálatára) közvetlenül ezúttal sem hadakozhatnak egymás ellen. Az oroszok azt ígérik, hogy jobb végeredményt nyújtanak majd, legalábbis az F-22 típushoz képest, mégpedig jóval alacsonyabb áron.