Gyurkity Péter
Az új kapszulák biztonságát növelné a NASA
Késésben van a program, az engedélyek még hiányoznak.
A NASA közzétette azt az előzetes menetrendet, amely már a Commercial Crew Program részeként felhasználandó új kapszulákat és azok rakétáit is tartalmazza, végcélként pedig az ISS folyamatos amerikai elérését (hozzáférését) jelöli ki. Egy képviselőházi albizottsági meghallgatáson megtudhattuk, hogy késésben vannak, hiszen már decemberben ki kellett volna adni az engedélyeket.
Az eredeti tervek szerint 2017 végére már mind a Boeing, mind pedig a SpaceX megszerezte volna az új kapszulák engedélyeit, itt azonban még az első tesztekre sem került sor. Előbbi cég egy 4,2 milliárd dolláros szerződés keretei között állt hozzá a CST-100 Starliner fejlesztéséhez, utóbbi pedig 2,6 milliárdból gazdálkodhatott a Dragon kapszula módosításánál, az első repülésekre azonban csak az év második felében kerül majd sor, hiszen augusztus, illetve november folyamán figyelhetjük majd, amint az új fejlesztések először legénység nélkül, majd pedig immár személyzettel együtt emelkednek a magasba. A NASA szeretné növelni a biztonságot, itt a legénység elvesztésének esélyét 2 ezrelékre szorítva le a fel- és leszállás során, a teljes küldetés tekintetében pedig 5 ezrelék a kívánatos határ.
Az illetékesek szerint egyik partner sem tudja ezt biztosítani, ezért további lépésekre lesz szükség. A SpaceX különösen szigorú tekintetek között folytatja a munkát, hiszen rakétáik 2015 és 2016 során is egy-egy balesetet szenvedtek, míg az ULA Atlas 5 rakétái 2002 óta 74 alkalommal gond nélkül repültek. Elon Musk cége ráadásul már az üzemanyaggal való feltöltés előtt a kapszulába terelné a legénységet, ami különösen érzékeny pont a politikusok számára. A cég szerint a 2015-ben már sikeresen tesztelt vészleválási rendszer megmentette volna a személyzetet, azonban együttműködnek a NASA-val annak érdekében, hogy még szigorúbb követelmények mentén alakítsák ki a sűrített folyékony oxigént tároló komponenseket és azok szerkezetét.
A jelenlegi állás szerint 2019 elejére szerezheti meg mindkét partner a NASA engedélyeit, de előfordulhat, hogy a folyamat egészen 2019 decemberéig elhúzódik. Az ügynökség a jövő év végéig foglalt le újabb helyeket a Szojuz kapszulákon, ezt követően azonban már saját erőre támaszkodnának, vagyis valóban sürget az idő.
A NASA közzétette azt az előzetes menetrendet, amely már a Commercial Crew Program részeként felhasználandó új kapszulákat és azok rakétáit is tartalmazza, végcélként pedig az ISS folyamatos amerikai elérését (hozzáférését) jelöli ki. Egy képviselőházi albizottsági meghallgatáson megtudhattuk, hogy késésben vannak, hiszen már decemberben ki kellett volna adni az engedélyeket.
Az eredeti tervek szerint 2017 végére már mind a Boeing, mind pedig a SpaceX megszerezte volna az új kapszulák engedélyeit, itt azonban még az első tesztekre sem került sor. Előbbi cég egy 4,2 milliárd dolláros szerződés keretei között állt hozzá a CST-100 Starliner fejlesztéséhez, utóbbi pedig 2,6 milliárdból gazdálkodhatott a Dragon kapszula módosításánál, az első repülésekre azonban csak az év második felében kerül majd sor, hiszen augusztus, illetve november folyamán figyelhetjük majd, amint az új fejlesztések először legénység nélkül, majd pedig immár személyzettel együtt emelkednek a magasba. A NASA szeretné növelni a biztonságot, itt a legénység elvesztésének esélyét 2 ezrelékre szorítva le a fel- és leszállás során, a teljes küldetés tekintetében pedig 5 ezrelék a kívánatos határ.
Az illetékesek szerint egyik partner sem tudja ezt biztosítani, ezért további lépésekre lesz szükség. A SpaceX különösen szigorú tekintetek között folytatja a munkát, hiszen rakétáik 2015 és 2016 során is egy-egy balesetet szenvedtek, míg az ULA Atlas 5 rakétái 2002 óta 74 alkalommal gond nélkül repültek. Elon Musk cége ráadásul már az üzemanyaggal való feltöltés előtt a kapszulába terelné a legénységet, ami különösen érzékeny pont a politikusok számára. A cég szerint a 2015-ben már sikeresen tesztelt vészleválási rendszer megmentette volna a személyzetet, azonban együttműködnek a NASA-val annak érdekében, hogy még szigorúbb követelmények mentén alakítsák ki a sűrített folyékony oxigént tároló komponenseket és azok szerkezetét.
A jelenlegi állás szerint 2019 elejére szerezheti meg mindkét partner a NASA engedélyeit, de előfordulhat, hogy a folyamat egészen 2019 decemberéig elhúzódik. Az ügynökség a jövő év végéig foglalt le újabb helyeket a Szojuz kapszulákon, ezt követően azonban már saját erőre támaszkodnának, vagyis valóban sürget az idő.